Bilder på era Ikea-kök, tack

tott

Trådstartare
Ska byta kök, har jag tänkt. Verkar bli ett från Ikea, men har svårt att bestämma mig för vilken serie. Bodbyn gillar jag till stilen, men den känns lite plastig. Andra alternativ är Grytnäs och kanske Laxarby. Har ett gammalt hus (1800-tal) med ett litet kök.

Fram med era bilder, åsikter och erfarenheter! :bow:

Vi har oxå Kroktorp, men jag tycker inte att det är så farligt med springorna. Visst får man tvätta av dem ett par ggr om året, men det går ganska fort. Vi har även ett par skåp med glasdörrar. Trodde det skulle vara opraktiskt att kunna se in i skåpen (avslöja ev. röra :o ), men vi har använt de skåpen till finporslinet, så det blev riktigt bra.

Har kollat lite på Kroktorp också, men tror det blir för randigt och oroligt i mitt lilla kök.

Ska byta kök, har jag tänkt. Verkar bli ett från Ikea, men har svårt att bestämma mig för vilken serie. Bodbyn gillar jag till stilen, men den känns lite plastig. Andra alternativ är Grytnäs och kanske Laxarby. Har ett gammalt hus (1800-tal) med ett litet kök.

Fram med era bilder, åsikter och erfarenheter! :bow:

Vi satte in Grytnäs i kontoret i ladugården. Det används sällan men är snyggt att se på. Dock så känns lådorna lite rangliga när man drar ut dom (vi köpte de dyrare lådorna, de är ett måste!) och jag skulle inte våga lasta dom lika fulla som vi gör i vårt vedum-kök i huset. Så skillnaden i kvalitet känns, men syns inte än åtminstone :) Ev hade det varit bättre att bygga med fler smalare lådor, för att få det stabilare. men det är lätt att vara efterklok, och då hade ju inte förvaringsutrymmet varit lika stort..

Följer med spänning då vi funderar på Bodbyn till kök i äldre hus. Däremot tycker jag personligen att Laxarby är lite "för mycket".

Hoppas det kommer många bilder! :D

Mitt kök blir då grått, med svart stenskiva och svarta handtag. Jag ser med spänning (och en del ångest) fram emot projektet. Det ska rivas bärande väggar, bilas ut lite gammalt golv, bytas tak och allmänt göras en total make-over. Mycket att göra på kort tid. Hjälp, vad har jag gett mig in på..... :nailbiting:

Nu är alla vitvaror (vad många man har i ett kök O_o), tak, golv och lister beställt i alla fall, idag ska blandaren och tapeter beställas. Kakel.... kakel har vi inte ens kollat på kom jag på nu :crazy:

Har åtminstone kommit ihåg att ta "före" bilder.

Följer med spänning då vi funderar på Bodbyn till kök i äldre hus. Däremot tycker jag personligen att Laxarby är lite "för mycket".

Hoppas det kommer många bilder! :D

Är inte Bodbyn mera "krusidulligt" än Laxarby, eller har jag fel? Nu var det ett tag sedan jag petade på de olika alternativen irl, men...

Vi har kroktorp i ett litet kök. Nu var det ju inte den du efterfråga, men kan lägga in bilder sen om det ändå är intressant

Nu glömde jag ju nästan bilderna, men här kommer dom. Bor i ett litet gammalt torp. Köket är från 2006 (tidigare ägare som renoverat) och är rätt så litet och med tre dörröppningar. Men vi trivs med det rätt bra ändå. Saknar socklar dock, det behöver vi fixa!

20150204_193658_zps13932533.jpg

20150204_193816_zps2f0eeea2.jpg

20150204_193726_zps4d0aa68e.jpg

20150204_193735_zpsf92fdcda.jpg

I det ena angränsande rummet har vi matsal och det finns fler skåp. Det får också agera kattmatsplats, står det på golvet snor vovvarna katternas mat ;)
20150204_193806_zpscf58ef64.jpg

Jag var till IKEA och pillade på lite kök igår. Gaaaah vad svårt det är att bestämma sig!! Det lutar nog mest mot Bodbyn nu i alla fall. Gillar "värmen" i det stuket.

Mera erfarenheter och bilder, tack!

Jag var till IKEA och pillade på lite kök igår. Gaaaah vad svårt det är att bestämma sig!! Det lutar nog mest mot Bodbyn nu i alla fall. Gillar "värmen" i det stuket.

Mera erfarenheter och bilder, tack!

Jag önskar det gick att lägga ut bilder direkt från mobilen... Jag vill ju inte ha massa kök på mitt instagram :p får se om. Jag sitter vid en dator någon gång kan jag lägga ut bild

Köket kom med lgh när jag köpte den, tyvärr så köpte jag den sent i byggprocessen och fick inte möjlighet att påverka hur det såg ut.
Köket är snart 6 år gammalt

Det jag inte gillar är fläkten är gräslig, men det är ett separat frånluftssytem så det går inte att byta speciellt lätt.
Fönstret även om det är smidigt med ljuset så är det oestetiskt för överskåpen....

Sen är köket enkelt och lite tråkigt, och passar inte med lgh i övrigt kan jag känna... nu när det börjar bli några år gammalt så blir det lättare o lättare att fundera på att byta ut det...

_DSC4980_zps29f93dd4.jpg

_DSC4981_zps5e65fd27.jpg

_DSC4983_zpsfacfded3.jpg

_DSC4982_zpsc260b8ee.jpg

Nu börjar jag vara lite igång :-) Har en köksritning klar (men måste justera lite) och har kontakt med olika hantverkare för att hitta en som känns bra och som kan leverera till sommaren.

...och nu måste jag ju börja fundera över färger och tapeter och kakel.
Jag kommer alltså att beställa IKEAs Bodbyn (den gulvita) och tror jag ska måla den nuvarande blå halvpanelen grå, och kanske ha grå kakel. Tapeter?? Kommer inte att synas så mycket tapet, men ändå. Huset är ett gammalt torp och köket är litet så jag skulle gärna ha nåt ganska anspråkslöst i gammal stil. Har ni förslag?
Mera bilder på kök, tapeter, kakel och färgkombinationer, tack :):bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg i förväg, men det här är ett ämne som jag funderar på ofta och som därför också är svårt att...
2
Svar
21
· Visningar
3 081
Senast: honung
·
Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 905
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI