Biggles Avkommor

Sv: Biggles Avkommor

Hmm, är inte psyket på de svenska hästar så bra? Mina förra halvblod har ju inte varit svenskstammade så där vet jag inte, men den jag har nu är helsvensk (typ så svenskt det kan bli), och jag bara ler varje dag jag får arbeta med henne, helt otrolig :)
Trodde mest att svagheten med de svenska hästarna var att de var gamla i modellen.. Visst finns det linjer som är kända för att lämna mer eller mindre temperament, men så måste det ju vara världen över.. I alla raser.

Håller fullständigt med Pastejja. Nästan alla svenska halvblod jag ridit, ägt eller haft kontakt med har haft bra temperament. Bland annat efter Bellini, Ganesco och Indus. Undantag är ett sto e. Troll-Marocco som var mer nervig. Men det är ju så olika hur man uppfattar temperamentet också. Det som är ett bra psyke för mig kan uppfattas som dåligt för någon annan. En bra tävlingshästs temperament är annorlunda än en bra promenadhästs anser jag.
Sedan tror jag det beror mycket på miljön runt hästen speciellt under de första åren. Hästar bevöver ofta vänja sig att tas från flocken och vara själva mm. En lugn person får troligen en lugnare häst än den person som stressar och så.

Jag har ju inte en helsvensk stam då för mammahäst är e: Dammen 774 och morfar Algarve xx 791. Ja hon har hoppstam men funkade lika bra inom dressyren. Tyvärr fick jag ta bort henne före jul....:cry: :cry: Men som tur är har jag hennes underbara bäbis kvar :love: .
Ja det verkar verkligen som de är lätt att ha att göra med Biggles avkommorna!! Jag har 2 vänner som oxå har avkommor efter honom och de är 2 respektive 4 år och är stencoola:cool: . Sociala och lätt lärda. Känner även en tjej som jobbar nere hos Jan Brink och hon säger att Biggles är helt underbar i temperamentet, en riktig kelgris;) Jag skulle gärna betäcka med honom igen.

Ja men det var ju roligt att läsa! Hur blev avkomman om man jämför med modern? Hur har det gått för Bigglesarna i 3-års testen?
U

.
Håller fullständigt med Pastejja. Nästan alla svenska halvblod jag ridit, ägt eller haft kontakt med har haft bra temperament. Bland annat efter Bellini, Ganesco och Indus. Undantag är ett sto e. Troll-Marocco som var mer nervig. Men det är ju så olika hur man uppfattar temperamentet också. Det som är ett bra psyke för mig kan uppfattas som dåligt för någon annan. En bra tävlingshästs temperament är annorlunda än en bra promenadhästs anser jag.
Sedan tror jag det beror mycket på miljön runt hästen speciellt under de första åren. Hästar bevöver ofta vänja sig att tas från flocken och vara själva mm. En lugn person får troligen en lugnare häst än den person som stressar och så.

Jag är ganska lugn.. ;)
Helt klart tror jag att uppfostran och hantering spelar stor roll.. Och utfodring (jag har min på hel havre :rofl:, och det är ju inte känt för att dämpa, men det behövs inte i det här fallet, men energin finns där). Försöker fundera på vilka svenskstammade hästar jag inte tyckt varit sympatiska(som jag arbetat med), och kommer faktiskt bara på Amirals avkommor (med ett undantag). Men nu har jag inte varit ute i hästvärlden på några år pga. skolan. Så jag har missat många..
U

Mitt helsvenska sto e.Tip Top - Maraton - Galant har också nerverna utanpå kroppen, svårt att vara ensam osv. Vi har sj fött upp henne och hon från början rädd för ALLT - skugga, ljud, hastiga rörelser, att man hängde upp täcken utanför hennes box, you name it :rofl: . Var noga med att alltid vara lugn och "stabil" med henne. Varje dag fick vi lära om att grimma var inget läskigt...
Men när hon var 2½ år gammal så bara plötsligt föll pusselbiten på plats och hon blev myyyycket coolare. Dock fortfarande nerver och spänningar som ställer till det :p

Senast ändrad:

Min 4 åriga Biggles avkomma har vad jag tycker den gammla svenska
halvblodets psyke "modig och lättlärd"dock är han inte lika tung eftersom
man idag avlar in mer fullblod och min har Hekla(41) som mamma och hon var också lugn och intelligent. Annars trodde jag efter alla artiklar om Farligt nerviga Tyska dressyr hästar att det var dom hingstar man skulle passa sig för. ???? Vad man än tycker så är min Biggles grabb iallafall klok och modig för att vara 4 år och jag ska se till att han inte blir en "Ridhus,Paddock häst":) :) :) :)

Min 4 åriga Biggles avkomma har vad jag tycker den gammla svenska
halvblodets psyke "modig och lättlärd"dock är han inte lika tung eftersom
man idag avlar in mer fullblod och min har Hekla(41) som mamma och hon var också lugn och intelligent. Annars trodde jag efter alla artiklar om Farligt nerviga Tyska dressyr hästar att det var dom hingstar man skulle passa sig för. ???? Vad man än tycker så är min Biggles grabb iallafall klok och modig för att vara 4 år och jag ska se till att han inte blir en "Ridhus,Paddock häst":) :) :) :)

*Går kanske ifrån ämne lite här*

Apropå tyska nerviga dressyr hästar har jag en 1-åring e Figaro R som är väldigt cool! Iofs har hon varit med om rätt mycket i sitt unga liv men hon är betydligt coolare än sin mamma (eMagritte-Stratos xx -Aleppo xx) som jag också har. 1-åriningen kan jag lämna själv i hennes box, hon gnäggar lite ett tag, sen slutar hon att undra var hennes hästkompisar är (la sig t o m ner i boxen)!

Mamman däremot är VÄLDIGT mån om att veta var hennes kompisar är, han bli orolig när hon blir lämnad själv i stallet eller när hennes "bästis" lämnar hagen. Dock är det JÄTTESVÅRT att veta om detta tillhör hennes gener eller den miljö hon befunnit sig i. På tre år hade denna hästen lika många ägare, hon har gått som enbart avelssto i minst fem år och hon är ranghög - lite "skarp" i sinnet (tar tid för hennes att få förtroende för människor) som jag inte heller vet om det är arvet eller miljön. Hennes åring har ju bara blivit präglad av mig och de människor som jag känner. Mamman har jag ingen aning om vad hon varit med om som ung (hon fick sitt första föl som åttaåring - vet inte vad hon gjort innan dess). Det är alltså ytterst svårt att dra slutsatser om svenska hästar har mycket nerv eller ej - om man inte redan upptäcker "nervet" när de är unga, eller känner sin hästs bakgrund väldigt väl. Min åring har i a f än så länge inte bevisat att hennes tyska far har gett henne mycket nerver.

/Kristin

Kan säga att mitt Magritte sto är precis likadan, kan inte vara i stallet sjävl, har ett extremt kontrollbehov..

Ja men det var ju roligt att läsa! Hur blev avkomman om man jämför med modern? Hur har det gått för Bigglesarna i 3-års testen?
U

Min avkomma är mycket lugnare och stabilare än sin mor. Mamman kunde tex skärra upp sig för något och sen va det kört resten av ridturen/promenaden. Mamman va jätte underbar att rida och arbeta hon va verkligen en arbetsnarkoman. Medans avkomman är helt sten:cool: . Igår gick vi på presseningar och hon tvekade inte en sekund utan följde med så glatt. Idag har vi longerat och hon är sååååå duktig. Kan stå själv i box och hagen, ororar inte sig i onödan:D . Men har viljan att lära sig och vill vara med på allt.

Vet inte hur det gått på 3 års testerna, ska ut på nätet och kolla, kanske nån annan som vet??

Mitt Amrial sto har ett föl efter Biggles eller föl, är väl 4 år nu. Amiral tjejen är ganska grov, skapliga gångarter och rättså knepig i huvudet :crazy:
Dottern har dock inte ärvt något av dessa, hon är smäcker har Biggles hals och tyvärr verkar hon ha bara ganska "normal" gång.
Har inte haft med henne att göra, men låter som på ägaren att hon är skötsam, betydligt bättre än modern. Är ganska mkt större än modern oxå som är ca 164.

Vet att ett sto fick dressyr diplom i Jönköping i år, tror jag läste om något mer dressyr diplom. Sen förra året var det några stycken bla Biggarau som fick 9-9 i åstorp som hopp talang. Vad jag vet är han kvalad till 4 års championatet i fälttävlan med Piia Pantsu.

Vet att ett sto fick dressyr diplom i Jönköping i år, tror jag läste om något mer dressyr diplom. Sen förra året var det några stycken bla Biggarau som fick 9-9 i åstorp som hopp talang. Vad jag vet är han kvalad till 4 års championatet i fälttävlan med Piia Pantsu.

Det är verkar vara bra blod för alla grenar dressyr,hopp och fälttävlan
det kanske är Utrillo blodet som gör sig gällande och över lag ger han
lätthanterliga och modiga ,min lilla gubbe(4år) gick rakt upp på en
hög fälttävlans bank med endast lite darr i benen ,han går tom där
följehästen vägrar.Det enda som han har problem med är att lämna flocken,han går med ston och tror numera att han är hingst.

Det går ,men motvilligt förut kom han springande när han såg mig med grimman.......;) ;)

Jag har en Bigglesavkomma som jag ibland tycker är lite föööör mycket "på". Noppar, putsar, gullar och gosar hårdhänt. Är ganska lyhörd men testar gränser. Är absolut lättlärd, men återigen, ska det testas några gånger om man får/inte får göra som man blir tillsagd.

Mamman är en tuff men ytterst vänlig individ. Med Biggles som pappa blev det lite för mycket vänlighet tyvärr. Han har en trevlig attityd till livet och kommer att gå långt i alla dicipliner, bara man tar det varligt och ber om sakerna. Det går inte att göra det med "våld", utan med hjärna. Men det har han från morsan sin.

Men jag älskar honom ändå, mitt lilla nappflaskbarn:p

Tycker att han väldigt ful hals:crazy: :eek:

Nedärver han den?

Tycker du han har ful hals?????????:confused:
Min lilla bild är på min Bigglesavkomma så ser den halsen ut och jag tycker att hon har ärvt hans hals. Hon är jättelik honom helt och hållen kroppsmässigt.:love: Min lilla tjej är 2 år.

Jag har två Biggles avkommer, 1-år och 2-år.. Båda har varit klass ett som föl.. Mitt sto är dräktig på nytt med Biggles och kommer att föla i mars. Väljer Biggles för mitt sto är mycket nervös av sig.. Tycker de är helt underbara att hålla på med. Lastar och kör iväg och löshoppar, då behövs ingen hjälp. Jag klarar mig själv med dessa underbara individer..

Vadå konstig ut? jag förstår inte riktigt vad ni menar?? jag ser inget konstigt med Biggles hals.....

Min Biggles tjej 2 år , är oxå så helt underbar i temperamentet. Man gör vad man vill med henne och hon accepterar. Lämnar sina kompisar i hagen utan problem och går själv i hagen och står i stallet själv. Ja som sagt hon finner sig i allt!!! Det är verkligen en kul häst att jobba med. Hennes mamma va oxå nervös av sig och mycket därför valde jag oxå Biggles.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 441
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar