Big Horn Arabian - konkret fråga

Tussinussen

Trådstartare
Hejhej
Har letat efter en första westernsadel, är inte pengastinn, har läst och insupit allt som ni experter har skrivit om skitsadlar, köp inte billigt nytt utan lägg pengarna på bra beg i stället osv osv......:bow:

Jag vet att ni brukar skriva "köp inte på Hööks" men vad tycker ni om Big Horn sadlar? Har då en arab och det finns ett antal Arabian Light som skvalpar runt på Internet för en sådär 4000-5000. Nypris är över 8000.

Är den en okejsadel tycker ni?

Sv: Big Horn Arabian - konkret fråga

Mycket hellre en ok syntetsadel än en dålig lädersadel. Se bara till att den passar på hästen. Håller tyvärr inte så länge heller, jämfört med en lädersadel, kantband mm tenderar att lossna.

/Ida

Big Horns syntetssadlar är helt ok, känner många som har dem! Fast jag tycker Abettas syntetsadlar är snyggare och 100 gr skönare :o (kolla Milsta samt Börjes).

Big Horns syntetssadlar är helt ok, känner många som har dem! Fast jag tycker Abettas syntetsadlar är snyggare och 100 gr skönare :o (kolla Milsta samt Börjes).

Tack för tipset! Har faktiskt tittat på Börjes också.

Vet du möjligen någonting om Abetta Beartrap? Har frågat här förut men fick inget svar.

hejsan,, jag har en sådan sadel. köpte den för ca ett år sen nu. jag älskar den sadeln, för mig och min arab passar den utmärkt.

Jag har en och har haft den i kanske 4 år. Köpte min begagnad och red första åren jämt i den och tävlade då BÅDE western och distansritt upp till 8 mil i den.

MYCKET skön sadel! De som har provridit i den säger direkt att den är ovanligt skön att sitta i.

Min har hållit jättebra - någon conchos har lossnat men det går lätt att få tag i nya.

Det jag gjorde, med tanke på distansridningen, var att sko insidan av fendrarna med mjukt, starkt möbeltyg då min häst fick skav i pälsen efter långa pass då fendrarna är i cordura.

Jag vet att många distansryttare har denna sadel och att den fungerar bra på araber. Nu har jag en bomlös sadel men har fortfarande kvar westernsadeln att tävla western i.

/Camilla

Men så bra, tack till dig o Piruetta!

Ska kanske beställa en sån från Börjes o prova. :) :)

Jag har bara positiva erfarenheter av Big Horn. Tyvärr breddade min häst ur den.

Liknande trådar

Western Hej! Jag rider för visso inte western, utan distans, men tänkte att ni här kan hjälpa mig lite kanske? :) jag har nyligen tagit upp...
Svar
4
· Visningar
1 504
Senast: Samba
·
Utrustning Är det någon som har en "Big Horn Arabian Light" westernsadel och kan tala om för mig hur pass breda de är? Passar de jättebreda hästar...
Svar
11
· Visningar
3 000
Senast: Egonson
·
O
Western Jag planerar att köpa en westernsadel till min åttaåriga arab. Nu är det så att jag vill ha en svart westernsadel men det verkar i...
Svar
16
· Visningar
3 832
Senast: Jayzon
·
Utrustning Hejhej. Nu är det så att min westernsadel sakta med säkert håller på att försämras och jag MÅSTE köpa en ny. Det står imellan två...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: TCJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka