Eftersom inte alla hästar utveklas i samma takt!
Hingstar är de som enligt undersökningar är de som blir färdiga snabbast när de gäller att växa klart, detta för att de måste vara redo för stora uppgifter tidigare än valacker och ston, som tex försvara sin flock och behålla sitt revir. Detta ser man väldigt tydligt då de flesta hingstar är ganska så färdiga i kroppen redan som treåringar.
Nu snackar vi inte så mycket om de svenska för de drillas inte hälften så hårt som tex de tyska. Se på Quaterback tillexempel, där kan jag nästan vara säker på att den kommer inte gå Grand Prix, inte för att den inte har kapacietet utan för hur den reds redan som treåring. Och det vet även tyskarna om.
Vi får se hur det går med First Wish i framtiden, där kanske inte ens är planer på att han ska gå Gp? Vem vet.
Men du, väx upp, sluta avända smilys i varenda mening och utryck dig inte förren du vet något. Visst får du ha dina åsikter, precis som alla andra, men du behöver ju inte försöka sätta dig över andra och tro att du hela tiden vet bättre än andra.
Bla en som ridit Unghäst-Vm med bra placeringar stod och sa att det var bra att vi tagit det lungt med min unghäst, för det är kanske ingen som kommer vara i topp i unghästklasser, men däremot i de högre klasserna sen.
Sen att jag själv har ridit internationellt och elit i ett antal år, gör att man har en hel del kunskap i hästars hållbarhet..