Bil skrämmer häst i hage-vad gäller?

Rhodugune

Trådstartare
Jag och min kompis har problem med grannen som bor intill vårt sommarbete.
Hagen går utmed deras tomt och infart och grannen envisas med att köra så pass fort med sin bil och cross att hästarna blir rädda och springer så att de nästan spränger staketet.

Vi pratade med honom direkt efter första incidenten, men det verkar som han inte förstår faran med att skrämma hästarna.
Min kompis höll på att få hästarna över sig vid det tillfället.

Nu imorse verkar han gasat på på vägen precis där ena hästen låg och vilade intill staketet, så att den blev så pass rädd att den lyckades knäcka trästolpen där den låg, rivstarten syntes tydligt i gruset.

Vi tänkte prata med honom idag igen, så vad gäller rent lagligt om han skulle orsaka att hästarna skadar sig, oss eller grannen för den delen?
Jag hoppas det finns någon lag vi kan stödja oss på, för han verkar inte bry sig om djuren, men kan kanske bättrar sig om han riskerar att det svider i plånboken. :mad:

Kan tillläga om det är otydligt, att det är inte grannen vi har problem med, som äger marken vi lånar.

Kram, Maya

Sv: Bil skrämmer häst i hage-vad gäller?

Alltså, jag förstår inte, hur kan han skrämma hästarna så pass mycket med en bil? Håller han på å sladdar å far så det sprätter grus eller?
Är hagen för liten så hästarna inte har en möjlighet att flytta på sig så att de själva kan välja tryggt avstånd?

En cross kan jag absolut förstå om det skrämmer första vändorna, de låter oftast väldigt mkt, men samtidigt, de brukar ju vänja sig fort, framförallt om de går i hagarna där de själva kan välja behörigt avstånd

Mina hästar bor vid en hyfsat trafikerad grusväg och inte ens traktorer med harvar skrämmer de längre.Ej heller timmerbilar som kommer rasslande 2 meter ifrån de, de kikar men nån större aktivitet engagerar de sig inte i.

Hästarna får nog faktiskt tåla att grannen kör på vägen. Så länge han inte överskrider hastighetsgränser eller kör vårdslöst är det faktiskt inte mycket att göra.

Miljöträna hästarna säger jag, om de inte tål att det körs (om än ovarsamt) på vägen intill hagen. Oftast anpassar sig hästarna och går bort från det obehagliga (d v s sover inte vid vägen etc).

Det är mest crossen som de blir rädda för, för att han varvar, sladdar runt och att den knattrar och smäller och så, på vägen vid hagen.
Och vägen vi bor längs är en privat väg och vi har en inofficiell övenskomelse oss grannar i mellan att inte köra fortare ä 30-40km i timmen och det kör han verkligen fortare än.

Annars är det här trafikvana hästar som inte brukar bry sig om långtradare ens.

Så min fråga är vad händer som hans rejsande vid hagen skrämmer dem så pass att de skadar sig själva eller andra?

Kram, Maya

Senast ändrad:

Jag måste erkänna att även jag känner mig lite konfunderad. Hur är hästarna med trafik överlag, utanför hagen? Hur är de i psyket generellt, har de lätt att stressa upp sig?

EDIT: Såg ditt senaste inlägg nu. Jag skulle säga miljöträning. Jag vet inte vilka möjligheter du har, men i stall nr 2 där jag hade hästen fanns en motorcrossbana i skogen - vi mötte ofta snabba och högljudda crossar på ridturerna (vi visade förstås ömsesidig hänsyn). Det låter som att hästarna behöver vänja sig vid högljudda ljud/motorer och liknande.

Rent juridiskt skulle jag tro att ni har hästarna i hagen på egen risk.

I första stallet jag hade hästen i, låg ett par av hagarna intill landsvägen (70km/h) där både MC, cross, fyrhjulingar, bilar med och utan trimmade motorer och tung lastbilstrafik kör. Vissa motorekipage väsnades en hel del när de kom dundrande förbi. I två av hagarna kunde hästarna med lätthet välja att vara en bra bit från vägen, men i de två lite mindre (inga pytte-hagar, hästarna kunde röra sig i alla gångarter etc.) var möjligheten lite mer begränsad. Inga av hästarna hade större problem med att vänja sig, även om vissa reagerade mer än andra i början. Den ende som hade svårt med trafiken, var en häst som gick ensam och överlag hade ganska lätt att stressa upp sig (han rusade ett tag, men efterhand blev det mindre).

Senast ändrad:

Vad är hastighetsbegränsningen på vägen då? (Även om ni har en inoff. överrenskommelse så gäller ju inte den om det skulle vara så att man vill anmäla)
Vad skulle du anmäla för?
Jag tror at tdu kommer ha svårt att driva något liknande för att få ersättning om du inte kan bevisa att personen på nått vis kör olagligt.

Sätt ett stängsel till ett par meter in i hagen till, innanför staket längs med vägen.
Låt det gamla staketet stå kvar annars finns risken att dom kör cross där.

För det första så har jag verkligen inga planer på anmäla, vi är grannar och jag vill gärna att vi ska fortsätta att komma bra överens. :)
Och än så länge har det slutat bra, även om det kunnat gå mycket värre.

Min tanke var att det kanske gick lättare att nå fram om det fanns ekonomiska argument för honom att ta det lite lugnare, eftersom han inte verkar bry sig om sin egen eller hästarnas hälsa.
Han verkar inte ha lagt märke till hur hästarna faktiskt reagerat och jag är orolig att de inte bara ska göra sig själva illa utan även honom eller andra om de kommer lös.

Angående miljöträning och så vore det väldigt bra om vi hade möjlighet att ta hästarna där ifrån och steg för steg vänja dem vid en cross.
Men tyvärr har min häst väldigt ömfotad just nu, kan vara en hovböld pågång och jag kan inte ta henne någon annanstans utan att riskera att göra det hela värre.
Det är en av anledningarna att jag inte vill att hon ska springa en massa i onödan.
Annars går de båda att lätt att rida leda förbi både traktorer och lastbilar, men de verkar just bli väldigt skrämda av att crossen knattrar smäller och låter väldigt högt (det finns säkert ingen ljuddämpare) och att ljudet kommer väldigt plötsligt då han startar och gasar på förbi alldeles brevid deras hage och sladdar och har sig.

Så situationen är som den är, att hästarna måste gå i den hagen tillsvidare och jag önskar att vi kunde komma överens att han inte gasade på och sladdade med crossen alldeles upp i hästarna och i den här tråden hoppades jag få hjälp med lite argument när vi pratade med honom nästa gång för att få honom att förstå riskerna utan att behöva göra en stor sak av det.

Kram, Maya

Be grannen att köra förbi några vändor per dag, när ni inte är inne i hagen och riskerar att bli översprungna. Förutsatt att det finns tillräckligt mycket flyktväg för att hästarna inte ska behöva gå igenom staketet lär de sig snart att det inte är nåt farligt. Vips så har ni Väldigt mycket mer trafiksäkra hästar och grannen kan köra som han vill - win/win!

Bra tips faktisk!
Jag ska fråga honom om det, då får han ju själv en chans att se hur de reagerar också. :)

Kram, Maya

Hej, om inte crossen är registrerad och uppfyller alla lagkrav så får man inte köra med den på enskilda vägar, orsakar de då att en häst blir skrämd och skadar sig borde crossföraren bli skadeståndsskyldig, annat vore väldigt konstigt tycker jag.

Tänk bara på att hästarna ska kunna fly de första gångerna, och om din häst är väldigt öm kanske det är bättre om ni kan flytta dem till en mindre hage nån annanstans (de stod i sommarhagen nu va?) tills den kan springa utan risk.

Vi får se hur vi gör, grannen ska gå med på det också, vilket jag hoppas han gör.

Jag tror inte att det är något problem om han puttrar förbi lite lagom, utan rivstarterna, allt gasande och sladdandet, så att crossen inte knackar och smäller.

Vi kan alltid börja med att han bara startar den och se hur de reagerar.

Kram, Maya

Hej, om inte crossen är registrerad och uppfyller alla lagkrav så får man inte köra med den på enskilda vägar, orsakar de då att en häst blir skrämd och skadar sig borde crossföraren bli skadeståndsskyldig, annat vore väldigt konstigt tycker jag.

Tack för svaret, det var lite det jag undrade över också hur han får köra med crossen längs vår väg.
Det verkar vara ett hemmabygge, den är rätt liten och ser ut som en cross.
Hur vet man om crossen är registrerad, ska den ha en regskylt i så fall?
Jag vet inte riktigt vart han kör efter han lämnat gården, han brukar köra iväg in i skogen längs en sidoväg och vara borta en stund, kanske han kör i skogen, vad vet jag.

Kram, Maya

Jag har fått för mig att de måste ha registreingsskylt föratt få köra på vägen, men det är kanske fel?

Det är var jag har fått för mig med och jag är rätt säker på att grannen inte har någon regskylt på sin cross.
Jag en liten egenhet att jag tycker det är kul att läsa på regskyltar för att se om det står något roligt eller hitta på knasiga förkortningar, så jag borde ha sett om han har en.

Kram, Maya

Jag har fått för mig att de måste ha registreingsskylt föratt få köra på vägen, men det är kanske fel?

Ja det har jag också för mig, dessutom är det väl inte tillåtet att köra oreggade motorfordon utanför banor (eller inhägnat område :confused:) och i skogen är det definitivt inte tillåtet att nöjesköra :crazy:

Hur elakt det än är, filma när han kör. Du behöver ju inte göra ngt med filmen sålänge det inte sker en olycka.
ANg att köra i skogen så har jag för mig att det är andra lagar som gäller än när man framför ett fordon på vägen.

Man får inte köra i skogen alls.
Inte ens i egen skog.

Terrängkörningslagen:
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 654
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Hästhantering Hej! Vi har en häst i mitt stall, ett sto som är väldigt aggressiv i hagen mot andra hagar. Häromveckan sprang hon igenom en tråd in...
Svar
11
· Visningar
2 078
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka