Bilbarnstolar INTE säkrast för barn över 4 år

Sv: Bilbarnstolar INTE säkrast för barn över 4 år

Stolen ej ämnad att vända på, satt endast fast med bilens bälte över barnet, inga som helst ställen på stolen som kunde leda bältet så att det ej satt fel. Barnet var tre år bara o bältet tid örat ..

Fast det är det ju inte? En bältesstol är ju en sån här:
babytravel_baltesstol_grand_prix.jpg

Och en bilbarnstol är ju en sån här:
Cosmic_Comfort_S_Mode_Noir.jpg

Som går att vända framåt, men det är mindre säkert för barnen än bältesstolen som absolut inte får vändas bakåt.

Ja visst är det så om man är korrekt med terminologin! Dock vet jag att ordet bilbarnstol använda även om bältesstol, oftaed tillägget "framåtvänd", och det är väl inte så konstigt- det är ju onekligen en stol för barn som åker bil. Ska man vara riktigt nogavskulle mannju kunna säga att såväl babyskydd, bakåtvänd bilbarnstol, kombistol ( som ku finns även om det inte rekommenderas) och bältesstol är just precis olika typer av bilbarnstolar- d v s stolar för barm att använda i bil.

Ako- språknörd, javisst!

Senast ändrad:

Synd, trodde det mest gällde bakåtvända bilbarnstolar. Det betyder att A inte kan åka fram förrän han är tonåring. (den går inte att koppla ur). Åkte alltid fram som liten, det var trevligt att prata med föräldern.

På den tiden fanns inte krockkuddar- på gott och ont. Jag tror att det är barn upp till 130 cm som ska sitta på kudde/ i stol o därefter ska det vara ok att sitta fram m krockkudde oxå. Men absolut inte innan! Skumt att den inte går att koppla ur! Har du pratat m verkstan?

Kl

Vi har en BeSafe iZi Up X3, den sitter vårt barn mycket bra i.
Lutar sig mot ryggstödet, bältet ligger bra och det funkar så smidigt det kan.
Vi har även testat en ren sittkudde i nädläge, och då trillar hon åt sidan så fort hon somnar. Dessutom hamnade bältet vid halsen, mycket obekvämt.

Den bältesstolen har vi också kikat på, känns som den räcker länge också :)
Hade valt be safe även som bakåtvänd om den ej haft så kort användningstid (innan deras nyaste kom).

Men hur menar du nu? Vänder man en stol framåt oavsett typ ska man väl aldrig använda stolens inbyggda sele? Det var väl bra att de åtminstone använde vanliga bilbältet??

Det finns kombistolar som är godkända för att använda stolens egna bälte framåtvänt o det står i bruksanvisningen...
T.ex. vår britax two way.. Helt idiotiskt enligt mig, det enda som rör sig då är ju nacken (mest troligt grova nackskador till följd vid en krock) Använder man bilens bälte så rör sig iaf hela kroppen em bit...

Ska poängter att min son fortfarande åker bakåtvänt o sen blir det en ny stol..

Då måste det ju vara bättre att sitta på mammas handväska... (som jag gjorde som liten när vi inte cyklade.)

På den tiden fanns inte krockkuddar- på gott och ont. Jag tror att det är barn upp till 130 cm som ska sitta på kudde/ i stol o därefter ska det vara ok att sitta fram m krockkudde oxå. Men absolut inte innan! Skumt att den inte går att koppla ur! Har du pratat m verkstan?

Nej inte så skumt, Ford Focus var bara inte gjorda med urkopplingsfunktionen. Visst kan verkstan koppla ur för några tusen och om man skriver under ett papper på att man vet att biltillverkaren inte rekommenderar det och att man är medveten om att verkstaden inte garanterar att den inte löser ut av misstag. Vi valde då baksätet, mitten. Det kändes, hm säkrast så.

130 cm känns ok, då hinner barnet inte bli 15 i alla fall :)

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 644
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Övr. Barn Köpte senaste numret av tidningen Föräldrar och barn i går och läste till min stora förvåning att 80% av Sveriges ett- ocvh tvååringar...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke