Biggles exteriör

Centaur

Trådstartare
Jag har alltid tyckt att Biggles haft en väldigt udda exteriör, särskilt halsen ser i mina ögon konstig ut. Han påminner mig om en svan. Nu som han syns på bild hela tiden på en blogg kom jag att tänka på det igen så jag kollade vad som stod på Blup. Till min förvåning står det bara superlativer om exteriören, förutom att han är tåvid och knätrång.

Vad tycker ni om hans exteriör? Är det bara i mina ögon han ser lite konstigt ihopsatt ut? :)
 
Du är inte ensam! Tycker också att han verkar ha rätt så lång och "svanaktig" hals. Den ser liksom inte riktigt proportionerlig ut till övriga kroppen, som jag förövrigt inte har något att invända emot.
 
Japp, och jag som haft en Biggles-avkomma som fått den där svanhalsen kan säga att det inte är det enklaste att rida på :p.
 
Jag har alltid tyckt att Biggles haft en väldigt udda exteriör, särskilt halsen ser i mina ögon konstig ut. Han påminner mig om en svan. Nu som han syns på bild hela tiden på en blogg kom jag att tänka på det igen så jag kollade vad som stod på Blup. Till min förvåning står det bara superlativer om exteriören, förutom att han är tåvid och knätrång.

Vad tycker ni om hans exteriör? Är det bara i mina ögon han ser lite konstigt ihopsatt ut? :)

Exteriörbedömningen på blup gjordes väl när han var ung? En hingst fortsätter ju att utvecklas fysiskt efter det, är det inte kombon lång hals och hingstnacke som gör att det ser lite udda ut.
 
Det är lite spännande med exteriörbedömning på hingstar. Jobbade hos en ryttare som hade en före detta godkänd hingst i sitt stall som fått 9 på exteriör med mycket superlativ, medan verkligheten såg annorlunda ut. Svanhals och svankrygg innebar stora svårigheter att rida i en trevlig form där han faktiskt arbetade igenom kroppen. En del var nog dålig ridning, men mycket var nog rent exteriört.
 
jag skulle säga att det kommer från pappa Briar. Briar ser rätt fyrkantig ut när man ser honom fri men under ryttare hade han också maaaassa hals men lång vek länd. Sett andra hingstar med samma stam, de får också den långa halsen. Svårridet dock.
 
Tror ändå en del beror på ridningen, för hastigt upp i klasserna för just den hästen och den extriören, tappar rygg och har en illa dålig mun.
Nuvarnade ryttare rider honom bäst som jag ser det, förut var han anskrämlig.
Kommer du ihåg när JB tömkörde i piaff o hade en skötare som matade med morötter när han sänkte huvudet? Briar travade förvisso med höga haser bakom sig, men hjorthalsen som Biggles har måste väl kräva superskicklighet i formgivning. Har aldrig gillat honom. CvK hade flera Briaravkommor som var mycket finare.
 
Kommer du ihåg när JB tömkörde i piaff o hade en skötare som matade med morötter när han sänkte huvudet? Briar travade förvisso med höga haser bakom sig, men hjorthalsen som Biggles har måste väl kräva superskicklighet i formgivning. Har aldrig gillat honom. CvK hade flera Briaravkommor som var mycket finare.

Jag har inte upplevt Briar riktigt så långhalsig men han är ju mer rejäl i kroppen så det kanske balanseras ut bättre. Väldigt länge sen jag såg honom nu.
 
Den hästen blev bara fulare av ridningen. Jag tycker man inte klarat av honom formgivningsmässigt och är förvånad att han hållit efter gått med då sänkt rygg.
Ja, han är inte exteriört perfekt. Men han har ridits så mkt fulare än han är.
Jätteroligt med ryttarbyte!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 652
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 813
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp