BILDER: Lydnadsträning med saluki.

Red_Chili

Trådstartare
Jag och min saluki Zala har nyligen börjat träna lydnad. I går fick vi med oss en kompis ut som ställde upp som fotograf! :D

Känner mig själv väldigt nöjd med hur hon har utvecklats, i söndags förstod hon knappt att man kunde sitta ner bredvid någon. (hon satte sig alltid rakt framför)

33892_1192038989.jpg

58778_1192038735.jpg

92787_1192038950.jpg

Vad tycks?

Finns det fler här på buke som tränar lydnad, agility eller något annat med sin vinthund?

fler bilder: http://mechanical.bilddagboken.se/i...ldy5odG1sP3Q9MTE5MTk2NzIwMSZpZD0xMDU0NTI2OTc=

Sv: BILDER: Lydnadsträning med saluki.

Jätte kul att se att du tränar lydnad med din saluki.
Allt för många som tror att vinthundarna bara duger till att springa. ;)

Vad häftigt att se sån kontakt! Jag har vuxit upp med en Saluki, men det var över min förmåga att lydnadsträna honom. Eller om det var under hans värdighet, jag vet inte... ;) Däremot gick det alldeles utmärkt att resonera med honom och ödmjukt be honom om en tjänst. Han var fantastiskt kommunikativ på det sättet, man behövde bara tänka "vill du följa med?" "ska vi gå den här vägen?" så lyssnade han. Däremot sket han fullständigt i kommandon, då tittade han på mig som om jag hade förolämpat honom.

Härligt det ser ut och vad vacker hund :love:
ser också att ni är på Grans ägor :D...

Nejmen så härligt!!!!!!!:love: Massor med beröm till dej som går emot alla förutfattade meningar, och därigenom får sån underbar kontakt med din fiiiina hund!!! Underbara bilder!!!

Underbar hund! :love:
Vinthundsraset, och speciellt Saluki är så vackra. (Och Borozai, det är också en vinthundsras va? )

Underbart att så många tycker att det är kul att se bilderna, då kan ni vänta på fler bilder när vi blivit duktigare :D

Till cassiopeja: Min saluki (och alla andra salukis jag mött) har också tittat på mig som om jag förolämpat dem när jag försökt mig på kommandon. MEN, med flera av dem har det gått finfint ändå, bara man tar till lite tricks och är envis som f*n :idea::devil:

Till Lena Furberg: Jo, det är enormt med förutfattade meningar om vinthundarna... Märker även nu att vissa kollar snett på en när de ser att vi tränar, ungefär som om de undrar varför vi håller på... Men vi slutar inte för det! ;)

Till Reykur: Visst är vinthundarna vackra :love: Och japp, Borzoi är också en vinthund.

När jag var hundvakt till två Saluki fick de gå viltspår.

Det provade min Zala faktiskt på i tisdags! :D

Hur gick det för de hundarna som du vaktade?

Härligt att se din saluki :)

Finns det fler här på buke som tränar lydnad, agility eller något annat med sin vinthund?
Jag skulle gärna vilja men jag har jättesvårt att nå fram till min italienare. Hon är så vek och svårmotiverad.

Och nu går det över på trådkapning:
Någon som har tips på hur jag ska träna med min italienare? Jag håller på och försöker klicka in henne men t o m det är svårt.

Idag har jag testat en sån här: http://www.nina-ottosson.com/media/produkter/dogspinny.wmv och den fattade hon så hon är ju inte dum :love:

Har du provat att först bygga upp hennes självförtroende? det finns mängder av lätta och effektiva sätt för att bygga upp självförtroendet för hunden.

Min saluki hade rent ut sagt uruselt självförtroende för två år sedan (hon är 7 år nu).
Såg hon en hund på 50m avstånd så flippade hon ut, hon gick inte att få kontakt med och var otroligt jobbig att gå med i koppel.

Efter otroligt, otroligt mycket träning har hon fått bättre självförtroende. Hon klarar idag av att möta andra hundar på gångvägar utan problem och kan umgås även med hundar som inte är vinthundar. Hon är social och lätt att få kontakt med bara man lär känna henne.

Heja dig och din Italienare! jag ger gärna tips om det nu är så att jag kan vara till någon hjälp.

Jag HAR tränat/tävlat både lydnad och agility med min whippet! Hon vet inte om att det går att göra annat än att gå fot (faktiskt irriterande ibland då hon inte kan kissa utanför "gå fot" området...). Då tanten numera är 12½ har vi lagt karriären på hyllan, och när vi går förbi agilitybanan måste jag koppla henne... Annars slinker några hinder med :D

Det svåraste tricket jag lärt henne var att skälla på kommando, i början skämdes hon, nu är det roligt, roooooligt! :love: (sisådär 7 år senare).

Min skällande Nina (film)

Vilken OTROLIGT söt whipp du har! Hon ser dessutom bekant ut... vilken kennel kommer hon från?

När började du träna lydnad/agility med henne och när la ni karriären på hyllan? Hade du tränat mkt med hundar innan?

Vad fint det ser ut! Vi måste ju få ihop lydnadsträning nån dag. Imorgon får jag mest troligt tillbaka min bil för ett tag. Lite halvtrasig och får bara framföras långsamt, men nog ska jag ta mig till hundträning. ;)
Den lilla tokiga morrhoppan här behöver dessutom få tänka till ordentligt nu innan hon flippar ur alldeles. ;)

Vilken OTROLIGT söt whipp du har! Hon ser dessutom bekant ut... vilken kennel kommer hon från?

När började du träna lydnad/agility med henne och när la ni karriären på hyllan? Hade du tränat mkt med hundar innan?

Nina kommer inte från någon kennel =) Han som födde upp henne tänkte starta en kennel men jag vet aldrig om han kom så långt... För några år sedan fick hon ett prefix: "Feroiz" men jag vet inte om det är ett kennelnamn eller något helt annat :o

Nina och jag har tränat lite hela tiden, då hon har lite arbetsvilja är det lättare än min gamla hund som hatade att sitta fint och gå fot.

Vi la av när hon var 11 år, då höfterna inte uppskattade explosiva springturer. Nu är hon bara bortskämd pensionär som bara nöjer sig med varma duntäcken och köttbullar :love:

Hon är oförskämt fräsch för att vara så gammal, och jag hoppas att hon kommer att vara med mig i många år till! Det är alltid ett nöje att vara i hennes närhet :love:

Fin Saluki du har btw!

Har du provat att först bygga upp hennes självförtroende?
Nej, inte så där aktivt men jag försöker att "utsätta" henne för allt möjligt. Vi bor ju mitt i stan så vi passerar många utmaningar på en vanlig kisserunda. Men det kanske är precis det det handlar om, självförtroende så det ska jag fokusera på ännu mer. Och så har vi äntligen kommit med i en kurs, en klickerkurs som startar i november :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 246
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?