Bilar och katter

Popcorn

Trådstartare
För lite över ett år sedan blev vår norska skogkatt överkörd. Hon var inte den första. Ytterligare 4 till har vi fått överkörda.
Jag bestämde mej då för att aldrig skaffa katt igen och då speciellt norsk skogkatt...
Det går åt för mycket energi till att sörja.
MEN, jag längtar såå efter en kisse.
HUR kan man hindra dom från att gå ut på vägen? Visst, dom kan ju vara bara innekatter. Men det är inte så lätt när vi bor på landet och dörrarna jämt är öppna och då speciellt på sommrarna.
Gå ut med den i koppel?

Snälla, hjälp, nån. :bow:

Sv: Bilar och katter

Det är innekatt som gäller om man är rädd om sin katt.
Bygg nätdörrar och rastgårdar till katterna.

Bor man inte lämpligt att ha katt så ska man inte skaffa ngn. Tyvärr. Vi måste ju först och främst se till djurens behov, inte våra.

Jag tycker dock inte att de brukar ge sig ut på vägen om man bor en bit ifrån och har bra områden på sin sida. Sen beror det ju också på vart andras revir ligger.

Honor tycker jag brukar hålla sig närmre hemmet många ggr. Kastrera katten, så minskar risken för vandring i parningstider. Släpp ut katten i tidig ålder så att den lär sig om sin omgivning innan den börjar söka sig längre bort. Ha reflexhalsband.

Hur bor du?

oj vilken otur. bor du nära en trafikerad väg?
jag är också jätte orolig för mina katter, att nån ska vara elak emot dom, att dom blir överkörda mm.
men katter föds, om inte du tar katten tar någon annan den och risken finns alltid. MEN man kan inte gå runt och tänka på det jämt, utan se till att katten har det bra när den väl finns där! att ge den mycket kärlek, ordentlig mat, ett bra hem. ett liv värt att leva. jag förstår att de är jobbigt att vara orolig, jag är det själv, men det är en risk att leva. jag tycker att dör man så är de tråkigt, men det viktiga är hur man levde.

såklart ska man minska riskerna så gott det går

Ja, det vore ju ett förslag men det går inte att genomföra. Men visst, jag HAR funderat på det.

Nä, jag får nog förbli kattlös...:cry:

Det räcker med att bygga en rastgård i anslutning till huset och sedan se till att bygga nätdörrar i de dörrar som brukar stå öppna. :)

Jag bor på en bondgård ute på landet och har vägar på båda sidor. Den ena vägen är den gamla men det är 7 hus till här. Alltså trafik.

Den stora bygdes -65 och där är det 90 men för det mesta susar bilar fram i minst 110.
Men det är på den lilla vägen som kissarna blir överkörda.
Jag har alltid kastrerat dom + att dom har haft reflexhalsband som jag bytt ut med jämna mellanrum.
Nu är det så att vi har hästhagarna på andra sidan den gamla vägen så då tror väl kissarna att det är våran tomt...
Nä, det är nog bara att inse faktorn, det är inget kattvänligt ställe, tyvärr.:cry:
Men tack ändå ni snälla som har kommit med tips.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 408
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 610
Senast: Liten
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 846
Senast: Ponnyfoton
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 967
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar