Nu börjar jag vara lite igång :-) Har en köksritning klar (men måste justera lite) och har kontakt med olika hantverkare för att hitta en som känns bra och som kan leverera till sommaren.
...och nu måste jag ju börja fundera över färger och tapeter och kakel.
Jag kommer alltså att beställa IKEAs Bodbyn (den gulvita) och tror jag ska måla den nuvarande blå halvpanelen grå, och kanske ha grå kakel. Tapeter?? Kommer inte att synas så mycket tapet, men ändå. Huset är ett gammalt torp och köket är litet så jag skulle gärna ha nåt ganska anspråkslöst i gammal stil. Har ni förslag?
Mera bilder på kök, tapeter, kakel och färgkombinationer, tack
När det gäller tapeter skulle jag vända mig till en tapetverkstad som har koll på tapettryck från tiden då huset är byggt. Sen är jag kanske lite "partisk" som blivande antikvarie, men jag tycker att det är riktigt snyggt när man använt sig av tapeter som antingen är tryckta med samma teknik som tapeter från den tiden eller när man använder sig av nytryckta tapeter men med samtida motiv.
Sen har jag lite samma åsikt när det gäller kök. Ibland, speciellt när man har med mindre kök att göra, kan det vara värt att lägga ned lite mer pengar och kontakta en snickare som kan göra ett platsbyggt kök och då få bra förvaringsmöjligheter men samtidigt behålla den tidstypiska andan som ofta försvinner med "katalogskök".