Bilder på barn i sociala medier

hjärter_dam

Trådstartare
Jag och min sambo har valt att inte lägga ut bilder på vår son på sociala medier, främst med hänsyn till hans egen integritet. Många kompisar med barn postar ofta och många bilder vilket är helt upp till dom. Nu har det dock vid ett flertal tillfällen hänt att kompisar publicerat bilder på vår son utan tillåtelse, vilket inte känns ok för oss. Vi har bett dem att ta bort bilden vilket givetvis har skett omgående. I min värld publicerar jag inte bilder på någon annan utan dennes tillåtelse, framförallt inte på barn men det verkar jag vara ganska ensam om i bekantskapskretsen. Ska jag behöva uttrycka mitt ogillande av publiceringar bilder på mitt barn vid alla tillfällen då han kan tänkas bli fotad för att undvika det? Hur har ni andra gjort som inte velat ha bilder på era barn på nätet?

Man får nog utgå från att andra har ett någorlunda gott omdöme och inte lägger ut olämpliga bilder, det blir nog väldigt besvärligt om man ska ha nolltolerans och vägra i längden. Jag tänker att man äger inte sina barn på det sättet, i alla fall när de blir lite äldre. De ingår ju i ett samhälle där vissa aktiviteter pågår, man kan inte kräva att alltid få kontrollera alla detaljer som rör barnet om man inte i princip isolerar det. Jag skulle uppfatta det som märkligt om en förälder till någon av mina barns kompisar krävde att jag skulle ta bort tex en kalasbild på mitt barn hemma hos oss för att deras barn också syns på bilden (med undantag om det finns något konkret skäl, tex hemlig identitet).

Man får nog utgå från att andra har ett någorlunda gott omdöme och inte lägger ut olämpliga bilder, det blir nog väldigt besvärligt om man ska ha nolltolerans och vägra i längden. Jag tänker att man äger inte sina barn på det sättet, i alla fall när de blir lite äldre.

Jag håller med dig. Och jag tycker att det nästan blir lite överdrivet, den här rädslan för bilder i Facebook-flödet. Vad är det som man som förälder är så paniskt orolig för? Är det en fin, "normal" bild har jag svårt att se problemet.

Alltså, i mina ögon är din reaktion väldigt överdriven. Vad är det du uppfattar som så hemskt?

Att fenomenet ens finns och är ett problem.

Att folk blir så oerhört stressade av att andra tar bilder på deras barn och är livrädda för att bilderna ska hamna på sociala media. Vad de bilderna sedan ska kunna göra för skada vet jag inte riktigt, men integritetsgrejen verkar vara et väldigt stressmoment för många. Och jag lider med folk som behöver känna sig stressade av sånt. Jag funderar också på om de ens reflekterat över varför de är så paniskt rädda för att deras barn ska hamna på bild i cybervärlden.

Det var enklare förut när man kunde ta sina bilder till familijealbumet med andras barn på bild utan att det blev ramaskri hos föräldrarna till andra barn.

Min brorson är en veckan gammal idag, där har min bror uttryckligen bett att vi inte lägger ut några bilder på barnet. Jag ser inga problem med det och hade inte en tanke på att lägga ut några bilder när föräldrarna själva inte gjort det.

Vi är ganska restriktiva med vilka bilder vi lägger ut på sonen som är 9 månader. Vi är det för att det helt enkelt känns bäst så för oss. Hur andra gör lägger jag i gen värdering i.

När det gäller andra barn är det lite olika. En del barn som vi känner väl och vet att de ofta förekommer på tex fb lägger jag ut utan att fråga. Känner vi den inte så bra eller vet att det inte läggs ut bilder så låter jag bli alt frågar.

Blev lite fundersam över några vänner som la ut bilder på vår son trots att inga andra bilder förekom. I det läget borde man kanske reflektera över varför inga andra bilder synts? Dock krävde jag inte att bilderna skulle tas bort, det hade känts lite överdrivet.

Sedan tycker jag det är viktigt att även fundera över vad man skriver om sina barn. Att tex lägga ut en status om att barnet bajsat på sig (ett lite större barn) där kompisars föräldrar kan se och sedan berätta för sina barn känns inte bra. Det gäller att tänka sig för!

Jag kommer bespara mitt barn en ofrivillig internetnärvaro. När barnet är gammalt nog kan vi diskutera för- och nackdelar med att vara nät-offentlig och så får hen själv välja.

Jag lägger även extremt sällan ut bilder på mig själv numera.

Jag publicerar bilder på dottern, men inte vad som helst utan det är oftast just för att visa att hon har gjort en speciell sak. På så vis får även hennes kusiner i Skåne följa henne, + släkt på närmre håll som är kassa på att höra av sig :meh: Hon finns också som modell både på en fotografs hemsida samt i butik, men då är det på något sätt mer anonymt ändå.

Jag skulle däremot aldrig lägga ut en hånande bild på ett skrikande barn, eller tjugo selfies med barn om dagen, bara för att! Det blir väl som mest en bild i veckan typ. Hon älskar när jag tar kort på henne och ber ofta om det. När hon inte tar egna selfies med sin kompaktkamera dvs :D

När barnet är gammalt nog kan vi diskutera för- och nackdelar med att vara nät-offentlig och så får hen själv välja.

Det är ju tyvärr där det spårar ur. Det är inte "lillen äter tårta på 1-årsdagen" som är bekymret, utan det som kommer sedan. Undrar hur många aningslösa ungdomar som lagt upp SD-propaganda i sin feed denna valrörelse tex som fattar att de alienerar sig själva från stora delar av arbetsmarknaden redan innan de ens slutat gymnasiet? Eller vad deras bikinibilder/fyllefestbilder signalerar?

Jag är inne på samma spår som @Mirtai med att texten kan vara den mest skadliga men visst 17 är det obekvämt när folk lägger ut bilder på mitt barn. Har en bekant som roat sig med det utan min vetskap och jag är inte glad i det men känner samtidigt att jag ju inte kan skydda tösen mot allt så jag har valt att inte tycka något om det så länge bilderna är påklädda. Jag blev förbannad först men tyckte sedan att det var ovärt att dra upp till ytan så att säga. Det är en ganska liten sak i det stora hela.

Justja, glömde skriva om andras barn. Jag har lagt ut bild på min äldsta systerdotter tillsammans med min dotter, men hon är 13 och har egen instagram så då känns det mer ok. Annars har jag bara lagt ut bilder där man inte ser vilka barn det är, om jag nu var "tvungen" att ta en sån bild. Andras barn har jag inget med att göra! Känner även en familj med skyddad identitet och jag yppar aldrig ens ett ord om att jag träffar dem, än mindre lägger ut bilder på dem.

Vi är också ganska restriktiva med bilder exvis på fb. (övriga sociala påfund likt instagram har jag inte), men ibland lägger jag ut foton, blir kanske något i kvartalet/halvåret. Kan dock tänka mig att det blir något sen när bäbisen är född. Vi har dock inte outat graviditeten på fb, utan de som vet, de vet genom att vi träffas irl eller liknande. Och en å annan bukefalist som även ingår i min fb-vänlista då de läser här :D

I skolan värld är de dock noga med att det ska finnas skriftligt godkännande från målsmän för att publicera bilder på klasshemsidan, det känns bra tycker jag.

Det är ju tyvärr där det spårar ur. Det är inte "lillen äter tårta på 1-årsdagen" som är bekymret, utan det som kommer sedan. Undrar hur många aningslösa ungdomar som lagt upp SD-propaganda i sin feed denna valrörelse tex som fattar att de alienerar sig själva från stora delar av arbetsmarknaden redan innan de ens slutat gymnasiet? Eller vad deras bikinibilder/fyllefestbilder signalerar?

Men hur många föräldrar har tagit "snacket" innan deras barn blev nätoffentliga?

Och om inte vi vuxna respekterar deras integritet hur ska dom själva se något värde i den?

Men hur många föräldrar har tagit "snacket" innan deras barn blev nätoffentliga?

Och om inte vi vuxna respekterar deras integritet hur ska dom själva se något värde i den?

Barn ser inte på integritet på samma sätt äldre personer gör. Det har studier visat tidigare. Jag ser inte heller SD-propaganda som en integritetsfråga, utan mer som en värderingsfråga och en fråga om bristande konsekvenstänkande. Och i viss mån reflekterar säkert åsikterna även föräldrarnas synpunkter i politiken.

Är det för övrigt integritet att aldrig någonsin synas med sin bild någonstans? Det tycker inte jag.

Jag tycker förstås att man ska göra som man vill och känner sig bekväm med. Jag tycker nog att man kan fatta sådana beslut åt barnen, man fattar ju så många andra beslut åt dem? Att det skulle vara känsligt att lägga ut en bild på sitt nyfödda barn på Facebook, t ex, som många gör när de fått tillökning tycker inte jag, snarare ett ganska trevligt och praktiskt sätt att berätta att man fått barn.

Själv lägger jag vare sig ut bilder på mig själv, mina barn eller min häst på buke, t ex (däremot är det min katt på användarbilden :D), men däremot förekommer vi alla på Facebook och instagram. Jag tänker att det är ju ett mer slutet forum och inget som alla kan se. Skulle någon sedan hacka mitt konto eller liknande så är det inga känsliga bilder i alla fall...

Jag tycker förstås att man ska göra som man vill och känner sig bekväm med. Jag tycker nog att man kan fatta sådana beslut åt barnen, man fattar ju så många andra beslut åt dem? Att det skulle vara känsligt att lägga ut en bild på sitt nyfödda barn på Facebook, t ex, som många gör när de fått tillökning tycker jag är ganska harmlöst.

Ja, det tycker jag också. Ungefär som man tidigare satte in en annons i tidningen. Ingen tyckte att det var särskilt konstigt.

Liknande trådar

Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 341
Senast: Voeux
·
Äldre Hade en intressant men udda diskussion nyligen med en vän till mig. Vi diskuterade vems bilder man gillar på Instagram (eller sociala...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama