asterix_zaphir

Trådstartare
Är de någon som har ultraljudsbilder på en äggblåsa och en fosterblåsa (eller vad de heter)?
Skulle gärna vilja se hur dan skillnad de är på de?

Sv: Bilder...

Jag har en bild på ett foster, minns dock inte om det var 17d eller 30d...
Ska se om jag kan scanna in den:)

Du kommer inte se nån skillnad.
Grejen är, som jag sagt tidigare, att äggblåsorna sitter på äggstocken, och fosterblåsan i livmodern.

Du kommer inte se nån skillnad.
Grejen är, som jag sagt tidigare, att äggblåsorna sitter på äggstocken, och fosterblåsan i livmodern.

Mitt svar försvann visst:crazy:
Ok, men de skulle vara kul att se bilder i alla fall ;)

Grandezza, lägg gärna in bilden :)

Alla andra som har fosterblåsor på bild får jätte gärna lägga in i de olika stadierna

Har en bild bara. Vettarna var under de andra ultraljuden inte så tekniska så de kunde inte jobba med min kamera :grin:

Men denna är på 47 dygn
32561258.jpg

Jag har inga bilder, men det är inte så mycket att se. En svart cirkel, omgiven av grått. Som CK säger ser foserblåsa och äggblåsa precis likadana ut men befinner sig på olika ställen. Senare i dräktigheten ser förstås fosterblåsan annorlunda ut, och man kan se fostret. Vid första dräktighetskollen är dock fostret mikroskopiskt, det du kan se är vätskan runt fostret, lika som att du kan se vätskan i äggblåsan runt det mikroskopiska ägget.

Har ingen scaaner, så de här är fotade. Kan försöka få skarpare bilder imorgon ute i dagsljuset.

17 dagar, en svart grej som ser lite trekanig ut på bilden
246658_10150322709897738_522242737_9771575_7391007_n.jpg

40 dagar, navelsträngen och ett foster
261323_10150355715882738_522242737_10027336_5920301_n.jpg

Jag har inga bilder, men det är inte så mycket att se. En svart cirkel, omgiven av grått. Som CK säger ser foserblåsa och äggblåsa precis likadana ut men befinner sig på olika ställen. Senare i dräktigheten ser förstås fosterblåsan annorlunda ut, och man kan se fostret. Vid första dräktighetskollen är dock fostret mikroskopiskt, det du kan se är vätskan runt fostret, lika som att du kan se vätskan i äggblåsan runt det mikroskopiska ägget.

Men för en som inte sett så många ultraljudsbilder är de intressant i alla fall. De måste ju vara en viss skillnad ändå på fosterblåsa /äggblåsa vid samma tid på olika ston.
Eller är de helt galet?

Så lite så :)

Här är en follikel (äggblåsa) strax innan ovulering (ägglossning):
Drheid2.jpg

Tidigare (dvs inte så nära ovulering) är follikeln rund.

Senast ändrad:

Tittar man på 30 dygns ultraljuden här ovanför så tycker jag de är rätt olika. De ena är ju mycket rundare än de andra...

Upprepar.

Vinkeln på ultraljudet..

Om du tar kort på din tv apparat så kan du ta uppifrån, från sidan, underifrån osv.

Samma tv apparat men olika bilder beroende på kameran..
Samma sak med ultraljudet,

AM

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka