*Bilder*K2 & HDR Anthenor, hur ligger dom??

Sv: *Bilder*K2 & HDR Anthenor, hur ligger dom??

Det är en PRE :)
Har tidigare haft ett halvblod som under en period också hade en HDR. Tycker att HDRsadlarna har blivit bättre. Denna är mkt skönare att sitta i och ser mer genomarbetad ut än den jag hade tidigare.

Ska återkomma med bild senare!
Tack så mkt :)

Nirak

Hur långt bak man behöver sadla beror på hästen, men något som gäller för alla är att det ska vara minst 3 fingrar mellan ortspets och bogblad. På vissa hästar kan man behöva det dubbla.
Och nej, jag tycker inte att jag överdriver det minsta. Sadlarna ligger något fruktansvärt i bakvikt.
Bor du i Uddevalla har du flera sadelutprovare och sadelmakare som du kan kontakta som finns i städerna runtomkring, prova med det om du inte känner någon duktig. Hör dig för med bekanta om de har någon att rekommendera.

Hur långt bak man behöver sadla beror på hästen, men något som gäller för alla är att det ska vara minst 3 fingrar mellan ortspets och bogblad. På vissa hästar kan man behöva det dubbla.
Och nej, jag tycker inte att jag överdriver det minsta. Sadlarna ligger något fruktansvärt i bakvikt.
Bor du i Uddevalla har du flera sadelutprovare och sadelmakare som du kan kontakta som finns i städerna runtomkring, prova med det om du inte känner någon duktig. Hör dig för med bekanta om de har någon att rekommendera.

Samtidigt litar jag väl inte helt blint på en person för att den är sadelutprovare, en tvådagarskurs är lixom inte så mkt att komma med...
Men visst, när det blir dags för sadelbyte kommer jag att ta hjälp.

Jag tycker precis som D_K att dom ligger väldigt i bakvikt. Jag hade letat en ny sadel nu, inte om ett halvår.

Jag har bytt sadel 4 ggr på ca 8 mån. Det är helt enkelt bara att gilla läget när man har unghästar som ändrar sig mycket.

Om inte annat kan du ju ta ut en sadelutprovare som hjälper dig att hitta rätt modell, du måste ju inte köpa den av sadelutprovaren för de, du kan ju leta runt på begagnatmarknaden själv men då vet du ju iallafall lite mer vad du letar efter!

Jag har en allroundsadel oxå om det skulle knipa, så därför är är det inga probs att vänta några månader.
Att byta sadel varannan hopppas jag verkligen slippa göra :)

eeh jag tar tillbaka det sista :o inser nu att Hdr:n ÄR för smal och använder allrounden igen (vilken är ok viddmässigt på hästen men jag själv har jättesvårt att rida i den) Så, nu kommer jag ta hit en sadelprovare så snart som möjligt, ska bli spännande att se vad hon säger, och framförallt kommer det att kännas skönt att ha gjort vad man kan för att ordna en så bra sadel som möjligt.

eeh jag tar tillbaka det sista :o inser nu att Hdr:n ÄR för smal och använder allrounden igen (vilken är ok viddmässigt på hästen men jag själv har jättesvårt att rida i den) Så, nu kommer jag ta hit en sadelprovare så snart som möjligt, ska bli spännande att se vad hon säger, och framförallt kommer det att kännas skönt att ha gjort vad man kan för att ordna en så bra sadel som möjligt.

Låter jättebra! Men kom ihåg att lyssna otroligt mkt till vad hästen säger. Det spelar ingen roll hur bra utprovaren tycker att sadeln passar om inte hästen ger sitt gillande. Välj den som pållen trivs bäst i.

Hoppas du hittar något bra! Lycka till! :banana:

Låter jättebra! Men kom ihåg att lyssna otroligt mkt till vad hästen säger. Det spelar ingen roll hur bra utprovaren tycker att sadeln passar om inte hästen ger sitt gillande. Välj den som pållen trivs bäst i.

Håller med och önskar TS lycka till.

Tack Saigon o Diabolical kitten!
Sadelutprovaren kommer om en vecka har bokat tid idag:)
Håller med er ang att lyssna på hästen, svårt bara när den som i mitt fall bara är 3 år och väldigt lite riden :)
Återkommer nog med bilder på ny sadel inom kort!

Det är jättesvårt, men du måste börja nånstans. Du kan ju kolla om det finns någon sadel som du kan låna hem i kanske en vecka för att känna efter ordentligt innan du bestämmer dig.

Ja det är ju en bra idé! Om det blir en begagnad så kan ju det vara möjligt faktiskt. Hon säljer även nya sadlar,bla HDR SAnthenor som jag har idag. Så jag skulle vilja prova en sådan i vidare bom. Hon säljer även Globus clic och Kentaur. Globusen vill jag absolut prova, men hur är det med Kentaur, kan du säga ngt om dom sadlarna? Modellerna hette Athen och Penelopa (?) Långa, korta, raka, svängda?

Idag har sadelprovaren varit här!
Det var inte helt enkelt att hitta ngt till pållen, den sadel som i stallet satt som en smäck (en ny Kentaur Athen) blev en katastrof vid ridning, han visade VÄLDIGT tydligt sitt missnöje. Vidare HDR funkade inte alls, inte heller Globus Click. Så det blev en begagnad Bates caprilli. Dock sitter ett järn med normal vidd i, så jag kommer att köpa ett vidare järn, samt fixa en svängd gjord. Vad tror ni?
sadel020.jpg

Den ser för smal ut.

Får även känslan av att den kan släppa baktill om du sätter i ett vidare järn... Har du hunnit prova vidare?

Nej inte ännu, får beställa ett vidare koppjärn. Det får jag hoppas att den inte lättar baktill när det andra järnet kommer i. Varför tror du att den kommer att lätta? Det gör den väl mest om den blir FÖR vid, eller?

Om sadeln är för svängd kommer den lätta, och jag håller med feel, tror den kommer bli för svängd med ett bredare järn, men som det är nu ligger den i bakvikt.

Aha, nu har jag läst på lite och fattat att sadeln blir mer svängd ju vidare den blir, och ja, jag ser ju oxå att den är i bakvikt men trodde som sagt att det skulle lösa sig med en storlek vidare järn.
Men Caprillin anses väl ända vara hyfsat rak med normalvidd på bommen? (verkar så när jag söker i trådar här på Buke i alla fall) Så tror ni det gör så stor skillnad i svängdheten om man bara går upp EN storlek?
Nåväl, ingen idé att spekulera, bättre att prova...
Och ärligt talat, vad mer kan jag göra nu?? Sadelutprovaren har varit här (dessutom i sällskap m en kunnig person från ett mkt känt hästutrustningsföretag som också hjälpte till) Och detta blev resultatet, så vad gör jag nu? :confused: (förutom att jag givetvis provar m vidare järn och håller tummarna att det funkar)

Med vitt järn så tycker jag inte att Caprillin är en rak sadel, den blev för svängd för min "normalryggade" häst.

Jag hade inte varit nöjd med den sadelutprovaren som har varit ut till dig. Sadeln är för smal, du har ingen aning om hur den kommer bete sig med ett vidare järn och h*n tyckte ändå att du skulle köpa den???

Har inte läst precis hela tråden, hur stor budget har du?

ok, fast jag kommer inte behöva ett vitt järn som ju är det vidaste, det som sitter i nu är svart och om jag minns rätt finns det ju 1-2 järn emellan vitt och svart, så jag tänker bara gå upp ett snäpp. Då lär den ju ändra sig mindre,
sedan är inte min häst helt rak i ryggen, utan kanske borde betecknas som "normal" rygg helt enkelt. (hade en annan tråd där folk fick tycka till om vilken typ av rygg han hade och det var i alla fall ingen som ansåg spikrak, utan antingen normal, normal mot rak eller normal lite sväng, så som med allt annat gick åsikterna isär lite :))
Budgeten ligger på max 10.000 kr.
Alternativet hade varit att vara helt utan sadel, så vad gör man?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
597
· Visningar
53 265
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka