*bild tråd* Leriga hagar!

Z

Zalmiak

Nu är jag så fruktansvärt trött på den här jobiga leran som ligger som ett tjock äckligt lager i våra hagar i stallet. Det är så hemskt! Man sugs liksom fast det säger bara slurp och så fastnar man. Jag tycker så synd om hästarna, det kan ju inte vara så roligt för dem! Man känner sig lite dum som släpper ut dem i lervällingar..:( Så jag har just nu lite dåligt samvete och tänker lite att ingen annan har leriga hagar, men så är det nog inte. Så för alla er som känner likadant som jag så tänkte jag att man kan lägga upp bilder på sina leriga hagar så att man får se att andra också har det besväret, inte bara en själv! Så lägg upp bilder på era leriga hagar!
Även bilder på hagar som inte är leriga är välkommna.
Mvh emma!

Sv: *bild tråd* Leriga hagar!

Det måste väl gå att preparera så att hästen slipper leriga hagar? Skulle aldrig ha min häst stående i lera.
Vi har grävt ur våra hagar och fyllt upp med ett lager grus i botten, sen blandat med torv, bark och sand ovanpå. Våra hagar är aldrig leriga.

Om man har mark som blir lerig tycker jag att det är ens skyldighet att preparera den så att hästarna slipper stå med lera upp till knäna

Fast det är ju en ganska stor kostnadsfråga, särskilt om man inte har eget, då kanske det är svårt att påverka det.

Vi har grus/sandpaddockar nu när inte övrig mark håller, men vattnet försvinner inte! Det ligger ovanpå, marken är mättad så det rinner inte ner. Ena paddocken har dessutom sanden trampats ner så mycket att det börjar bli lite geggigt. Men iaf inte lerigt än. Har fått hem två lass grus, nu ska det bara köras ut också...

Sen är det bra om man mockar där de går också, om de har begränsad yta, för gödsel blir geggigt.

Ibland känner man för att asfaltera:cool:

så kan man ju göra, men funkar inte om man vill att hästarna ska ha gräshagar...

vi har grävt diken runtom och mellan alla hagar. det hjälper dock inte så mkt, det blir blött ändå om det regnar mkt. hagarna är dock så stora så även om det är jätteblött blir det bara upptrampat precis vid grinden, och den brukar jag flytta på. så det är ju inte så att hästarna står i lera, har dessutom mest jord/sand. men våta om fötterna blir dom allt.:p du bor ju norrut så ni har säkert helt annat klimat på vintern, här i söder regnar det ju typ hela vintern. :crazy: så det är helt klart ett stort problem med hagar såhär års.

men håller med om att om man har mindre hagar som blir lervälling hela hösten och vintern så bör man göra något åt det. inte kul för hästarna att sitta fast i lera hela dagen...

Bara nyfiken: varför vill du ha gräshagar?

Som klimatet är nu så regnar det tyvärr en stor del av vintern även norrut..
Lite OT ;)

Våra hagar är preparerade skogshagar plus att det finns en gräs-del också. Gräsdelen har vi dikat ur

för att hästarna ska ha något att pyssla med. :) dom tycker det är dötrist att stå i grushage.

Men hallihallå de har ju MER att pyssla med i en skogshage! ;)
Våra leker med grenar, gnager lite på trädstammar osv.
Vi har grävt ur underlaget men sparat träd och större stenar osv.

Att låta hästen stå i en grushage ala "ridbana" känns inte som ett alternativ

träd bryr inte mina sig om, dom används för att klia sig på. sen är det inte direkt storskog här, utan snarare ängar med massa björkar på och runt. såhär, bild från november förra året:
november07022.jpg

var någon som la upp bilder här förra året på en häst som var lerig från topp till tå UTAN att ha rullat sig! :eek: det var dessutom ett naturbruksgymnasium. :crazy:

24045770.jpg

Här är vår herre i hagen. Det finns en uppgång till skogen till höger i bild.

Det måste väl gå att preparera så att hästen slipper leriga hagar? Skulle aldrig ha min häst stående i lera.
Vi har grävt ur våra hagar och fyllt upp med ett lager grus i botten, sen blandat med torv, bark och sand ovanpå. Våra hagar är aldrig leriga.

Om man har mark som blir lerig tycker jag att det är ens skyldighet att preparera den så att hästarna slipper stå med lera upp till knäna

Det enda jag önskar är att jag kunde göra något åt våra hagar! Jag är super nöjd med vårt stall i övrigt men jag har till och med börjat kolla på en ny stallplats bara för att hagarna är så leriga, så skulle jag kunna göra något så skulle jag göra någonting nu med en gång! Jag tjatar varje dag på stall ägaren att vi ska dränera eller göra nånting för att jag lider med min häst som måste gå i lera! Jag blir så upprörd när jag tänker på det och att jag inte kan göra något åt det!
Men vad kostade det för er att fixa era hagar? Det lät smart att gräva ur och lägga grus sådär. om du vill berätta skulle jag bli glad, då kan jag ju lägga fram ännu ett förslag till stall ägaren och se vad hon säger, jag ger aldrig upp;)

Hej! Det kostade ca 30 000 att fixa våra hagar. Men då tror jag att staket ingick i budgeten.
Grävde först ur, fyllde sedan med gruskross. Sedan på med torv, bark och lite sand. Mest torv och bark. Vi tog bort en hel del sten men sparade större synliga stenar och självklart också träd i en dunge upp mot skogen.

Här kan man se lite av underlaget i bakgrunden. Det finns fler träd utanför bilden :)

24573894.jpg

24577533.jpg

Underlaget verkar inte bli sådär jättehårt och fruset. Det är sviktande men inte djupt på nåt sätt.

Uppe i skogen har problemet mest varit att det är stenigt och snårigt och allmänt ojämt. Men nere på ängen har det varit stora problem med lera.

Senast ändrad av en moderator:

Om du hyr stallplats så tycker jag du ska flytta! Det finns faktiskt stall med BRA hagar.Tyvärr är det många stallägare som inte sköter om sina hagar särskilt bra. Har själv nyligen flyttat pga dåliga hagar, vem vill släppa ut sina hästar i en gyttjepöl? Är det din egen mark så får du väl göra något åt det.

Hur tar man hand om sina hagar bäst då?

Vi har 2 hektar. Jämt intill stallet är det lerigt och upptrampat. Men vad gör man? Tipsa gärna. Sen när det blir kallar så fryser ju detta och det blir skitsvårt för dem att gå där för det är buckligt o sådär ni vet.

Men tipsa gärna vad man kan göra. Kanske inte sådant som kostar flera tusen för de flesta har ju faktiskt inte råd med det. Budget tips tack :bow:

Jag är så glad att jag har min ponny på sand.
Veterinär har sagt ifrån, hon får inte gå i lera, det är på tok för dåligt och ansträngande för hennes leder.
På sommaren får hon gå på gräs.

Vi har också jättestora hagar till våra två islänningar. Blandat skog och åker. Det blir lerigt vid ingången och i diket mellan ena skogsdelen och ena åkern. Men jag använder inte den ingången just nu och den andra vi har är vid kanten av skogen och därmed hårdare mark så där blir det in lerigt. Det blir lätt lerigt där hästarna står och äter, men jag flyttar runt "matplatsen" så det inte behöver äta i lera. Blir det riktigt illa vid ingången så brukar jag stänga av den delen så de slipper gå i det alls. Funkar rätt bra här iallafall, men det är jobbigt med all lera...

Jag kan inte stänga av den delen eftersom det är precis utanför ingången till stallet. De kan gå in och ur stallet som de vill..

hittills icke lerig hage :) vet dock inte om den skulle bli det om dom fick gå kvar där hela vintern..
24596461.jpg

24596472.jpg

Nu går dem inte där längre , utan i skogen bakom + en "liten" åker .
inte lerigt än. :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Om du hyr stallplats så tycker jag du ska flytta! Det finns faktiskt stall med BRA hagar.Tyvärr är det många stallägare som inte sköter om sina hagar särskilt bra. Har själv nyligen flyttat pga dåliga hagar, vem vill släppa ut sina hästar i en gyttjepöl? Är det din egen mark så får du väl göra något åt det.

håller på att kolla efter en ny stallplats enbart pga av hagarna. Jag älskar vårt stall i övrigt men just pga av hagarna så vill jag flytta. För jag håller me, vem vill släppa ut sin häst i en gyttjepöl? inte jag i alla fall (för tillfället är det ju tyvär så men inte länge till!)

Lägger in en bild på vår icke leriga hage istället då. Vi har hästarna på lösdrift, men blir inte värre än så här iaf. Bilden är från i oktober. Men där höhäcken står och vid grinden har vi grävt ur och grusat.

http://www.pixbox.se/pic_show_id24344733.html

guud vilken härlig hage! Min dröm är att ha min häst på lösdrift, men det är sånt problem för han har fång så nästan inga lösdrifter kan ha stå på, eftersom det är fri tillgång på mat:cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Korven
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 168
Senast: taccotad
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer ni nog att tycka att tycka att jag är lite dum i huvudet... :o Men jag får väl bjuda på det då... Jag börjar med...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.