Bilder från Strauss mh.

TwiggyM

Trådstartare
Vet inte om jag visat någon förr men jag gick igenom gamla bilder och hittade ett gäng från Strauss mh förra året. Fotona är tagna för ca 6månader sedan så grabben är lite större och matte har lite längre hår idag.

Fotograf är sambon.
17-1.jpg

Promenera med testledaren. Helt okej men vill mest få leka med kopplet.

14-1.jpg

Kampa med testledaren

15-1.jpg

Försöka ta trasan från matte.

16-1.jpg

Ett till försök.

13-6.jpg

Hämtar bytet

12-9.jpg

Skrammlet var ju inte särskilt farigt med det är bra att göra sig lång för att vara på den säkra sidan.

19-1.jpg

Håll er borta läskiga typer!

18-1.jpg

...den läskiga typen.

Sv: Bilder från Strauss mh.

Sista bilden var snygg :rofl:
Hur gick det på testet då?
Underbart läcker hund! :d

Jodå det gick ju bra. Han reagerade ungefär som jag väntat mig. Dock är både han och reten av kullen ganska sena i utvecklingen. Om jag jämför med Calle så hade han mycket mer allvar och kändes mer stabil i samma ålder.

Får väl säga att Strauss inte är någon kille som står framför matte och försvarar (viket passar mig fint, det är mitt ansvar) men han har helt okej kamp och jaktlust, bra gripande och är social och glad. Fick odömmet " en balanserad och trevlig hund"

Enda förvåningen var en 3:a ! :eek: på skott. Hunden är totalt skottfast och har aldrig varken före eler efter reagerat. Under testet blev han nyfiken och letade skytt och fick trea. :(

Här är siffrorna föressten.

1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 3
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 4
3b 2.Gripande: 5
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 2
5d.Avst.lek leklust: 5
5e.Avst.lek samarb.: 3
6a.Överr. rädsla: 2
6b.Överr. hot/agg: 2
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 4
6e.Överr. kv. intr.: 3
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 5
8c.Spöken rädsla: 5
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 3
9b.Lek 2 gripande: 3
10.Skott: 3

Enda förvåningen var en 3:a ! :eek: på skott. Hunden är totalt skottfast och har aldrig varken före eler efter reagerat. Under testet blev han nyfiken och letade skytt och fick trea. :(

precis som mig, :( Tränat apportkastare med min, så han stannade upp och kollade för länge. dock sa beskrivaren att han inte ar rädd, men att han stannde upp för länge för att få lägre.

Det är ju en anledning till att inte lägga för stor vikt vid ett mh eller en korning. Strauss är absolut inte mer skott"rädd" än min äldre hund som fått 1:a.

Jo precis, tyckte det var kul att göra, och är nöjd överlag.

Det sa min tränare med, som varit med. Hon menade med ,att det är ju inget att hänga upp sig på, du vet ju hur han är i arbete, då ÄR han skottfast, och sålänge jag vet det så...

Märkligt, vad sätter dom på en hund som är skotträdd på riktigt?
Min hade skitit på sig av smällen :angel:

Nädå, nu har jag förvisso tränat bort den största rädslan för smällar.
Men hade han varit ung och färsk hade fått en smärre hjärtattack.

Tja nu har jag inga papper med förklaring av siffror framför mig...MEN höga siffror behöve ju inte betyda rädsla utan kan vaar överdriven nyfikenhet eller att de inte "släpper" intresset snabbt nog efteråt. Sen är det säkert lite olika från domare till domare också.

En tik ur samma kennel har oxkå trea och hon tävlar elit bruks.

Men det är det jag menar. Det beteendet är ju inte i närheten av så Harley har betett sig när han har blivit rädd. Då är det flykt och om det inte har han blivit allmänt förvirrad och försökte ömsom krypa under ömsom klättra upp på saker, flåsas och darrar om vartannat.
Det är tråkigt ändå att det är så pass missvisande.

Jag har ALDRIG tyckt rottisar är fina, aldrig aldrig, men din grabb var så otroligt läcker.
Det är så jag vill ha en rottis. :love:

Märkligt, vad sätter dom på en hund som är skotträdd på riktigt?
Min hade skitit på sig av smällen :angel:

Nädå, nu har jag förvisso tränat bort den största rädslan för smällar.
Men hade han varit ung och färsk hade fått en smärre hjärtattack.

De sätter en 5 på de som är skotträdda, en etta är hunden helt oberörd, en 2a så kolalr hunden upp snabbt, men fortsätter lek, en 3a stananr hunden upp längre, vänder mot skytten, fortsätter sen leka. etc. Sen på 5 tar hunden till flykt, blir rädd etc.

De sätter en 5 på de som är skotträdda, en etta är hunden helt oberörd, en 2a så kolalr hunden upp snabbt, men fortsätter lek, en 3a stananr hunden upp längre, vänder mot skytten, fortsätter sen leka. etc. Sen på 5 tar hunden till flykt, blir rädd etc.

Som vi prata om igår ett test utan mervärde.

Strauss kanske inte är skottberörd men bettde sig på följande sätt ja då måste testledaren helt plötsligt sätta ett kryss i ruta 3 hur som haver.

Kul om man ska avla men ni hund har ju en 3:a på skott :confused:

Nej o bli Mh beskrivare kräver ju så lite av personen o kunna läsa hundens mentala egenskaper tack vare kryss följderna som är på pappret.

Precis, eftersom jag vet hur min hund beter sig på skott så spelar ju egentligen det ingen roll. Dock tycker jag fortfarande det var kul att göra. :)

Sen är ju min kastrerad, så avla hade jag inte tänkt göra ändå.

Jag har ALDRIG tyckt rottisar är fina, aldrig aldrig, men din grabb var så otroligt läcker.
Det är så jag vill ha en rottis. :love:

Ja han är en sötnos :).
*kl*
Måste säga att goare hund får man leta efter. En riktigt rolig kile att jobba med också, hur mycket motor som helst (och en del egen vilja).

Men MH är och ska ju vara en ren beskrivning av hur hunden beter sig. Alltså är en trea på skottet inget att haka upp sig på, särskilt om hunden i övrigt visar lite kvarstående rädslor och stor leklust.

Sedan finns det ju en anledning till att skottet ligger sist, en hund som upplever något eller några tidigare moment som jobbiga och lägger på sig kan visa större reaktioner vid skottet trots att den är helt skottfast till vardags.

Liknande trådar

Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 114
Övr. Hund När jag fixade med bilder från Strauss mh blev jag sugen på att göra detsamma med bilder från Calles korning. Bilder från mh har jag...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10