*Bilder*K2 & HDR Anthenor, hur ligger dom??

cela

Trådstartare
Hjälp mig nu, hur tycker ni att dessa sadlar ser ut att ligga?

Henri de Rivel Anthenor
juli08178-1.jpg

Efter man suttit i den tycker jag den lixom kommer ner lite över manken?
ikke.jpg

Albion K2
juli08177.jpg

Sv: *Bilder*K2 & HDR Anthenor, hur ligger dom??

Jag är absolut inget proffs på detta, men båda sadlarna ser att att ligga litegrann i bakvikt. Det beror på att de är lite för smala.

Fast mittenbilden efter du suttit i sadeln ser bättre ut. Där tycker jag tom att det ser riktigt bra ut.
Vad sa hästen om sadlarna? Har du testridit i dom?

Hur blir det om du sadlar lite längre bak?

Tror det är bäst vi väntar på de mer kunniga!

Senast ändrad:

HDR sadeln rider jag i för närvarande, K2:n har jag ej ridit i. Jag vågar inte sadla längre bak då hans rygg är såpass kort, men jag kanske kan dra bak den ngt utan att det är någon fara?

Sedan undrar jag såklart över rak/svängdheten i sadlarna. K2:n är ju helt rak och HDR ngt svängd. Jag vet vad min uppfattning är men jag vill gärna höra vad andra tycker.

Jag funderar också på varför den sjunker ner när man suttit i den,:confused: jämför bild 1 och 2, är det normalt? Om inte, vad beror det på? Så kom igen nu alla kunniga, väntar på era svar!!:)

jag tror inte alls att den sjunkit, men att du sadlar för långt fram. och när du rider så glider sadeln tillbaka på plats.

tänk på att sadeln ska ligga några fingrar bakom bogbladets spets.:)

jag tror inte alls att den sjunkit, men att du sadlar för långt fram. och när du rider så glider sadeln tillbaka på plats.

tänk på att sadeln ska ligga några fingrar bakom bogbladets spets.:)

åååh, det har du såklart rätt i! Ibland är det svårt att se det självklara :o Pga hans korta rygg fegar jag nog lite när jag sadlar...
Men vad tycker du annars om hur sadlarna ligger ?(fast jag skulle väl fått bak K2:n i bättre läge då såklart..) Jag ser ju att dom ligger i bakvikt på både bild 1 och 3 (fast det beror väl på att dom skulle vart längre bak då?) men att nr 2 känns ok?

Jag tycker att bägge ligger i bakvikt. Mer vågar jag inte säga när man bara ser ett kort från sidan (där man inte heller ser hela hästen)

Nirak

ja det skulle den nog. dock tror jag att du ändå behöver en vidare bom, den ligger lite i bakvikt även på bild 2. han var väl ganska ung också så han kommer säkert bredda sig.

Har hästen en kort rygg behöver du en kortare sadel, inte sadla längre fram.... Vet du inte hur långt bak du kan lägga sadeln så kan du ta hjälp av en kunnig person som kan visa dig.
Tycker båda sadlarna låg för långt fram och något fruktansvärt i bakvikt. Prova bredare sadlar helt enkelt....

ja det skulle den nog. dock tror jag att du ändå behöver en vidare bom, den ligger lite i bakvikt även på bild 2. han var väl ganska ung också så han kommer säkert bredda sig.

Jag håller med, och ja, han är ju bara 3 år så mkt kommer att hända. Dock känns det verkligen inte som att sadeln på ngt sätt klämmer åt, trots att den hamnar ngt i bakvikt och att man kan anta att den borde varit vidare. Jag hoppas ändå kunna använda denna sadel något halvår till.

Har hästen en kort rygg behöver du en kortare sadel, inte sadla längre fram.... Vet du inte hur långt bak du kan lägga sadeln så kan du ta hjälp av en kunnig person som kan visa dig.
Tycker båda sadlarna låg för långt fram och något fruktansvärt i bakvikt. Prova bredare sadlar helt enkelt....

Ja du, hade det funnits någon sadelkunnig person att fråga så hade jag gärna gjort det, men det känns som att alla är ungefär på min egen nivå. Att sadel på bild 2 ligger "fruktansvärt i bakvikt" känns för mig som lite överdrivet;) Om vi utgår från bild 2, mur mkt längre bak hade du lagt den?
Har du kanske någon bild som visar hur långt bak du anser man ska sadla?

Senast ändrad:

Vi anlitar alltid en sadelutprovare. Jag kan se om en sadel ligger tok-fel men behöver hjälp med fin-justeringen.
Det kanske är nåt för dig också, ta ut en sadelutprovare! :)

Nirak

Jag tycker Hdr-en ligger bättre än K2:an. Däremot behöver du nog minst en storlek bredare eftersom den dels ligger i bakvikt och dels för att hästen säkerligen kommer att bredda sig. Men det är nog sadlar med lite svängd bom som du ska titta på. Finns Hdr-en i bredare?

Jag tycker Hdr-en ligger bättre än K2:an. Däremot behöver du nog minst en storlek bredare eftersom den dels ligger i bakvikt och dels för att hästen säkerligen kommer att bredda sig. Men det är nog sadlar med lite svängd bom som du ska titta på. Finns Hdr-en i bredare?

Ska kolla upp vilka vidder HDR:en finns i...Albionen tycker jag ju själv att den inte passar, känns som att den är lite för rak, att det lixom kan komma att skava i där bak - men frågan är om det delvis beror på att sadeln inte kommer ner tilltäckligt där fram. Ska dock prova att dra tillbaka en bit.

Senast ändrad:

Vi anlitar alltid en sadelutprovare. Jag kan se om en sadel ligger tok-fel men behöver hjälp med fin-justeringen.
Det kanske är nåt för dig också, ta ut en sadelutprovare! :)

Nirak

ja, det är ju en jättebra idé, och det är också något som jag skulle vilja göra. Tänkte dock att han kunde få växa på sig litegrann först, han är ju bara bäbis och kommer att ändra sig mkt framöver.

Men att hästen breddar sig eller ändrar sig får man nog räkna med. Det är viktigt att hästen oavsett unghäst eller ej har en väl tillpassad sadel.
Vi har också köpt en HDR till vår nya häst. Den var den enda sadeln som låg bra på honom i nuläget. I takt med att han breddar sig kan det vara lämpligt att byta upp sig senare till en lite bättre kvalitetssadel! :)

Det är ju inget som hindrar att du tar ut sadelutprovaren flera gånger!

Nirak

öööh, ja det var precis det jag skrev, att han kommer att ändra sig;) Och jag menar inte att jag ska vänta tills han är färdigväxt! Jag håller absolut med dig att sadeln skall passa väl, men samtidigt är det helt omöjligt att lyckas 100 %-igt med det om man inte ska byta sadel flera gånger om året. Jag skulle jättegärna anlita en sadelutprovare som kom och hjälpte mig att avgöra hur HDR:n ligger, men det känns som att man bara kan anlita en sådan i syftet att köpa en sadel som just den sadelutprovaren säljer?

Byta sadel får du nog räkna med att göra!
Du kan definitivt ta ut en sadelutprovare för att kolla en befintlig sadel! :) Om den inte ligger fram har h*n säkert möjlighet att ge dig andra förslag!

Nirak

ok, tack för hjälp:) Du har ingen bild på din häst m HDR:n? Hade vart bra att få se hur det ser ut när den passar. Är som sagt inte speciellt bra på sadlar, men känner att som med allt annat- ju mer man frågar ju mer lär man sig.

Jag har nog ingen bild på honom med bara sadeln tyvärr..

Här är hästen så att du kan se hans rygg. Han har en relativt rak rygg.:

23393929.jpg

Och här i sadeln (dock ridbild):

23547622.jpg

Kan försöka fixa en uppställd bild med sadeln på ryggen bara om du vill. Dock inte nu då jag ligger däckad i lunginflammation typ :p

Nirak

Gud vilken läcker häst :love: vad är det för ngt??
Återkom jättegärna med uppställd bild när du kan. Tråkigt m lunginflammation, jag har själv haft det ett par gånger - inget kul, krya på dig!

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
597
· Visningar
53 265
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka