Bild på hur nosgrimmorna ska sitta.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 716
Sv: Bild på hur nosgrimmorna ska sitta.

m&npullar.JPG

Pullarnosgrimma

m&nremont.JPG

Remontnosgrimma

novarr.jpg

Engelsk nosgrimma med aachen

Remont: Lösare än en andra nosgrimmor så hästen kan andas

Nose.jpg

Engelsk: Ett finger under käkbenet, kan klämma mellan bett och nosgrimma annars

bridlekinkadesquareraised.jpg

Pullar: Ringarna på ganachen och den undre remmen lösare än övre (för hård på bilden) Plattan mitt på nosryggen är också viktigt, annars blir trycket snett.

SE61128.jpg

Achen: Som engelsk men även här ska undre remmen vara lösare än övre så den inte dras ner, eller hästen får svårt att andas.

:eek: Skrev ett snusförnuftigt inlägg för att jag så fel :o . Behöver eventuellt nya glasögon :D

Senast ändrad:

ps texten står över bilden. ingen bild på aschen var ju med. (hehe och jag var snabb och var snusförnuftigt rättande ;)

Nä, det finns ju redan en bild på den i ett annat inlägg... :D

fastän den där personen måste ha extreeemt breda fungrar på den engelska nosgrimman. för inte tycker jag att den sitter ett finger under käkbenet.

Remontgrimman ska spännas så hårt/löst att man lätt får in två fingrar mellan nosryggen och nosgrimman.

Den engelska nogrimman ska spännas på samma sätt som remontgrimman, två fingrar emellan nosrygg och nosgrimma.

Achengrimmorna kan man direkt slänga bort då de är helt värdelösa och gör mer skada än nytta. För att den engelska delen av en achengrimma ska sitta kvar i rätt läge med den nedre remmen åtdragen måste man dra åt den övre remmen så pass hårt att de vanliga två fingrarna emellan inte kommer att få plats.....

Tack!
Hade inte riktigt koll på hur många fingrar det skulle vara mellan.

Håller med om achengrimman, det finns dessutom inget fulare än när man inte spänt övre delen tillräckligt hårt och den åker ner :angel:

Ingen orsak ;)
och aachengrimmor = :eek: :crazy: :eek: :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
920
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 207
Senast: Reshästen
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka