Bilbarnstol i England?

aemaria

Trådstartare
Vi planerar en kortare resa till England i sommar. Vår pojk kommer då vara 1,5 år och åker självklart i bilbarnstol. Håller på undersöka transfermöjligheter från flyget till hotellet vi ska bo och det verkar stört omöjligt att få taxi med bilbarnstol! Jag blev helt paff, men efter lite efterforskningar verkar ju inte England ha samma säkerhetstänk som oss.. Jag hade förstått om vi skulle till Thailand el liknande men det här känns ju bara konstigt.
Är det någon av er som har erfarenhet av att resa i bil med små barn i England? Hur gjorde ni?

Här är det fullt lagligt att åka taxi med barn utan bilstol, vet när jag jobbat inom biluthyrning så har man kunnat boka med bilstol men tror taxi har alls tyvärr.
Rek ålder bakåtvänd är 18 månader, men många ser jag vänder de små tidigare än så.

Ja jag har förstått att det är lagligt. Men det gör ju inte fenomenet säkrare. Det skulle kännas hemskt olustigt att inte använda bilstol...

När jag reste till Hamburg med min då 1 1/2 åring så tog jag med en bilstol. Behövde inte betala något extra för att få med den på flyget, har för mig att det räknades som hennes bagage.

När jag reste till Hamburg med min då 1 1/2 åring så tog jag med en bilstol. Behövde inte betala något extra för att få med den på flyget, har för mig att det räknades som hennes bagage.
Ja det får väl bli så för oss också antar jag.

Ja ta med egen stol. Vi köpte vår stol i Sverige och tog den på flyget hem, Sas har påsar man får köpa 50:- (gratis för eurobonus guld) håller inte mer än en resa dock.

Vi planerar en kortare resa till England i sommar. Vår pojk kommer då vara 1,5 år och åker självklart i bilbarnstol. Håller på undersöka transfermöjligheter från flyget till hotellet vi ska bo och det verkar stört omöjligt att få taxi med bilbarnstol! Jag blev helt paff, men efter lite efterforskningar verkar ju inte England ha samma säkerhetstänk som oss.. Jag hade förstått om vi skulle till Thailand el liknande men det här känns ju bara konstigt.
Är det någon av er som har erfarenhet av att resa i bil med små barn i England? Hur gjorde ni?

När jag har varit i England så har de flesta taxibilar varit typ ombyggda skåpbilar med ett fast, sjukt obekvämt, säte bak, fällbara stolar fram med ryggen mot föraren och mycket tom golvyta i mitten, vilket jag antar är för att de ska kunna få in en rullstol i bilen. Jag är inte hundra på att det är helt enkelt att montera en stol med förankringsband i en sån bil och isofix undrar jag just om de har.

En av resorna gjorde vi med en vanlig sedan. Chauffören mer eller mindre skröt över sin bil och sa att när man ringer och beställer taxi kan man säga att man vill ha en ''riktig'' bil. Sen om det kostar extra vette sjutton, men det kan kanske vara bra att fråga om det funkar att montera en stol när ni beställer taxin.

När jag har varit i England så har de flesta taxibilar varit typ ombyggda skåpbilar med ett fast, sjukt obekvämt, säte bak, fällbara stolar fram med ryggen mot föraren och mycket tom golvyta i mitten, vilket jag antar är för att de ska kunna få in en rullstol i bilen. Jag är inte hundra på att det är helt enkelt att montera en stol med förankringsband i en sån bil och isofix undrar jag just om de har.

En av resorna gjorde vi med en vanlig sedan. Chauffören mer eller mindre skröt över sin bil och sa att när man ringer och beställer taxi kan man säga att man vill ha en ''riktig'' bil. Sen om det kostar extra vette sjutton, men det kan kanske vara bra att fråga om det funkar att montera en stol när ni beställer taxin.

Beror nog på var man är, London och större städer har black cabs men det finns sk private hire som är vanliga bilar där jag bor är de vanligast

Låter som Irland är lite samma och vi hade med egen stol till sonen. Den gick som hans bagage och kostade inget extra, samma med hans vagn. Vi flög med SAS.

Ni får ta med egen stol, kostar som sagt inget extra. Har aldrig stött på en taxifirma här som håller med bilbarnstolar. Jag som är van vid det skulle aldrig förutsätta att det fanns i andra länder, förutom Sverige då... Men även i Sverige kan det bli problem, om man som jag har tvillingar och behöver 2 bakvända stolar...många är gångerna då vi behövt beställa 2 bilar för fyra personer...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 293
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 070
Senast: mandalaki
·
Skola & Jobb Jag tar studenten nu till sommaren efter tre år på naturvetenskapliga linjen. Eftersom jag är galet skoltrött vill jag inte börja plugga...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Isituss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben