C

Carma Z

Vilken är den bästa dragbilen som ska kunna dra minst 2 ton, vara skön att köra långt, för 4-5 passagerare, inte dra hur mycket bensin eller snarare helst diesel som helst och så ska den finnas begagnad en 2-3-4 år gammal ???????
Bra om nån svarar för det är så tråkigt att leta bil.
Eva

Sv: Bil

Oj, det var en rejäl specifikationslista...

De större bilarna brukar få dra över två ton, men i pickup åker man ju inte särskilt bekvämt. BMW har säkert någon modell som får dra 2 ton.

Slår ett slag för RangeRover, där åker man suveränt (luftfjädring), rejält med dragstyrka och får dra 3,5 ton. Finns begagnade i de flesta årsmodeller, men kostar en liten slant.

Jeep finns ju också. Sen om de är sköna att köra/åka i tål ju att diskutera.

Dra får de dock göra.

Kan bara tipsa om den bilen mina föräldrar har.. En Nissan X-trail, MKT behaglig att både köra och åka i, gott om plats och drar mkt bra! T.ex. fick pappa hjälpa till att dra loss några som inte kunde komma någonstans i snön med sin volvo (nyare modell) och ett släp med en storhäst och en ponny.... Vet inte om den går på bensin eller diesel men den drar nog inte alltför mkt, och den finns garanterat begagnad!

Mitsubishi outlander diesel 2,2 får dra 2000 kg.
156 hk, 380 nm.

Mitsubishi pajero sport, dl-d , får dra upp till 3300 kg.
170 hk(hittade inte nm)
Finns även med 3,8 V6 på 250 hk(emot mina principer att skriva hk då man ska kolla nm men hittade tyvärr inte det).

Har kört båda & de var ok, men senare modellen drar tyvärr mkt bränsle, men sånt man får räkna med om man ska kunna dra över 2000kg tyvärr.

En Discovery allternativ Range Rover (som någon tidigare skrev). Rangen är dock dyrare i både inköp och service än vad Discon är. Båda får dock dra 3,5 ton och är fyrhjulsdrivna. Suvärena dragbilar och bekväma att åka i. Finns både som bensinare och disel.

Mvh

Tora

jag skulle helt klart ha valt en audi a6 quattro.
en oslagbart dragbil, med fyrhjulsdrift, stark motor, bensinsnål, super skön att köra och sitta i.
finns i både diesel och bensin.
och vill man ha en ännu starkare och större bil så finns ju a8 också

Senast ändrad av en moderator:

Subaru har ju flera modeller som får dra 2 ton och de drar runt litern blandad körning enligt deras specifikationer. Modellerna är Outback, Forester och Tribeca.
Har själv inte kört någon av dem men har en Subaru modell mindre och är supernöjd och de får ju bara bra betyg i alla tester bilarna genomgår och även i undersökningar där ägarna fått betygsätta sin bil. Om det var en Forester eller Outback som vann överlägset ett stort just hästdragbilstest, för något år sedan.

Mer info på www.subaru.se

jag skulle helt klart ha valt en audi a6 quattro.
en oslagbart dragbil, med fyrhjulsdrift, stark motor, bensinsnål, super skön att köra och sitta i.
finns i både diesel och bensin.
och vill man ha en ännu starkare och större bil så finns ju a8 också

Får A6:an dra 2 ton?

Enda a6a hon hade fått köra med är audi a6 allroad som fick dra 2100 kg, resten av a6orna fick inte dra över 1300, 1400, 1600 & 1700 kg.

Samma med a8, man måste kolla noga vilka modeller som får dra över 2000 kg eftersom det även där finns modeller som inte får dra så pass mkt.

kl

Jag tar förgivet att ts vet att man måste ha körkort för extra tungt släp om man ska dra dessa tyngder.

Fast ska den kunna dra 2 ton så säger det sig självt att det måste vara E-behörighet. Du kan aldrig få dra så mycket med bara B.

Jag förutsätter BE-kort. Jag undrade vad bilen får dra, inte chauffören (menar inte att vara näsvis, även om det låter så).

Vilken är den bästa dragbilen som ska kunna dra minst 2 ton, vara skön att köra långt, för 4-5 passagerare, inte dra hur mycket bensin eller snarare helst diesel som helst och så ska den finnas begagnad en 2-3-4 år gammal ???????
Bra om nån svarar för det är så tråkigt att leta bil.
Eva

Misubishi Pajero Sport... Har en sådan, den får dra strax över 3 ton, är mycket stark och otroligt bekväm. Jag har aldrig kört en så trevlig bil - man har väldigt bra sikt, den är stabil och har den allra mesta utrustningen. Den drar knappt 1,1l/mil, finns bara som automatare. (På b körkort får den dra upp till 1,5 tom, tack vare att den är tung). Dessutom har den 4-hjulsdrift, massor av markfrigång och är snudd på omöjlig att köra fast med :love: Perfekta bilen, enligt mig ;)

jag kom just på det :idea:
svar till Fredag:
men det var förövrigt en allroad jag syftade på även om jag missade att skriva med det i mitt första inlägg. och den får dra 2100kg.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 265
Senast: Derivata
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Windy
·
Fordon Jag ska slå slag i saken och ta BEkort och köpa en begagnad bil. Vad ska jag leta efter? Ska alltså dra bra och vara ekonomisk i inköp...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
5 196
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV