Bilder på Sadlar vill ha inspiration!

C

cardior

Hejsan!
Nu ska jag köpa en ny sadel till min lilla kille:)
Vill ha inspiration så nu ber jag er om hjälp, Lägg ut bilder på era sadlar och berätta om dom.

Såhär ser han ut (inte för att ni ska tipsa vad som passar för de e svårt så där tar jag hjälp) Vad för färg tkr ni han ska ha på utrustning?

namnls-1.jpg

Sv: Bilder på Sadlar vill ha inspiration!

JAg har en KenTaur Kári.
Kort, passar överbyggda hästar, och finns i olika bomvidder.
Finns även special och exklisiv. Tycker jätte mkt om min sadel. Jag sitter väldigt bra i den f.ö.

9263605.jpg

Är också på sadeljakt! Har dock hittat en sadel jag gillar, Kari Flex bomlösa. Har fått mycket goda & vettiga råd av de som säljer dessa sadlar (Soft Saddles)

I dagsläget har jag en Wintec 500 Dressyr Cair. Insåg häromdagen när jag provade sadeln att den inte passar över huvudtaget. Den ligger mer över hästen än på (trota vidaste järnet), vilket jag försökte inbilla mig att det måste bero på att hästen knappt har någon manke samt att han är lite mullig.

Även på Soft Saddles höll man med - Det var helt fel sadel för min häst, som dessutom är mer rak i sin rygg, Wintec passar för svängda ryggar.

När jag skulle köpa sadel var jag redan från början inne på en bomlös, men så fick jag höra talas om Wintec och tyckte det lät "så bra" att man kunde ändra bomvidd vartefter hästen ändrar form.

Dessutom blir bommen ännu mer svängd (som en banan) ju bredare järn man sätter i. Lyckligtvis använde jag sadeln bara 4-5 gånger, då min häst bara är 4 år och inte rids ofta.

Säger inte att Wintec är skräp (en otroligt skön sadel att rida i) men den passade helt enkelt inte min häst. /Linda

JAg har en KenTaur Kári.
Kort, passar överbyggda hästar, och finns i olika bomvidder.
Finns även special och exklisiv. Tycker jätte mkt om min sadel. Jag sitter väldigt bra i den f.ö.

9263605.jpg

Hur lång är den? ;)

Rekomenderar KariFlex bomlösa :) Man sitter stadigt och bra i den, och eftersom den är bomlös så anpassar den sig efter hästens form ifall hästen musklar på sig / går upp i vikt eller ner i vikt.

Såhär ser min sadel ut, en KenTaur Kári som linisen84 har fast i vidröd :angel:

På din häst tycker jag du ska ha svart. Vill personligen har det också eftersom det är diskret, eftersom det är hästen som ska synas och inte utrustningen tycker jag :p En Hrinnir står högst upp på min lista just nu :angel:

:love:

Googla på en, så fårdu fram en begagnad till ett mycket bra pris (om den inte redan är såld)

Rekomenderar KariFlex bomlösa :) Man sitter stadigt och bra i den, och eftersom den är bomlös så anpassar den sig efter hästens form ifall hästen musklar på sig / går upp i vikt eller ner i vikt.

Fast på min häst som har lägre manke, ser det iaf ut som, lade sig Kari:n på manken efter en ridtur på 1,5h - så på TS häst lär den lägga sig där direkt -tycker i alla fall jag det ser ut som!
Hellre en med koppjärn i som Star Trekk.

apropå startrekk Är det någon som provat startrekks nya sadel tycker den är jätte snygg, hur fungerar det med enkelkåpa?? Hur är dom sadlarna i läderkvaliten?
Är det kardborre i dom nya också?

tycker dom är jätte fina men vill nog ha en lite djupare lite mer dressyrig modell.

Fast på min häst som har lägre manke, ser det iaf ut som, lade sig Kari:n på manken efter en ridtur på 1,5h - så på TS häst lär den lägga sig där direkt -tycker i alla fall jag det ser ut som!
Hellre en med koppjärn i som Star Trekk.

Ja, men värt att prova i alla fall :) Det är ju inte säkert att det blir så. Eftersom sadeln la sig på manken, måste den väl glidit fram lite!? Förut gled min sadel alltid fram, men fick ett tips om att sätta sadelgjorden långt fram i från början av ridturen och då ligger sadeln på plats :) Kariflex är ju inte så jättedyr heller.

Jag betalar hellre dubbelt för att få en sadel som inte hamnar på manken - den hade förresten inte glidit fram.
Jag anser dessutom att både ST Espaniola, Gaiter och Dressage är betydligt mer stabila = bättre tryckfördeling för hästen.

Som svar på frågan om de nya sadlarna så har jag ej sett dem in real life men jag vet att de inte har kardborrbossor då jag diskuterat det med Micke på kaupre.

Ps. jag säljer alltså inte ST så jag tjänar INTE pengar på att tycka om ST här på buke, jag har bara testat andra bomfria och kommit fram till att ST är bäst i mina ögon. Ds

Jag betalar hellre dubbelt för att få en sadel som inte hamnar på manken - den hade förresten inte glidit fram.
Jag anser dessutom att både ST Espaniola, Gaiter och Dressage är betydligt mer stabila = bättre tryckfördeling för hästen.

Som svar på frågan om de nya sadlarna så har jag ej sett dem in real life men jag vet att de inte har kardborrbossor då jag diskuterat det med Micke på kaupre.

Ps. jag säljer alltså inte ST så jag tjänar INTE pengar på att tycka om ST här på buke, jag har bara testat andra bomfria och kommit fram till att ST är bäst i mina ögon. Ds

Den hamnar ju inte på manken på alla hästar :) Alla sadlar passar ju såklart inte för alla hästar, det kan man ju inte veta förrän man provat. Många som gillar Kafiflexen, så därför tycker jag den är värd att prova i alla fall.

det låter ju bra att det inte är kardborre för det gillar inte jag tycker det känns hållbarare utan.

Är det koppjärn i den eller hur funkar den?
Det verkar som om stropparna sitter i kåpan, hur funkar det?

Den är ju väldigt snygg iaf.

Fin häst!
Tycker att han skall ha svart utrustning.

Själv har jag precis köpt en Soft Supreme Dressyr och både jag och Barki trivs jättebra i den.

472403991_da6ec31ac8.jpg

472403987_89a62f3b08.jpg

det låter ju bra att det inte är kardborre för det gillar inte jag tycker det känns hållbarare utan.

Är det koppjärn i den eller hur funkar den?
Det verkar som om stropparna sitter i kåpan, hur funkar det?

Den är ju väldigt snygg iaf.

Så bra att de ändrat den nu då :p
Jo, det är koppjärn i som är utbytbara.
Stropparna sitter i... ja, vad heter det... "den undre kåpan" alltså den närmast hästen, sen har du ju den vanliga kåpan ovanpå denna - du kan alltså ha stiglädrena under kåpan.
Jag har inte haft några problem - snarare tycker jag att det är bra att de är satta i v-form.
Sadeln släpar jag med mig överallt där jag inte uppfattas som oförskämd när jag kommer med den. Tycker inte om att rida i andra sadlar längre, eller jo, vi har en gaiter på jobbet och den går oxå bra. Fast inte lika...:angel:

Köp en Childeric sadel så kommer den att passa dig och din häst perfekt! Sen får du ju även välja vilken/ vilka fäger du vill att den ska ha :D Jätte smidigt !

haha vad kul, men har man en skön sadel vill man ju rida i den;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka