Biggles Avkommor

Sv: Biggles Avkommor

min 2003 valack som jag köpt av uppfödare har både en bra pappa
(biggles) och en bra mamma Hekla(41) han är visad både som föl och 3-åring med bra resultat men jag avstod att visa honom som 4 åring eftersom jag har tänkt ha honom livet ut och är rädd om honom,vi har hela livet på oss.....:rofl:

Hon är en riktig prinsessa. Näpen och charmig. Översocial på ett bra sätt. riktigt gosig. Hon är lugn och avslappnad de allra flesta fall. Storleken är väl ca 160, men väldigt reslig. Hn tål vad som helst. när man sitter på kan man ta av jackan och kasta den ner på marken brevid henne. Och man kan dunka spöt emot vad som helst. Det var roligt när jag stog bredvid henne på marken och jag hade spöt i handen med emtallknopp på och banka det mot skottkärra av plåt. Hon stog som att hon gjort det tusen gånger. Höjde inte ens huvudet.. underbar häst!
Jag har haft en del olika ryttare på henne redan eftersom hon skule säljas. och det var inga problem. Det värsta hon gjort är att stanna och se lite fundersam ut. hehe. Aldrig ett bocksprång!
Det är en fantstiskt rar häst! en sån häst alla vill ha!

Hej.
När ni pratar om at visa era hästar är d på kvalitets testen ni pratar om då? Finns d även för 5 åriga hästar?
Provred en häst e.Briar(Biggles är e.Briar) Den hade samma problem just med uppsittningen ja får en kännsa av att dom inte är helt stabila i huvudet mkt närv i Briar med.

Jag förstår inte vad det är för fel att visa dem på 3-års test??? :eek:Man visar ju nu 3-års hingstar för att de ska komma i avlen lite tidigare... De går ju tuffare än de som bara ska gå ett 3-års test, eller??:confused: Tror ni en sådan som First Wish som nu är så populär inte kommer att hålla för de högre klasserna?? Han har ju dels gått bruksprov, vann ju 3-års championatet, kommer detta nu inte bli en GP häst för han presterat i unga år???:confused: Tror ni en ryttare som Jan Brink skulle fördärva en sådan bra häst??? :confused:Ni tror inte att det handlar om er okunskap att hålla en häst på hög nivå och ändå så frisk???:smirk: Ta lärdom av de som kan och vet hur de ska tränas upp så går det säkert med era hästar också, åtminstonde en bra bit på väg..:idea: Alla föds ju inte till stjärnor;);););)

Eftersom inte alla hästar utveklas i samma takt!

Hingstar är de som enligt undersökningar är de som blir färdiga snabbast när de gäller att växa klart, detta för att de måste vara redo för stora uppgifter tidigare än valacker och ston, som tex försvara sin flock och behålla sitt revir. Detta ser man väldigt tydligt då de flesta hingstar är ganska så färdiga i kroppen redan som treåringar.

Nu snackar vi inte så mycket om de svenska för de drillas inte hälften så hårt som tex de tyska. Se på Quaterback tillexempel, där kan jag nästan vara säker på att den kommer inte gå Grand Prix, inte för att den inte har kapacietet utan för hur den reds redan som treåring. Och det vet även tyskarna om.

Vi får se hur det går med First Wish i framtiden, där kanske inte ens är planer på att han ska gå Gp? Vem vet.

Men du, väx upp, sluta avända smilys i varenda mening och utryck dig inte förren du vet något. Visst får du ha dina åsikter, precis som alla andra, men du behöver ju inte försöka sätta dig över andra och tro att du hela tiden vet bättre än andra.

Bla en som ridit Unghäst-Vm med bra placeringar stod och sa att det var bra att vi tagit det lungt med min unghäst, för det är kanske ingen som kommer vara i topp i unghästklasser, men däremot i de högre klasserna sen.

Sen att jag själv har ridit internationellt och elit i ett antal år, gör att man har en hel del kunskap i hästars hållbarhet..

Hingstar är de som enligt undersökningar är de som blir färdiga snabbast när de gäller att växa klart, detta för att de måste vara redo för stora uppgifter tidigare än valacker och ston, som tex försvara sin flock och behålla sitt revir. Detta ser man väldigt tydligt då de flesta hingstar är ganska så färdiga i kroppen redan som treåringar.

Nu snackar vi inte så mycket om de svenska för de drillas inte hälften så hårt som tex de tyska. Se på Quaterback tillexempel, där kan jag nästan vara säker på att den kommer inte gå Grand Prix, inte för att den inte har kapacietet utan för hur den reds redan som treåring. Och det vet även tyskarna om.

Vi får se hur det går med First Wish i framtiden, där kanske inte ens är planer på att han ska gå Gp? Vem vet.

Men du, väx upp, sluta avända smilys i varenda mening och utryck dig inte förren du vet något. Visst får du ha dina åsikter, precis som alla andra, men du behöver ju inte försöka sätta dig över andra och tro att du hela tiden vet bättre än andra.

Bla en som ridit Unghäst-Vm med bra placeringar stod och sa att det var bra att vi tagit det lungt med min unghäst, för det är kanske ingen som kommer vara i topp i unghästklasser, men däremot i de högre klasserna sen.

Sen att jag själv har ridit internationellt och elit i ett antal år, gör att man har en hel del kunskap i hästars hållbarhet..
Tycker nog att du hoppar på lite väl mycket nu....:devil::devil:
Du är säkert JÄTTE duktig....
Men du tror väl ändån inte att First Wish hade stått hos Jan Brink om inte siktet var GP???
Då tar vi en annan hingst som står hos Jan, Biggles 1015.
Han Vann ju bruksprovet 2002 och har sedan gått alla unghäst championaten, var även direktkvalad till final i unghäst VM.. Gick Grand Prix som 8år, är detta också fel??

Jag håller med dig i denna frågan.. men det är ju frågan vad man vill ha sin häst till, vill man ha massa diplom och vinster i unghäståren så okej.. gör som ni vill.. Men jag och säkert du också vill ha en häst som håller förhoppningsvis genom livet. Jag har ridigt visat en hel del unghästar och det är väldigt många som inte nådde den högsta klasserna och idag står skadade, för att de gått för hårt innan de var färdigväxta. Sen om First Wish och Biggles håller livet ut det får tiden visa. Men ni ska veta att det är många kanonhingstar som försvinner tidigt pga detta med unghästtävlingar/visningar. Det handlar inte om vilken nivå vi rider på, elit - lättklass, kvittar! Det handlar om att ha ett öga för se hästens bästa.. Visst Brink får fram riktigt bra hingstar men hur många hingstar väljer inte han bort, jo massvis för chansen att dem kommer gå kür är inte så stora! Han utbildar inga hingstar som han inte tror på i de högsta klasserna. INGA. Och därmed tar han bort dem som inte är färdigväxta för det finns stora risker att de får skador senare i livet. Jag vet att han har uttalat sig om detta med treårstest och liknande och har ett öga för hästens bästa. Ta vara på era unghästar, för visst vill ni ha en stjärna på tävlingsbanan?!

Du är klok du- trots din ringa ålder.
Upphovsmännen till att börja rida in hästarna tidigare har själva mer o mer gått ifrån det, medans vi gör det motsatta.

Min stora- 180 på 3-årsdagen, satts på första ggn DEN dagen o var därför inte med.

Om man struntar i växtperioder kan det bli illa i framtiden.

Sen är det skillnad på om en erfarenberidare rider in/ till den iom att den inte övertränas o den kolla oxå noga. De vet oxå att den bör få längre viloperioder o är inte rädda för att den ska tappa lärdomar, muskler o kondis.
Man kan inte säga att de ska ridas in som 2,5 elelr att det hade varit bäst att visa alla hästar på treårs, många unghästar, särskillt de som är lite större är helt enkelt inte färdiga att ridas in försen de är kanske tre eller tre och ett halvt som min var. Och då får man välja, tvunget visa - en häst som kanske inte håller i framtiden, eller vänta med allt och sen kanske ha en häst som blir rikitgt bra i framtiden.

Sen ska man inte bara visa för man ska, man ska ha något att visa också.

Jag tycker faktiskt att det är lite hårt med alla dessa test, jag kommer ta dem som min är redo för, nu har vi struntat i 3 och 4, men får se om hann kanske går 5 års iaf.

Du vet väl att de tyska hästarna som går unghästvm oftast inte är de som går grand prix sen, de står hemma i stallet och får en lugnare utbildning för att hålla hela livet.
MEN i fallet med ovan nämnda hingstarna tror jag att Brink har så mkt kunskap o har så mkt hästar så att alla inte rids hela tiden.
De har scheman över hur utbildningen ska ske o får vila efter att upppgiften har utförts.

Senast ändrad:

Du är klok du- trots din ringa ålder.
Upphovsmännen till att börja rida in hästarna tidigare har själva mer o mer gått ifrån det, medans vi gör det motsatta.

Min stora- 180 på 3-årsdagen, satts på första ggn DEN dagen o var därför inte med.

Om man struntar i växtperioder kan det bli illa i framtiden.

Sen är det skillnad på om en erfarenberidare rider in/ till den iom att den inte övertränas o den kolla oxå noga. De vet oxå att den bör få längre viloperioder o är inte rädda för att den ska tappa lärdomar, muskler o kondis.

MEN i fallet med ovan nämnda hingstarna tror jag att Brink har så mkt kunskap o har så mkt hästar så att alla inte rids hela tiden.
De har scheman över hur utbildningen ska ske o får vila efter att upppgiften har utförts.

Här håller jag absolut med axel och lancet. Växtperioderna skall styra, det betalar sig i framtiden och en sådan ryttare som Jan Brink har koll på detta, det är jag säker på. Däremot finns det tyvärr många som låter datum styra träningen av hästen och inte individerns dagsform.

Här håller jag absolut med axel och lancet. Växtperioderna skall styra, det betalar sig i framtiden och en sådan ryttare som Jan Brink har koll på detta, det är jag säker på. Däremot finns det tyvärr många som låter datum styra träningen av hästen och inte individerns dagsform.

Här verkar finnas gott om hästmänniskor som ser till hästens bästa:)

Allmänt.

Jag håller med er, unghästarna pressas ofta för hårt - håller inte sedan. Jag har hört samma som Lancet - det är Sveriges modell. I andra länder är det de tänkta avelshästarna som går årgångstävlingarna - inte gp-hästarna.

Men, en liten vinkel på debatten i alla fall. Ang. 3 års testet. Hästens gångarter ska visas avsuttet samt löshoppning för bedömning. Ridningen är helt frivillig, är dock krav om man vill ha diplom. Att visa hästen på 3-års utan att rida är alltså helt och fullt genomförbart och ger ändå en fingervisning om vad det är för häst man har. Å andra sidan, att skritta, trava och galopera uppsuttet klarar många hästar av utan speciellt mycket ridning innan.

Jag tycker inget är rätt eller fel så länge man går efter individen. Men nej - jag tror inte hästen går sönder av att ridas 10 - 15 gånger våren som 3 åring för att sedan få sommarvila.

Är där någon som vet om några Biggles föl visats i år??????
Och vad fick de för bedömning?????:rofl::rofl::rofl:

Varför ":rofl:"?

Tycker du de är så förskräckliga?

Absolut inte!!!!!! Tycker :rofl: dem är roliga men det var kanske fel?
Jag tycker jätte mycket om Biggles avkommer, har ju två själv och väntar på en ny till nästa år:love::love::love::love::love:
Blev det bätter nu???

Det blev bättre nu ja. När du använde :rofl: såg det ut som att du trodde de fått apdålig bedömning och tyckte det skulle bli kul (läs gotta dig i "eländet") att höra.

Men då är jag med...:idea:

Har mest ridit min unghäst ute i naturen för framåt bjudningens
skull och nu senaste tre veckorna börjat dressyr träna och nu i helgen förstod jag vad dom menar att med att Pappa Biggles har lätt
för samling, med mjuk hand på tre delat bett går min prins ner i perfekt unghäst form bara så där !!! :bump::bump:

Har mest ridit min unghäst ute i naturen för framåt bjudningens
skull och nu senaste tre veckorna börjat dressyr träna och nu i helgen förstod jag vad dom menar att med att Pappa Biggles har lätt
för samling, med mjuk hand på tre delat bett går min prins ner i perfekt unghäst form bara så där !!! :bump::bump:

Kuuuuuuuul! Hoppas min lilla tjej blir lika:love:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 443
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka