Bilder på Sadlar vill ha inspiration!

Sv: Bilder på Sadlar vill ha inspiration!

Köp en Childeric sadel så kommer den att passa dig och din häst perfekt! Sen får du ju även välja vilken/ vilka fäger du vill att den ska ha :D Jätte smidigt !

childeric är ju helt lovely, men så himla dyra så jag funderar på att kolla på begagnade. Hittade en som hade skapligt pris som jag tänkte prova men den blev ju såld dan efter annonsen sattes ut:mad:

Köp en Childeric sadel så kommer den att passa dig och din häst perfekt! Sen får du ju även välja vilken/ vilka fäger du vill att den ska ha :D Jätte smidigt !

Det jobbigaste blir ju sedan om hästen musklar om sig och så passar inte den dyyyyyyra sadeln längre.

Jag personligen gillar inte Childeric, dom är så hemskans långa :confused:

långa på vilket sätt i sätet eller?

aha oki ja de kan ju bli svårt på isisar dom har ju så korta ryggar

Behöver du ha ngn extra pad under sadeln? Verkar skön att rida i. Tror jag har frågat dig om sadeln på ett annat forum. Måste förmodligen byta sadel till min överbyggda korta häst. Den här sadeln är den snyggaste bomlösa jag har sett hittills. Verkar vara bra pris också.

Ja, jag svarar i detta forumet också :D
Nej, jag behöver ingen pad. Men valde att ha en utifall att så att säga. Alltid bra att lyfta och tryckfördela lite extra :)

Det jobbigaste blir ju sedan om hästen musklar om sig och så passar inte den dyyyyyyra sadeln längre.

Jag personligen gillar inte Childeric, dom är så hemskans långa :confused:

Kan inte göra annat än att hålla med. Känner många som inte alls är nöjda med sina childricar, och köper man en begangnad är ju inte den utprovad till hästen mer än någon annan sadel, och inte till en själv heller.

Kan inte göra annat än att hålla med. Känner många som inte alls är nöjda med sina childricar, och köper man en begangnad är ju inte den utprovad till hästen mer än någon annan sadel, och inte till en själv heller.

nä självklart är dom inte utprovade begagnade, men bara för att den är utprovad till en annan häst behöver ju inte det betyda att den inte passar, man kan ju prova iaf. Det är ju massa människor som har begagnade sadlar till sina hästar som passar.

nä självklart är dom inte utprovade begagnade, men bara för att den är utprovad till en annan häst behöver ju inte det betyda att den inte passar, man kan ju prova iaf. Det är ju massa människor som har begagnade sadlar till sina hästar som passar.

Jojo, men med tanke på att även de begangnade childricerna är rätt dyra, och då inte utprovade åt just den hästen och ryttaren tycker jag de känns som att de kanske finns billigare alternativ :p :D Men visst förstår jag att man heller inte kan sälja en begangnad childric för en tusenlapp liksom, när man har gett så mycket för den från början :)

Du kanske skulle snegla på Amerigo sadlarna? De ligger i samma klass som Childeric men finns i fler modeller och är lättare att få tag på begangnade. De har ingen speciell islandshästsadel men man kan exempelvis välja en dressyrsadeln med med ett öppnare och flatare säte.
http://www.ridin.se/

Annars så ser din häst ut att ha en lite rakare rygg. Kanske Albion sadlarna vore något annars? Lite billigare än Amerigon och det finns massor med begangnade Albionsadlar. Många islandshästryttare rider i Albion K2.
http://www.dressyr.se/butiken/index.html

tack för tipsen ska kolla på de :)
Vill ju ha något dressyrigt men inte för djupt säte.

Jag har en Jeremy Rudge Dressage
dvanst.jpg

Den är ganska djup, men den låser inte fast. (Mig iallafall) Har medelstora åt stora knästöd. Finns i många olika bredder varav den vidaste är väldigt b r e d. :) Min är Wide, och det är lite för brett för min häst. Det finns minst en storlek till över den.

Jag gillar den här modellen! Den är bekväm att rida i, man får en bra sits, bra stöd, sitsen är smal och jag upplever att jag har bra kontakt med hästen genom sadeln. Dessutom har den ganska breda bossor (stor anläggningsyta mot hästen) bred kanal och verkar ge god bogfrihet.

Den är ganska rak men inte spikrak i bommen. Lite i längsta laget för min häst, men det verkar fungera. Har haft den i ungefär en månad tror jag och har inte märkt av något obehag från hästen. Min är 17" i sitsen och jag har strl 38 i byxor. Skulle nog kunna ha en 16,5" och då skulle den nog ligga ännu bättre på hästen också.

Jag köpte min begagnad för 13.000kr, (värderad till 14.000kr) nypris är omkring 18-20.000kr, det dyker relativt ofta upp begagnade på tex anonnsdirekt. Om du är nyfiken har jag fler bilder.

Vad gäller färgen så tycker jag att det är snyggt med kontraster. Är du modig väljer du New Market, ungefär som tränset han har på bilden. Annars blir nog havannabrunt (rödbrunt) jättesnyggt!

Senast ändrad:

Nu var det bara så länge sedan jag var inne o skrev nått....

måste bara få dela med mig av min sadelglädje.
Jag har köpt en soft supreme tölt och jag är bara så nöjd.
Den ligger still, hästen går rätt (o verkar gilla den), jag sitter rätt och den är lätt att tryckfördela vid gångartsridning.
Priset går inte heller att klaga på. :)

Jag väntar fortfarande på den utlovade rebelsadeln :cry: då jag är utagen testryttare till Linears nya sadelkoncept Rebel one. (kolfiberbom, flexibel bladkonstruktion)

Ville ut o tävla lite och behövde en sadel....och jag är supernöjd.
Nu varvar jag Hectorn (skogsridning/långfärd) och soft sadeln (dressyr/töltträning)
tjing C

Hur ser soft supreme tölt ut, har du bild?
Eller kanske länk till hemsidan?

Funderar faktiskt att prova en sådan på min häst; sadlarna ser onekligen fina ut och det verkar som om man också får bra sits i dom ....??:banana:

Funderar faktiskt att prova en sådan på min häst; sadlarna ser onekligen fina ut och det verkar som om man också får bra sits i dom ....??:banana:

Tycker också det och skulle också vilja prova en sådan!

Det blev en childeric:love:
Åkte och hämtade den på centralen igår:) provsatt den på en av bänkarna och det blev många lustiga blickar o folk som ville fota :rofl: :rofl: Provred i den idag och den va underbar o satt jätte bra på lille Valle också.

Det var jätte kul att rida i den, Han kändes mycket friare i rörelserna oxh blev mera högrest:)

Lite bilder från premiären!!

001.jpg

002.jpg

005.jpg

004.jpg

Man ville inte stå still så det blev inte så bra bilder när jag satt på

006.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka