Bilder på blandisar?

Sv: Bilder på blandisar?

Här är min kisse, född i slutet av februari -04. Modern är nån slags korsning och pappan säkert också... men han är stor, gul och väldigt hårig så förmodligen med skogskatt iblandat

Sickan har också en rejäl päls

Elloskisse
Sickankartong.jpg

oho tuffingen
tuffing.jpg

katt i trappen
katt under matta
katt i mörker
katt i påse

Jag har ingen foto katt, han tycker inte om kameran verkar det som.

Men jag lyckade få en bättre bild på honom nu än den jag la in tidigare
katter005.jpg

Mabuse skrev:
I mina ögon så har den ett betydligt mer ädelt och slankt utseende än de flesta huskatter. Och visst, letar man så kan man säkert hitta en "ren" huskatt med det utseende jag är ute efter också, likaväl som en "misslyckad" europé (rimligen ska de inte se ut som halvorientaler). Tyckte bara att det var synd att orientalraserna blivit så extrema, och att korsningarna är tämligen sällsynta - med tanke på hur lätt det att hitta skogskattskorsningar, exempelvis. När jag har sett bengaler på annons har de kostat runt 10-12000, vilket är betydligt mer än jag är beredd att betala för en katt. Och som sagt, tror inte de är lämpade att vara huskatter.

Den ras som kommer närmast det jag söker är väl annars Russian Blue, så blir det en raskatt nästa gång torde det bli en sån. Eller en korat. Om jag nu inte har turen att hitta en halvsiames.

Jag tror egentligen inte skogkattskorsningar är så mycket vanligare än orientalkorsningar, men det är väldigt poppis att kalla alla långhåriga huskatter för skogkattkorsningar (förr hette det ju angorakorsningar...)

Alla som jag vet som har bengal eller ocicat har dem som uteslutande innekatter. Fungerar utmärkt.

Jättekul att få se bilder på alla era fina missar! :love:

Många har ju katter med långhårsanlag, förr hette de angora men numera säger man oftast skogskatt. De behöver ju inte vara blandras för den skull utan ha långhårsanlaget i alla fall.

Vilken otroligt maffig päls din kiss har, Mysko! :love: Perseranlaget ser man inte mycket av, hon ser mer ut som en skogis. Tovar hon?

Och hur är det med din kisses tovbenägenhet, Aniasoja? De är ganska lika din och Myskos, svartvita med maffepäls!

Stora nackdelen med långhårskatt, all denna pälsvård, men tydligen är det lite olika hur de bildar tovor.

Hos Esmeralda ser man tydligt i ansiktet att hon har perseranlag, såå fin! :love: Hon har inte fått den extrema nosen, men resten av ansiktsuttrycket som är så fint.

Doris och Zuzzis kisse tycker jag inte man direkt kan se något av att de är blandisar? Jättefina kissar :love: i vart fall även om just rasen inte syns mycket av på bilden.

Hoppas att fler fyller på med blandisbilder och gärna berätta lite om kissen och dess historia. Tycker det är så roligt att läsa sånt! :) :)

Jag startar en ny tråd med bilder på långhåriga icke raskatter, eftersom så många verkar gilla dem, och börjar med mina egna missar. :love:

En liten kommentar kring att ha innekatt: Jga tror säkert att det kan fungera alldeles utmärkt med innekatt, men det är inget som bara blir av sig själv. Kräver en hel del av ägaren för att katten ska trivas och må bra, som kan liksom får på köpet om man har en mer självgående ute/innekatt. Ägarens ansvar att innekatten ska få stimulans och aktivering. Det tror jag gäller oavsett ras.

Sotis skrev:
Många har ju katter med långhårsanlag, förr hette de angora men numera säger man oftast skogskatt. De behöver ju inte vara blandras för den skull utan ha långhårsanlaget i alla fall.

En liten kommentar kring att ha innekatt: Jga tror säkert att det kan fungera alldeles utmärkt med innekatt, men det är inget som bara blir av sig själv. Kräver en hel del av ägaren för att katten ska trivas och må bra, som kan liksom får på köpet om man har en mer självgående ute/innekatt. Ägarens ansvar att innekatten ska få stimulans och aktivering. Det tror jag gäller oavsett ras.
Angora är en ras och Skogkatt är också en ras. Att okunniga människor kallar långhåriga katter för skogSkatt har ju ingenting med verkligheten att göra.

Naturligtvis fungerar det bra med innekatter. Det är väldigt få människor som bor så att det är lämpligt med utekatter så om man bryr sig om sin katt så ska man ha den inne.

Mer bondkatt än Bellman blir man inte. Min allra första katt som nu är 12 år gammal.
21_l.jpg

Här är syrrans blandras. Gissa raser ;)
20_l.jpg

Och min Sol. Bondkatt ut i klospetsarna.
10_l.jpg

Senast ändrad:

Kul att få se bilder på dina fina husisar, Sol! :)

Jepp, Bellman ser då ut som en äkta "bonnis". :love:

Vackra svarta Sol, ser ut som en pimpinett madam. Jag tycker ju svarta katter är så vackra och vilken glans hon har i pälsen!:love: Och groda har du också... :)

Gissa ras på syrrans kisse? Hmmm... Eftersom det är du gissar jag husis och rex? :angel: (bergis fel... )

Ja, Sols päls är helt underbar. Lättskött, fäller inte och den är oerhört vacker.

Lelle (syrrans katt) är inte huskatt/rex, sorry. Avslöjar inte svaret än ifall fler vill gissa.;)

Är inte dina katter intresserade av att fånga grodan? :eek:

T.o.m med mina lata kissar med inte så mycket jaktinstinkt skulle nog hugga den.

Ang. blandrasen:

Egyptian Mau, Maine coon.. Haha, jag gissar bara på i blindo. :D

*kl*
Siames/huskatt, 6 månader gammal:
katt30mars012.jpg

katt30mars040.jpg

Vilka härliga bilder! Västa baletthoppet...:rofl: Och så vackert tecknad hon är! :love:

Magen är sötprickig :d på ovansidan ser han ut som en vanlig "bonnakatt" i teckningen, men han han är fin! :)

Oj, är det en hane? Sorry... Tycker siamesanlagen syns på den slanka kroppen, speciellt svansen. :) Är han sådär mysigt pratig och sällskaplig, som siameser brukar vara?

Heulwen skrev:
Är inte dina katter intresserade av att fånga grodan? :eek:

T.o.m med mina lata kissar med inte så mycket jaktinstinkt skulle nog hugga den.

Ang. blandrasen:

Egyptian Mau, Maine coon.. Haha, jag gissar bara på i blindo. :D

Sol gjorde något försök att fånga honom, men det var ett halvhjärtat försök. Hon var mest intresserad av att titta på honom. Geisha var öht. inte intresserad av grodan.

Maine coon stämmer! :D

Sotis skrev:
Oj, är det en hane? Sorry... Tycker siamesanlagen syns på den slanka kroppen, speciellt svansen. :) Är han sådär mysigt pratig och sällskaplig, som siameser brukar vara?
ingen fara...

Ja, kroppen är siames, teckningen "bonnakatt".

Han pratar rätt mycket och jag som inte är van vid det försöker luska ut vad han vill men han vill nog för det mesta bara höras :angel:

Jag hoppas att mina grannar har överseende bara :crazy:

Min lilla blandat...Rullar sig på grusplanen

Det här är Cocos, lite perser, bondkatt, mainecoone o skogis.

Och här är lilla Diesel..

Underbara kissar allihop, MercedesBenz! :love:

Är Diesel lite långhårig? Så vackert med helvit katt!:love: Men anlaget för vit päls kan ge dövhet... :cry:

Marijaa: Ja, typiskt siames, de pratar så nyanserat! Tror med tiden kan du luska ut vad han "säger", det är lite olika ljud beroende på hur de mår och vad de vill... Jag tycker det är jättemysigt! :) Men, såklart, grannarna...

Tack!
Ja Diesel är lite långhårig.. Och döv är hon :D men det visste jag redan nnan köpet. De undrade om jag ville ta henne iaf och hon var så söt så klart jag ville :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 156
Senast: Googlarn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 689
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar