Bilder på min "körhäst"

Gullan86

Trådstartare
här kommer lite nya bilder på min Islandshäst jag själv kört in, blir tyvärr inte ofta vi kör men skall försöka göra det oftare i fortsättningen har ju bra utrustning, vagn och allt.

vagnen är specialbyggd till honom och selen har jag fixat med så det är en loksele så han kan dra tyngre och slipper bli strypt(har ganska lågt ansatt hals)
och så har jag fixat draglinor, baksele, högt skakelfäste osv för att han skall få det så perfekt som möjligt:d

hur tycker ni det ser ut? tyvärr blev bilderna suddiga då batteriet tog slut i kameran(annars jättefin systemkamera).

har fler bilder men har ännu bara hunnit ladda upp dessa 2.

20285594.jpg

20285593.jpg
:love:

vad tycker ni om min snygging, som sagt, islandshäst och 8år ca 130 i mkh.
och har varit inkörd sen han var nästan 6år.
väldigt snäll att köra men har inte riktigt vanan inne ännu med att gå på mitten av vägen osv.
men hur snäll som helst vid selning m.m.

men älskar att galoppera när jag kör med vagnen och tölta vad anser ni om det?
för det mesta travar han mest men om jag vill kan han alltså tölta och helst vill han galoppera för han älskar verkligen att bli körd.

Sv: Bilder på min "körhäst"

Sitter draglinan fast i däckeln eller går den rakt fram till lokan? Svårt att se på bilden så jag frågar i stället...

Om den sitter i däckeln - gör den samma nytta då verkligen?

Annars var det en toksöt lite islänning!!! Min kuse galopperar också ibland med vagn och jag har då inte fattat att det skulle vara negativt?

Jättesöt tyker jag han ser ut att vara.
Tycker det mesta ser bra ut men håller med ovan. Kanske även kolla så att bakselen inte sitter för nära rumpan, den ska bara ta i när han bromsar vagnen/backar vagnen i annat fall sak den vara lite lös.
Det ser trevligt i vilket fall

Fin :) tycker det är roligt att människor använder sina islänningar till mer saker än ridning.

Sitter draglinan fast i däckeln eller går den rakt fram till lokan? Svårt att se på bilden så jag frågar i stället...

Om den sitter i däckeln - gör den samma nytta då verkligen?

Annars var det en toksöt lite islänning!!! Min kuse galopperar också ibland med vagn och jag har då inte fattat att det skulle vara negativt?

vad kul att ni skrivit lite.

ja alltså jag har ju fått fixa denna selen själv så att han skulle få högt skakelfäste, draglinor m.m men endå ha en loksele.

här är en närmare bild på hur det sitter:

1427558.jpg

eftersom jag ville ha ett högt skakelfäste fick jag göra såhär.
jag har alltså satt en skakelrem runt skakeln och fäst remmen i däckelremmen(minns inte alla namn längre helt tyvärr men hoppas ni fattar) och så har jag satt ihop änden på däckelremmen med den remmen under magen(vad heter den nu igen?) som ej skall vara spänd.
så när han drar så lixom är det ju inget som hindrar även om allt är fäst i däckeln egentligen för den remmen i däckeln sitter i ett slags gånggärn som följer med bakåt och framåt.
och det är ju nästintill såhär det ser ut på riktiga selar med högt skakelfäste eller hur?!

känns som att om den bara suttit direkt i lokan så hade den inte suttit lika stabilt på nåt sätt.
då hade den ju inte haft något att hänga i.

glömde säga att på skakeln har jag 2 piggar, och jag tar lixom aldrig isär detta på selen utan jag sticker lixom in skakeln i den öglan jag har på selen och den kan omöjligt fara ur pga av pinnen som stoppar den på skakeln och man måste lixom vrida den öglan på ett speciellt sätt för att få ur skakeln.
ibland lite osmidigt men det funkar:) är jättenöjd att det gått att fixa såhär endå för han behöver verkligen en loksele.

Senast ändrad:

Jättesöt tyker jag han ser ut att vara.
Tycker det mesta ser bra ut men håller med ovan. Kanske även kolla så att bakselen inte sitter för nära rumpan, den ska bara ta i när han bromsar vagnen/backar vagnen i annat fall sak den vara lite lös.
Det ser trevligt i vilket fall

tack:)
ja det tycker jag är ruskigt svårt har ju lärt mig att det skall vara en handsbredd när hästen står rakt den ska ju alltså inte spänna åt när hela ekipaket står på plan mark men den ska ju hellt inte heller vara helt lös väl.

jag brukar efterspänna/fixa när jag kört en bit och märker hur den inverkar.
men jag tittar mkt på skakeln om den glider fram och stör honom så funkar ju inte bakselen jag vill ju att skakeln och den remmen allt hänger i skall hänga nästintill rakt ner även i nerförsbackar tänker jag fel då eller ska den åka lite framåt?.
så jag brukar spänna ganska hårt endå men jag får ju in 1 handsbredd.
men jag ser oxå till så att han kan trava och ta ut steget som han ska.
men när jag väl spänt den så som ja vill ha den så ligger den ju lixom "an" den glappar ju inte massa o så.
men ja spänner den kanske för hårt.

men jag tänkte på det HUR ser man egentligen att draglinorna hjälper då?
det måste väl vara att när hästen är i drag så ser man lixom att skakeln ligger kvar i samma läge och den remmen skakeln hänger i hänger ner i lod istället för att dras bakåt(då drar ju skaklarna istället för draglinorna) och detsamma måste väl vara med bakselen att i nedförsbackar så skall skakeln ligga kvar på samma läge, ja hela tiden men kör eller?

Senast ändrad:

Fin :) tycker det är roligt att människor använder sina islänningar till mer saker än ridning.

tack:love: ja visst är det kul de är ju så otroligt allsidga gör allt med min islandshäst och GUD va bra träning körningen är, och han verkligen älskar det.

Kan du få den att tölta då du vill framför vagene kan väl inte det vara nåt fel i det? Måste ju vara kanonträning även för tölt-musklerna? Kul att se islänning framför vagn!

Hejdu:)

Ser bra ut de där;)
Du kan ju byta ut baksele remmen till en kortare, men de går ju bra att snurra så där oxå:D

Kan du få den att tölta då du vill framför vagene kan väl inte det vara nåt fel i det? Måste ju vara kanonträning även för tölt-musklerna? Kul att se islänning framför vagn!

japp han töltar jättefint framför vagnen så som jag töltar han i tömkörningen med.
jättebra för då kan man putta på bakifrån med.

Hejdu:)

Ser bra ut de där;)
Du kan ju byta ut baksele remmen till en kortare, men de går ju bra att snurra så där oxå:D

hej där du med länge sen nu:) nu får du se resultatet av vad du lärde mig:love:

ja hihi har planer på att klippa av den men de blir ju aldrig av.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 984
Senast: Cornelius
·
K
Hästmänniskan Jag vet inte vad jag skall göra, och skulle vilja he lite tips från er... Jag har för många hästar, och måste göra mig av med EN av...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 747
Senast: Heyoka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar