A

allessa

Vi funderar på att starta upp företag med hästuppfödning och undrar om det finns någon här som har gjort det och fått något bidrag från jordbruksverket??:confused:
I så fall hur mycket fick ni?
Vi har grannar som startat upp med kalvar och mjölkkor och de har fått bidrag....(höga)
Så jag undrar nu om alla pengar de har går till ko-näringen eller om det kanske finns en chans att få lite pengar till hästarna???
/allessa.

Sv: Bidrag??

Från Jordbruksverket får du inga bidrag för att starta rörelsen om du inte kan visa på att du kommer att kunna erbjuda fler arbetstillfällen. Kallas för projetstöd och ske mellan flera företagre för att utveckla landsbyggden. Annars så är det bidrag till jordbruk som man kan få från Jordbruksverket (korna). Hästverksamhet ger inte EU-bidrag i Sverige så som det gör i en del andra länder.

Från Jordbruksverket får du inga bidrag för att starta rörelsen om du inte kan visa på att du kommer att kunna erbjuda fler arbetstillfällen. Kallas för projetstöd och ske mellan flera företagre för att utveckla landsbyggden. Annars så är det bidrag till jordbruk som man kan få från Jordbruksverket (korna). Hästverksamhet ger inte EU-bidrag i Sverige så som det gör i en del andra länder.

Hittade detta på jordbruksverkets hemsida...

"För att få startstöd ska du starta ett företag med inriktning på primärproduktion. Primärproduktion är produktion, uppfödning och odling av jordbruks-, trädgårds- och renprodukter. Det kan till exempel vara mjölkproduktion, köttproduktion, växtodling, odling av energigrödor, biodling, viltuppfödning eller hästuppfödning ."

Det står hästuppfödning....:banana:
Det skickas till länsstyrelsen i det län man har rörelsen i.
Kan också tillägga att maxbidraget är 250 000 kr.
//allessa

Precis gör som TomasN skriver kolla med länsstyrelsen, för just denna typ av bidrag har väldigt många speciella regler runt om sig med bl a krav på viss ålder på den som startar verksamheten m m. Det är inte något som finns bland de "vanliga" bidragen frå SJV.

Precis gör som TomasN skriver kolla med länsstyrelsen, för just denna typ av bidrag har väldigt många speciella regler runt om sig med bl a krav på viss ålder på den som startar verksamheten m m. Det är inte något som finns bland de "vanliga" bidragen frå SJV.

Det beror ju på var man bor också. I vissa områden finns speciella stöd för att gynna viss glesbygd tex.

Var noga med affärsplanen för verksamheten för att i den visa hur du ska kunna gå med rejäl vinst och klara försörjingen av dig och företaget.

Annars kan det bli tufft att ens få driva näringsverksamhet med hästuppfödning..... Skatteverket är stenhårda på många orter, i en del fall alldeles för insnöade.

Men med en bra och trovärdig plan för hur företaget ska generera vinster så har man bra mot-material.

LST håller i pengarna som du nämnde, och ja, det KAN gå till hästuppfödning. Här i Östergötland hade de prioriterat väldans lite pengar åt hästnäringen, på alla fronter. Det blir nog mest nya svinstallar och köttdjur. Tyvärr.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
617
Senast: Åsa A
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 914
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 753
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama