Bilder på träskaklar

Sv: Bilder på träskaklar

Tillägg:
I vilket träslag bör skaklarna vara?

Har ingen bild på denna dator.
Vilken typ av skaklar menar du? Vilket fordon/redskap skall du dra?

Förr användes oftast björk till dragskaklar. Till styrskaklar, där styrkan inte var/är lika kritisk, användes även gran.
Jag vet inte hur det är med träslagen nu, har inte sett några nytillverkade träskaklar.

Senast ändrad av en moderator:

Min gubbe släpade hem ett par nya träskacklar som han hade bett en gubbe göra. Skall kolla med han vad dom är gjorda av. Ska ta en bild med om jag hittar dom. Men någon får hjälpa mig att lägga in dom.

Lägga upp dem på nätet kan jag göra!

Jasså, skaklar. När jag läste rubriken blev det " bilder på träskallar" :rofl:
Jag ska gå ut och fota lite i morgon, det är så mörkt nu.

Har nog sicori i mina skaklar vad jag vet.
/M

Tillägg: Vad tycker ni är ett lämpligt pris på ett par begagnade träskaklar som är minst 50 år gamla? Har hittat en annons som jag tänkte ringa på idag, och man ska ge ett bud...

Träskaklar kan variera i det oändliga. Enkla för grovjobb får man nästan gratis på auktioner, medan dom för finvagnar kan ligga på uppåt tusingen eller mer. Men det varierar som sagt.

En kul parantes. Grannbonden berättade att förr ingick i gårdsarrendet att säkerställa framtidens skakeltillgång. Det gick så till, att man valde ut ungbjörkar och satte dom i spänn, för att dom skulle växa sig lagom "skakelkrokiga". Man hade alltså ett antal under tillväxt, och när uttjänta skaklar behövde bytas ut, hade man redan skördat färdigväxta.

LIA

Fick tillverka en ny träskakel till min finvagn efter att ha vält i presisionen kostade 6800kr. Så det verierar nog kraftigt!
/M

Jag tänkte närmast på begagnade "gamla".
Självklart blir nytillverkning av en skakel en annan affär, fr a när det ställs krav på utseende och kvalité. Den ska ju dessutom passa ihop med den andra (förutsatt 2-axlat).

Vält i precisionen??? :confused: Hur gjorde du då? I maraton har jag gjort det, men aldrig i precision (eller dressyr). Å me fina vagnen, dessutom. :(

LIA

Har mailat bilder till fjunet nu.
Dom vi har är gjorda i björk.Är nytillverkade. 800kr. Sedan har vi oljat in dom själva.

He he Jag vet en som har vält i spannkontrollen!

Senast ändrad av en moderator:

Jag vände tvärt runt och gick från grusbanan upp på gräsbanan. Det högg tag och välte helt runt. Mina nya lyktor som var med på sin första tävling blev mos, vagnen klarade sig bra förutom att skakeln knäktes. Så den totala kostnaden för denna lilla vurpa gick på 11000kr.
Tacka vet jag maratonvagnen den är ju lite hållbarare att välta med.
/M

Menar du mig?? Välte i spannkontrollen förra året. Det är lätthänt med en otålig häst.
/M

Men då var du väl på väg till precisionen?
Attans oturligt med nya lyktorna och allt.
Kunde du fullfölja tävlingen?
Jag hoppas det gick bra för folk och häst!

Förlåt Fjunet, lite off topic här. :)

LIA

Det var inte samma vältning! En gång var det med finvagnen i presisionen. En gång med maratonvagn i funktionskontrollen.
/M

Jo, det förstod jag. (Svarade på # 15).
Men du skrev att du var på väg från grusbanan till gräsbanan, så därför antog jag, att var på väg från framkörning till precisionen. Fel tänkt?

LIA

Jaha har du ochså gjort det.
Nä det var någon helt annan för ett antal år sen.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 661
Senast: Badger
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka