Sv: Bil

Misubishi Pajero Sport... Har en sådan, den får dra strax över 3 ton, är mycket stark och otroligt bekväm. Jag har aldrig kört en så trevlig bil - man har väldigt bra sikt, den är stabil och har den allra mesta utrustningen. Den drar knappt 1,1l/mil, finns bara som automatare. (På b körkort får den dra upp till 1,5 tom, tack vare att den är tung). Dessutom har den 4-hjulsdrift, massor av markfrigång och är snudd på omöjlig att köra fast med :love: Perfekta bilen, enligt mig ;)

Då har du tur, när vi drog släp med en pajero drog den 3l/mil på landsväg.
Enligt tillverkaren ska V6an dra 13,51l/100km utan släp.

Om man vill ha en bra dragbil som får lov att dra minst 2,5 ton men ändå rymma upp till 4 personer o vara "hyfsat" bekväm...vad ska man välja då?!

Är Pajeron enda alternativet om man inte vill ha pick up!? Kan tänka mig pick up också men det är svårt o hitta välskötta sådana.

Mitsubishi outlander diesel 2,2 får dra 2000 kg.
156 hk, 380 nm.

Mitsubishi pajero sport, dl-d , får dra upp till 3300 kg.
170 hk(hittade inte nm)
Finns även med 3,8 V6 på 250 hk(emot mina principer att skriva hk då man ska kolla nm men hittade tyvärr inte det).

Har kört båda & de var ok, men senare modellen drar tyvärr mkt bränsle, men sånt man får räkna med om man ska kunna dra över 2000kg tyvärr.

Varifrån har du fått att man ska kolla enbart vridmoment?

Om man vill ha en bra dragbil som får lov att dra minst 2,5 ton men ändå rymma upp till 4 personer o vara "hyfsat" bekväm...vad ska man välja då?!

Är Pajeron enda alternativet om man inte vill ha pick up!? Kan tänka mig pick up också men det är svårt o hitta välskötta sådana.

Land Rovers olika modeller och så min personliga favorit, Toyota Landcruiser finns bland annat också.

(På b körkort får den dra upp till 1,5 tom, tack vare att den är tung)

Du får nog kolla igen, en vanlig Pajero Sport har jag svårt att tro att den få dra så där värst mycket över ett ton, tack vare att den är så tung.

Jag drar ett Boj Classic på 2,5 ton med en Nissan Navarra ( får dra tre ton) - Helt suveränt man märker inte att man drar släp med 2 stora hästar i .... fast det är ett stoooort ekipage och jag vill helst slippa backa i trånga utrymmen ....

Kan bara tipsa om den bilen mina föräldrar har.. En Nissan X-trail, MKT behaglig att både köra och åka i, gott om plats och drar mkt bra! T.ex. fick pappa hjälpa till att dra loss några som inte kunde komma någonstans i snön med sin volvo (nyare modell) och ett släp med en storhäst och en ponny.... Vet inte om den går på bensin eller diesel men den drar nog inte alltför mkt, och den finns garanterat begagnad!

Sån har vi med och en godvän till oss oxå. dom är bra vi har även ett extra säte i bak så vi kan ta 7pers.:love: Har ett umesläp till de men de är BE kort.

Vridmomentet säger ngt om bilens kapacitet & styrka, hästkrafter säger bara vad bilen har för ungefärlig topphastighet.

Du får nog kolla igen, en vanlig Pajero Sport har jag svårt att tro att den få dra så där värst mycket över ett ton, tack vare att den är så tung.

Jag har kört en Pajero med 5hästars släp...Enligt regbeviset får den dra 2.8ton...kolla själv!

saxat ur vv.se:
ekniska data
Effekt kW: 125 Antal passagerare: 4
Växellåda: AUTOMAT
Max släpvagnsvikt: 2800
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 990
Max lastvikt: 570

Senast ändrad:

Det är ju en stor , tung dragbil, därför kan den dra så pass mkt, naturligtvis inte med förare med endast b behörighet, man ska ha BE till de flesta såna här bilar för att få köra ett vanligt hästsläp på 1300kg ens.
De nyare pajero sport får dra 3300kg.

Jag har kört en Pajero med 5hästars släp...Enligt regbeviset får den dra 2.8ton...kolla själv!

saxat ur vv.se:
ekniska data
Effekt kW: 125 Antal passagerare: 4
Växellåda: AUTOMAT
Max släpvagnsvikt: 2800
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 990
Max lastvikt: 570

Om ni orkar läsa vad jag har citerat så pratar vi om B-behörighet. Jag vet hur körkortsreglerna fungerar.

Vridmomentet säger ngt om bilens kapacitet & styrka, hästkrafter säger bara vad bilen har för ungefärlig topphastighet.

Du får nog läsa på lite om du tror att det är så...

Effekten (det du kallar hästkrafter) är helt enkelt vridmomentet gånger varvtalet. Dvs det ena hänger helt och hållet ihop med det andra. Att prata om "vridmoment" i form av en siffra är i princip ointressant om man inte vet hur kurvan ser ut genom varvtalsregistret.

I de flesta fall är vridmomentsiffran ganska intetsägande. Den berättar något endast om man inte vet motorns storlek eller vid vilket varvtal maxeffekten finns.

Vridmomentets storlek beror (något förenklat) på motorstorleken, och varierar sedan beroende på trimningsgrad något i maxvärde och varvtal. Vet vi att en motor är motor så vet vi också att vi har ett stort vridmoment. Om maxeffekten är hög och finns redan på låga varv så kan vi därav förstå att vi har ett högt vridmoment på låga varv. Just eftersom hög effekt på ett lågt varvtal förutsätter ett högt vridmoment. Det är alltså inte en fördel att man förutom hög effekt vid låga varv även har högt vridmoment. Det är en förutsättning.

Det som är bra med en stor motor (förutom att den normalt sett förmodligen håller längre) är inte att den ger ett stort maximalt vridmoment utan att den ger en bredare effektkurva vilket innebär större medeleffekt.

Det är den högre medeleffekten, och inte det högre maximala vridmomentet, som gör att en större motor inte behöver använda växlarna lika mycket som en mindre motor med samma maxeffekt.

Senast ändrad av en moderator:

Har en a6 quattro som ej får dra över 1600 kg oavsett körkort

Vi har nu bestämt oss för att byta ut Rangen mot något som är LITE mer ekonomiskt att hålla igång. Reparationskostnaderna börjar tangera 70 000 kr nu, och det är ju faktiskt en bil till.

Så nu lutar det åt en Landcruiser som finbil och en pickup till stall och jakt.

Vi har nu bestämt oss för att byta ut Rangen mot något som är LITE mer ekonomiskt att hålla igång. Reparationskostnaderna börjar tangera 70 000 kr nu, och det är ju faktiskt en bil till.

Så nu lutar det åt en Landcruiser som finbil och en pickup till stall och jakt.

Lysande val!

Jag har en Range Rover dse och min sambo har en Mercedes ML 400 cdi.
Båda med dragvikt på 3500 kg. Annars om man kan "nöja" sig med lite mindre dragvikt är även BMW X5 d ett bra val, den drog ca 0,8 med släp. Range Rovern ligger på strax under litern och ML drygt 1,3.

Tack men jag är nog den sista du behöver lära om sånt;)
Varför jag skriver som jag gör är inte för att jag inser att jag inte kan skriva en hel uppsats samt att folk inte är intresserade av att lära sig om exakt allt om bilar, därför tar jag med det viktigaste.

Men av ditt inlägg akn man lätt få uppfattningen att en stor motor med mkt hk kompenserar litet vridmoment, vilket såklart är helt fel.
En V8a säger mej inget om bilens kapacitet att dra, då vill jag veta vridmoment.
Har själv 2 bilar på gården nu, en med V6a & en med rak 4a, den senare med bra mkt högre nm(men mindre hk än V6an såklart), & det märks kan jag tala om:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Tja, kanske lika att byta bil när kostnaderna börjar skena så pass, inget säger att det inte kommer hända igen med samma bil.
Blir nog bra val det där för friluftsmänniskor, kollat på fler bilar?

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 265
Senast: Derivata
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Windy
·
Fordon Jag ska slå slag i saken och ta BEkort och köpa en begagnad bil. Vad ska jag leta efter? Ska alltså dra bra och vara ekonomisk i inköp...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
5 196
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV