Bila i Skåne + heldag i Köpenhamn

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har noll koll på Skåne men har halvt om halvt planerat in max 5 dagars bilande i Skåne. Vi är två vuxna som gillar att äta och dricka gott samt att ta det lugnt. Vi kommer köra från Stockholm och är gärna ett par dagar på varje ställe. Det får gärna finnas något att göra på plats också så vi inte behöver köra runt varje dag.

Vi har lite lösa planer på att ev ta tåget över till Köpenhamn en dag. Kan man köra in till Malmö och parkera någonstans i närheten av centralstationen? Har ni några bra tips för Köpenhamn med får ni gärna slänga in dem! Likaså där är vi mest intresserade av att promenera lite (lagoma avstånd), äta god mat och kolla på någon sevärdighet.
 
Jag har inte varit där på... hmm... jises, det kan va typ 5-7 år nu, shit!... men då var iaf maten på Mediterranean i Lund helt underbart god, åt där flera ggr :).
 
Jag har noll koll på Skåne men har halvt om halvt planerat in max 5 dagars bilande i Skåne. Vi är två vuxna som gillar att äta och dricka gott samt att ta det lugnt. Vi kommer köra från Stockholm och är gärna ett par dagar på varje ställe. Det får gärna finnas något att göra på plats också så vi inte behöver köra runt varje dag.

Vi har lite lösa planer på att ev ta tåget över till Köpenhamn en dag. Kan man köra in till Malmö och parkera någonstans i närheten av centralstationen? Har ni några bra tips för Köpenhamn med får ni gärna slänga in dem! Likaså där är vi mest intresserade av att promenera lite (lagoma avstånd), äta god mat och kolla på någon sevärdighet.
Jag undrar om det inte är lättare att köra till Hyllie och parkera där om man vill till Köpenhamn. Det är sista tågstationen i Sverige innan bron. Då slipper man in i stan och snurra. Då hamnar man precis brevid Emporia med, om man gillar shoppingcenter.

Om du inte varit i Lund tycker jag det är värt med ett besök här, stan är inte så stor och lite tom utan studenter men den är gammal och fin :) Mat och Destillat ska ha bra mat med, men har inte ätit där själv. Kulturen har lite intressanta utställningar just nu med.
 
Jag har noll koll på Skåne men har halvt om halvt planerat in max 5 dagars bilande i Skåne. Vi är två vuxna som gillar att äta och dricka gott samt att ta det lugnt. Vi kommer köra från Stockholm och är gärna ett par dagar på varje ställe. Det får gärna finnas något att göra på plats också så vi inte behöver köra runt varje dag.

Vi har lite lösa planer på att ev ta tåget över till Köpenhamn en dag. Kan man köra in till Malmö och parkera någonstans i närheten av centralstationen? Har ni några bra tips för Köpenhamn med får ni gärna slänga in dem! Likaså där är vi mest intresserade av att promenera lite (lagoma avstånd), äta god mat och kolla på någon sevärdighet.

Jag tycker det är enklare att parkera vid Hyllie och ta tåget över till Köpenhamn, om ni däremot bor på hotell i Malmö så kan man i bästa fall få parkering via hotellet och då kan det vara smidigt med tåg från Malmö c.

Lund är tyvärr stendött på sommaren när studenterna åker hem.
Det kan dock vara att föredra om man vill slippa människor en stund.
Saluhallen gillar jag. Harrys har väldigt bra mat trots att det är en pub, äter gärna där, blir aldrig besviken!

Hade jag varit ni hade jag försökt tura Hbg-Helsingör. Helsingör är oerhört vackert.
Ven är också kul om ni gillar cykelturer.

Kopparhatten/ Skäralid för fantastisk natur.

Friden Gårdskrog på Österlen för magiska pizzor, kan dock vara en del kö.
 
Lund är tyvärr stendött på sommaren när studenterna åker hem.
Det kan dock vara att föredra om man vill slippa människor en stund.
Jag älskar studentlivet här, men tycker det är rätt skönt att slippa trängas med andra människor ett par veckor var år :D
 
Jag älskar studentlivet här, men tycker det är rätt skönt att slippa trängas med andra människor ett par veckor var år :D

Förstår hur du känner men jag gillar Lund bättre i sitt ”vanliga” tempo..
Var i Lund igår och käkade middag, blev så besviken. Var som att servicen sjönk med antalet invånare.
 
I Köpenhamn rekommenderar jag en tur på kanalerna, de guidade turerna. Superintressant och en insyn i ett Köpenhamn som i alla fall inte jag sett tidigare (Malmöit). Strömma har de bästa turerna enligt mig. Mysigt matställe är något av de ställen som finns på Gråbrødretorv. Superfin miljö ett stenkast från Ströget. Ö h t är det fint att flanera på bakgatorna till Ströget.

På Österlen rekommenderar jag Ystad, YSB är ju bra att ta in på och nära till strand, spa på stället och hela Ystad att kolla runt. Tåget till Malmö och/eller Köpenhamn. Olof Viktors för fika, och sedan kan ju Simrishamn vara värt ett besök.
 
Kåseberga och Ale stenar :love: :love: :love:
Serveras god mat i hamnen, mycket fisk såklart. Åt god fish and chips där senast tex (2014 var det dock...)
Där i närheten finns underbara badstränder också, tex Sandhammaren.

Haväng också underbar strand, mat har jag sämre koll på där dock... låg någon populär pizzeria där i närheten på någon åker som vi var på, men mer än så minns jag inte :rofl:
 
Parkera bilen vid Hyllie och ta tåget därifrån. Enklast.

Glyptoteket i Köpenhamn är väldigt fint att strosa runt i :love:

I Köpenhamn finns många trevliga restauranger. Vi åt senast på en som ligger på promenadavstånd från Hovedbangården. Restaurang Cofoco. Jättegott!! Ligger på en liten gata i en källarlokal men maten är underbar! De har smårätter med nordisk mat.

Lund är mysigt men rätt dött på sommaren när studenterna inte är där. Men domkyrkan är vacker! Rekommenderar Rå Epok om ni vill äta god sushi i Lund (finns på några orter till i Skåne). Finns några bord men är mest ett take away ställe. De serverar inget rödlistat.

Mellan Helsingborg och Landskrona finns en liten lunchrestaurang som heter Miss Alice. Deras tomatpaj är gudomlig! Kan vara värt att boka bord. De är rätt populära!
 
Ni kan ju också som lite annorlunda ta båten från Helsingborg till Köpenhamn. Den går dock enbart vissa datum. Det blir ju inte en heldag i Köpenhamn men ni får åka båt iaf ;-)

Annars slår jag som vanligt ett slag för Kullahalvön med god mat, Kullaberg med grottor, fyr, klättring, tumlarsafari, i Höganäs kommun finns flertal stränder o små söta byar.
 
Jag tycker det är enklare att parkera vid Hyllie och ta tåget över till Köpenhamn, om ni däremot bor på hotell i Malmö så kan man i bästa fall få parkering via hotellet och då kan det vara smidigt med tåg från Malmö c.

Lund är tyvärr stendött på sommaren när studenterna åker hem.
Det kan dock vara att föredra om man vill slippa människor en stund.
Saluhallen gillar jag. Harrys har väldigt bra mat trots att det är en pub, äter gärna där, blir aldrig besviken!

Hade jag varit ni hade jag försökt tura Hbg-Helsingör. Helsingör är oerhört vackert.
Ven är också kul om ni gillar cykelturer.

Kopparhatten/ Skäralid för fantastisk natur.

Friden Gårdskrog på Österlen för magiska pizzor, kan dock vara en del kö.
Jag funderade på att åka till Friden för ett tag sedan men när jag kollade TripAdvisor så såg jag att de hade övervägande hemska recensioner, så jag avstod.
 
Kan rekommendera Køttbyen för mat (stavas?) och Mikeller för öl i Kbh och just det,..om Tivoli har kvar sin fredagsrock är även det att rekommendera, bra musik, god stämning och billig öl :up: tur med båt i kanalerna som nån skrev är väldigt trevligt också
 
Jag funderade på att åka till Friden för ett tag sedan men när jag kollade TripAdvisor så såg jag att de hade övervägande hemska recensioner, så jag avstod.

Oj, vad tråkigt!
Jag var nöjd med de besök jag gjort där, ser att det på Google finns några sämre recensioner också dock, mest anmärkningar på väntetid..
 
Jag funderade på att åka till Friden för ett tag sedan men när jag kollade TripAdvisor så såg jag att de hade övervägande hemska recensioner, så jag avstod.
Håller med. Jag har varit där ganska många gånger, vi bor inte så långt ifrån, maten är god men servicen är usel.
Nu senast hade vi bokat, kom dit på vår bokade tid och åt, men fick ingen dessert för köket hade stängt... en söndageftermiddag, inte ens sent på kvällen, den detaljen kunde de ju berättat när vi beställde.
 
Åhus är också fint!! Har ni fint väder är stranden bäst på östkusten. Kör ner längs kusten, kör inom Simrishamn, Kiviks musteri, Stenshuvud och fortsätt inom småbyarna. Mandelmanns ligger ju utanför Simrishamn, gissar att man måste boka.

Generellt, håll er längs kusten, ni har ju tid så kör runt det hållet. Höganäs/Kullen och hela den biten är också jättefint. Malmö har massor, är ni nere när festivalen är får ni passa på att kolla på band etc.
 
När jag var hemma senast var min favorit bit när jag och en vän hade picknikfrukost vid Ale Stenar i Kåseberga.

Vi hade också planer att åka till Brösarps backar och titta på Skånes enda Vattenfall- i närheten finns också en gammal ångjärnväg som går mellan Ragunda och St Olof ("Ångtåget på Österlen")


32771
 
Åker ni tåg till Köpenhamn så rekommenderar jag att ta det till Nörreport station istället för Hovedbangården. Nörreport ligger mer centralt, Hovedbangården har hamnat lite "off" när tyngdpunkten på centrum har förflyttats. Från Nörreport kan man t ex passera Runde taarn på väg till Ströget. Annars finns det en (delad i två delar) ny saluhall vid Israels plads som jag kan rekommendera.
För mat rekommmenderar jag (förutom saluhallen då), som andra något vid gråbrödratorget, Köpenhamns äldsta italienare Restaturante Italiano (vad annars?) på Fiolgade vid Vor Frue Kirke. Eller - om ni vill pröva något äkta danskt bland köpenhamnare istället för turisthak - ett riktigt smörrebröd på Bryggens spisehus som är inrymt i Kulturhuset på Islands brygge. Är vädret fint så är hela parkern vid Islands brygge jättetrevlig. (Har ni bestämet er för att besöka Islands brygge så är Hovedbangården närmare).
Håller med om att en båttur (utgår från Nyhavn) är trevligt, speciellt som flera nya, spektakulära byggnader ligger vid vattnet. Nyhav är ju också ett trevligt ställe att äta när vädret är fint. Mycket turister och inte billigt, men förvånansvärt bra.
 
Kommer man norr ifrån är Höganäs och Kullaberg fint att stanna vid. Fin natur, kustnära, flera outlets för Höganäs keramik och Ittala(stavning?). Nära där finns också Nimis som är ett stort olagligt konstverk av Lars Vilks.
 
Tusen tack för alla tips hörni! :D Ska gå igenom dem med min resekompanjon så ska vi snickra ihop nåt som passar oss båda.

Superbra ni som tipsade om att parkera i Hyllie, tänkte inte ens på att det fanns fler stationer än Malmö C. 🙄
 
@Wingates @Eloise @Lingon Alla ni som rekommenderar att parkera vid Hyllie; vet ni ungefär vad det kostar per dygn? Brukar det finnas gott om platser? Funderar på om jag kan ställa bilen där och åka tåg till Kastrup, ska dock vara borta 4-5 dagar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 577
Senast: Voeux
·
Fritid Jag och mannen är sugna på att åka på en weekend. Södra sverige är rätt välutforskat av oss och nu är vi sugna på att se något nytt. Man...
Svar
19
· Visningar
1 353
Senast: nickan1
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 998
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp