Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!
KL
Här är länk till en bild av mitt hemmabyggda stall.
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=12312&catid=506
Det är en stor hästbox och en shettisbox. Har också en liten snutt där jag har höförvaring. Man ser lite av grinden till höförvaringen längst till hö på bilden.
Sadelkammare/foderkammare har jag i ett rum till vänster av gången, isolerat och med element.
Stakket är ett kallstall, öppet upp till taknock. Tidigare så var detta en vagnsloge med dubbeldörr rakt fram och där jag står och tar kortet. Vi satte igen en halvan av dörrarna och reglade upp vägg istället. Dörren är 1,5 x 2,5, samma mått på den dörren där jag står.
Har alltså två dörrar. En som är ingång från gårdsplanen och dörren raktfram på bilden är dörr rakt ut i hagen. Mycket smidigt
Boxarna är hemmagjorda, skenan och hjulen till skjutdörren på den stora boxen är köpta, annars har min man svetsat allt metallmaterial.
När det gäller arbetsfördelningen så har jag och min man hjälpts åt med att bygga stallet. Jag kan t ex inte hålla i NÅGOT som VIBRERAR då jag har en kronisk tennisarmbåge. Detta gör också att jag inte kan spika. 2 slag med en hammare och den flygger all världens väg pga att jag inte kan hålla pga smärta och dålig greppförmåga.
Alltså kan jag inte hålla i skruvdragare, sticksåg, cirkelsåg, borrmaskin osv. Något som kan driva mig till vansinne eftersom jag faktiskt är händig och tycker det är kul att grejja. Men det är bara att inse att "anden är stark men kroppen svag".
Det jag har kunnat gjort i stallbygget är ritat, mätt, hållit i vid sågning, varit hantlangare och hållit i bräderorna när de skulle spikas upp på väggen. Kommit med kluriga lösningar som min man fått utföra
. Jag har kladdat med betongen och jag har målat och oljat.
Det var jag som ritade hur boxarna skulle se ut, gav ritningarna till min man och han svetsade iordning galler osv. Han hade ingena aning om hur boxarn skulle se ut och var tämligen ointresserad också
.
Så vi har verkligen gjort stallet tillsammans. Jag hade ALDRIG kunnat bygga mitt stall utan hjälp från honom och han hade aldrig kunna byggt utan mina idéer
. Däremot så hade han nog gladeligen lämnat över hela bygget till mig om han visste att jag vore bra i min arm
/Lizzie