Bilbarnstol med isofix

hjärter_dam

Trådstartare
Dags att börja fundera på vilken bilstol vi ska ha efter babyskyddet är urvuxet. Vi plockar stolen i och ur ganska mycket så isofix-fäste vore väldigt bra alternativt annan enkel fastsättning. Var och tittade i en butik i helgen men de hade i princip bara axkid duoflex med isofix-fäste och den har inte fått så bra betyg när jag googlar. Vi har stolen i baksätet och har ingen jättestor bil så den får inte vara alltför skrymmande. Har ni några bra alternativ?

Jag har en Axkid med isofix och vi är nog ganska nöjda med den.
Tänk bara på att man måste använda bilens bälte också och inte enbart isofix när barnet väger mer än 16 kg. Fördelen med isofix är att det håller stolen stilla och håller ut den bra från bilens fasta ryggstöd. Det verkar som om dessa isofixfästen testas i bara 60 km/h (har jag för mig det var, iallafall inga 120km/h) så jag skulle inte lita på bara isofix med den kunskapen jag har nu.

Dags att börja fundera på vilken bilstol vi ska ha efter babyskyddet är urvuxet. Vi plockar stolen i och ur ganska mycket så isofix-fäste vore väldigt bra alternativt annan enkel fastsättning. Var och tittade i en butik i helgen men de hade i princip bara axkid duoflex med isofix-fäste och den har inte fått så bra betyg när jag googlar. Vi har stolen i baksätet och har ingen jättestor bil så den får inte vara alltför skrymmande. Har ni några bra alternativ?

Vi har en BeSafe nånting med Isofix, mycket nöjda.

Jag har en Axkid med isofix och vi är nog ganska nöjda med den. Tänk bara på att man måste använda bilens bälte också och inte enbart isofix när barnet väger mer än 16 kg. Fördelen med isofix är att det håller stolen stilla och håller ut den bra från bilens fasta ryggstöd. Det verkar som om dessa isofixfästen testas i bara 60 km/h (har jag för mig det var, iallafall inga 120km/h) så jag skulle inte lita på bara isofix med den kunskapen jag har nu.
Jag har en Axkid med isofix och vi är nog ganska nöjda med den. Tänk bara på att man måste använda bilens bälte också och inte enbart isofix när barnet väger mer än 16 kg. Fördelen med isofix är att det håller stolen stilla och håller ut den bra från bilens fasta ryggstöd. Det verkar som om dessa isofixfästen testas i bara 60 km/h (har jag för mig det var, iallafall inga 120km/h) så jag skulle inte lita på bara isofix med den kunskapen jag har nu.

Isofix stolar är bara godkända till 18 kg (klippans till 20 kg). Så efter 18 kg måste du använda bältet.

Att använda isofix är lika säkert som att använda bältet.

Tom säkrare då man minskar risken för felmontering som enkelt kan ske vid bältesdragning och felmonterad bilstol är en dödsfälla.

Därför kommer det ut ett nytt säkerhetssystem som heter i-size. Där stolarna monteras med isofix och dom vill ta bort bältesmonteringen så småningom.

Inga stolar testas i högre hastigheter för att bli godkända, varken isofix eller bältesmonterat. Så ska man resonera så så finns det ingen garanti att bältet hålls på plats av stolen vid en krock i högre hastigheter :)

Ts. Nackdelen med isofix är att du kommer behöva en till bakåtvändstol (det kan du ändå behöva göra men inte lika säkert). Barn bör sitta bakåtvänt till minst 4 år, 110 cm o 18 kg. Men man rekommendera att barn sitter bakåtvänt till 5-6 år.

Vi har en isofix stol, besafe izi kid x3. Är jätte nöjda med den. Men jag är beredd på att köpa en ny stol :) Bilstolsnörd som man är. :)

Om ni vill ha en liten variant men kan tänka er att frångå isofix så är Britax Highway II och Maxway rätt små (<25kg om inte barnet vuxit ur), men då är det bälte som gäller. Vi har en Highway II som är aningens mindre än våra Maxway. De köptes in just p.g.a. att de är små och passar i baksätet i en viss typ av liten bil som vi har. I de två större bilarna har vi Maxway. Båda i mitten då det inte påverkar framstolarna lika mycket (skjutmån) samt oberoende av vilken sida man "kommer från", smidigt om det ösregnar.

Hade vi varit efterkloka hade vi även valt en isofix-modell för att slippa den omständiga processen med bältena vid i/urmontering. Alternativt köpa lösa bältesband/remmar (monteras från bilbarnstolsrygg och spänns mot framstolarnas skenor) och sätta i ex. svärmors bil. I övrigt är det bara ett bälte som spänns över barnstolen/under sittdynan så det går på några sek.
Tyvärr har jag inte något tips där mer än att ett svenskt märke och modell inte klarade krockprov (isofix) utan fästena gick sönder. Tror Råd&Rön testade.

Mvh Thomas

Även att inga stolar testas vid högre hastighet så är det ändå så att man kan vara ganska säker på att ett bilbälte klara bra mycket mer kraft än vad som behövs för att hålla kvar ett barn med bilbarnstol eftersom det klarar stora vuxna. Den svenska bilbarnstolen som en gång blev underkänd hade en svag komponent under en kort tid som nu är utbytt. Men bara vetskapen om att en svaghet, som är omöjlig för mig att upptäcka, kan göra att hela stolen flyger som en vante, får mig att säkra med ett bälte.
Isofix är också enklare eller svårare att montera med i olika bilar. I vår saab är det jättesvårt, jag kämpade i vad som kändes som en timme innan jag fick fast det eftersom det krävdes att jag både tryckte ner stolen ganska hårt i sätet och in i isofixen som sitter långt in samtidigt. I andra bilar kan det vara plättlätt.
Nu låter jag väldigt negativ till isofix, men jag är trots allt för det eftersom stolen siter så stadigt med dem och bältet.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har börjat kika lite på vad vi ska köpa för bilbarnstol när babyskyddet är urvuxet. Kravet är att stolen ska vara rymlig men ändå...
Svar
10
· Visningar
1 775
Senast: Calazirya
·
  • Låst
Övr. Barn Selma börjar bli stora damen nu och håller på att växa ur sin bakåtvända bilstol på längden :(. Jag hade egentligen velat ha henne...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 843
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar