Bilderna blir suddiga, kameran slut eller felinställd?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej!

Jag har en digitalkamera som jag haft ett par år och den har funkat finfint, men sedan en tid blir bilderna suddiga =( och suddiga bilder är ju inte mycket att ha. Jag undrar, kan det vara nån inställning jag råkat få dit fel? Är det nån idé att ta med den till nån affär o höra om de kan hjälpa mig? Det blev ju tyvärr söndag idag och imorrn åker jag bort, inte lönt o ta med den ifall det är kameran som är slut... =/..

Förstår de kanske är svårt att svara på, men det kanske finns nån enkel inställning som jag som inte kan så mkt har råkat fått dit, men som är enkelt åtgärdad...

Tack på förhand =)

//r

Hej!

Jag har en digitalkamera som jag haft ett par år och den har funkat finfint, men sedan en tid blir bilderna suddiga =( och suddiga bilder är ju inte mycket att ha. Jag undrar, kan det vara nån inställning jag råkat få dit fel? Är det nån idé att ta med den till nån affär o höra om de kan hjälpa mig? Det blev ju tyvärr söndag idag och imorrn åker jag bort, inte lönt o ta med den ifall det är kameran som är slut... =/..

Förstår de kanske är svårt att svara på, men det kanske finns nån enkel inställning som jag som inte kan så mkt har råkat fått dit, men som är enkelt åtgärdad...

Tack på förhand =)

//r
Kanske tappat den i vattenkaret till hästen så det kommit imma innanför linsen?

Skämt å sido, utan att berätta vad det är för kamera kan vi ju omöjligt veta om den ens går att ställa in :)

Det beror lite på vad det är för kamera osv. Min kamera tar suddiga bilder, men det beror på linserna och en felinställning i kameran. Det jag har är en systemkamera.

Såhär ser den ut:

18985493_10154700443395678_1608307201_n.jpg

18983391_10154700443405678_1073026053_n.jpg

19021572_10154700443460678_219114737_n.jpg

=)

//r

Kan det vara så att du råkat komma åt något som gör att du ska ta skärpan själv? Vet att jag har så på min kamera, vet dock inte om det är så på kompaktkameror. Annars känns det nästan som kameran håller på att ge upp, har du varit inne i en butik som säljer dom och frågat vad det kan vara och om det går att åtgärda? Om inte, så rekommenderar jag att gå in i en sådan butik och fråga.

Om du går in i menu options skall det finnas en reset som återställer alla funktioner till original, det kanske kan vara värt att prova? :)

@RedHyuuga Har inte vart inne i nån affär, har tänkt det, men det har inte blivit av, men såg nu att Elgiganten verkar ha öppet idag, kanske får sno iväg dit o höra då.

@Anders Ska prova =)

//r

Hmm... nu när jag startade kameran (jag blev less på den så den har legat avstängd i ett par månader) så fick jag ställa in datum o tid, liksom som om den hade "resetat" sig själv eller nåt.. och nu verkar bilderna bli bra? HAHA. Det har kanske varit ljuset som förstört bilderna tidigare? Att det varit för soligt/skuggigt/konstigt ljus eller nåt? Fast det vore ju trist om bilderna blir bra nu och sen när jag har åkt iväg på resan jag ska på så bli de kassa... Jag hittade ingen reset-inställning... men borde väl ta mig till Elgiganten o höra med dem kanske iallafall!

//r

Hmm... nu när jag startade kameran (jag blev less på den så den har legat avstängd i ett par månader) så fick jag ställa in datum o tid, liksom som om den hade "resetat" sig själv eller nåt.. och nu verkar bilderna bli bra? HAHA. Det har kanske varit ljuset som förstört bilderna tidigare? Att det varit för soligt/skuggigt/konstigt ljus eller nåt? Fast det vore ju trist om bilderna blir bra nu och sen när jag har åkt iväg på resan jag ska på så bli de kassa... Jag hittade ingen reset-inställning... men borde väl ta mig till Elgiganten o höra med dem kanske iallafall!

//r
Det har den nog gjort, en hård reset är att ta ut batteriet men då måste datum och klocka också ställas in så det kan vara det som hänt av sig själv. Kanske dags att byta batteri?

Manual http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/manuals/pdf/index/f/finepix_f800exr_manual_01.pdf

Då finns det nog ett inbyggt litet batteri som håller inställningarna en kortare tid när man byter batteri och därför blev det inte reset innan när du tog ut batteriet.

//r
Känns som du råkat komma åt någon inställning om den nu verkar vara likabra som innan den började med suddiga bilder, men gå till nån affär som känner till den och kan ge tips på kameran, så du kan undvika att det händer igen. :)

Haken är väl att ingen på Elgiganten kommer att ha en aning om kamerans funktioner utan mest vilja sälja en ny.
För att få hjälp med kameran tror jag mer på antingen en "riktig" fotoaffär (det finns en o annan kvar men inte många) eller en rundkoll i bekantskapskretsen.

Tack för svaren =) ja, jag bytte batteri till ett nytt som jag köpt för ett tag sen nu och då behövde jag inte ställa in tiden igen...

Var upp till Elgiganten en sväng, men han som hjälpte mig där förstod inte heller vad det var för, han tyckte me de va konstigt. Har frågat bekanta, men de vet inte riktigt heller. Ska väl se om jag hittar nån annan fotoaffär =) får hoppas den skärpt till sig... peppar peppar

//r

Tack för svaren =) ja, jag bytte batteri till ett nytt som jag köpt för ett tag sen nu och då behövde jag inte ställa in tiden igen...

Var upp till Elgiganten en sväng, men han som hjälpte mig där förstod inte heller vad det var för, han tyckte me de va konstigt. Har frågat bekanta, men de vet inte riktigt heller. Ska väl se om jag hittar nån annan fotoaffär =) får hoppas den skärpt till sig... peppar peppar

//r

Kan ju vara att sist du fotade glömde "halvvägesläget" på avtryckaren, som ju oftast är det som sköter skärpan, och bara tryckt för att ta korten.

Annars är manualen en bra källa till kamerans funktioner, jag menar de som tillverkat kameran har nog lite mer kunskap än fotoaffärer.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 621
Hästmänniskan Är mest lite nyfiken efter att ha tittat i Herr Hästs pass tidigare idag. Vilka formkrav ställs på ett pass och hur noga är det...
2
Svar
35
· Visningar
2 818
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 764
Senast: cassiopeja
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 867
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve