A
ansk
Sv: Biggles Avkommor
Hmm, är inte psyket på de svenska hästar så bra? Mina förra halvblod har ju inte varit svenskstammade så där vet jag inte, men den jag har nu är helsvensk (typ så svenskt det kan bli), och jag bara ler varje dag jag får arbeta med henne, helt otrolig
Trodde mest att svagheten med de svenska hästarna var att de var gamla i modellen.. Visst finns det linjer som är kända för att lämna mer eller mindre temperament, men så måste det ju vara världen över.. I alla raser.
Håller fullständigt med Pastejja. Nästan alla svenska halvblod jag ridit, ägt eller haft kontakt med har haft bra temperament. Bland annat efter Bellini, Ganesco och Indus. Undantag är ett sto e. Troll-Marocco som var mer nervig. Men det är ju så olika hur man uppfattar temperamentet också. Det som är ett bra psyke för mig kan uppfattas som dåligt för någon annan. En bra tävlingshästs temperament är annorlunda än en bra promenadhästs anser jag.
Sedan tror jag det beror mycket på miljön runt hästen speciellt under de första åren. Hästar bevöver ofta vänja sig att tas från flocken och vara själva mm. En lugn person får troligen en lugnare häst än den person som stressar och så.