N
Nicke
Sv: Bilder på Sadlar vill ha inspiration!
Vet du hur många grader vid den är?
Jag har en Jeremy Rudge Dressage
Den är ganska djup, men den låser inte fast. (Mig iallafall) Har medelstora åt stora knästöd. Finns i många olika bredder varav den vidaste är väldigt b r e d. Min är Wide, och det är lite för brett för min häst. Det finns minst en storlek till över den.
Jag gillar den här modellen! Den är bekväm att rida i, man får en bra sits, bra stöd, sitsen är smal och jag upplever att jag har bra kontakt med hästen genom sadeln. Dessutom har den ganska breda bossor (stor anläggningsyta mot hästen) bred kanal och verkar ge god bogfrihet.
Den är ganska rak men inte spikrak i bommen. Lite i längsta laget för min häst, men det verkar fungera. Har haft den i ungefär en månad tror jag och har inte märkt av något obehag från hästen. Min är 17" i sitsen och jag har strl 38 i byxor. Skulle nog kunna ha en 16,5" och då skulle den nog ligga ännu bättre på hästen också.
Jag köpte min begagnad för 13.000kr, (värderad till 14.000kr) nypris är omkring 18-20.000kr, det dyker relativt ofta upp begagnade på tex anonnsdirekt. Om du är nyfiken har jag fler bilder.
Vad gäller färgen så tycker jag att det är snyggt med kontraster. Är du modig väljer du New Market, ungefär som tränset han har på bilden. Annars blir nog havannabrunt (rödbrunt) jättesnyggt!
Vet du hur många grader vid den är?