Bichon-raserna?

Sassy

Trådstartare
Jag försöker komma med rasråd till en familjemedlem som planerar att skaffa hund.
Förutsättningarna är:
-viss hundvana finns (dagmatte till några olika hundar)
-aktiv familj, mycket ute och ofta gäster och resor (där hunden är välkommen)

De är intresserade av en sällskapshund och tycker att rallylydnad, agility och freestyle verkar kul som träningsformer men kommer inte lägga hela sin fritid på att träna hund.

Hunden kommer ha sysselsättning och sällskap från både människor och andra hundar, och de förväntar sig en hund som kan hänga med på det utan några speciella anpassningar.

En vuxen omplacering är den primära tanken.

Några raser som står på intresselistan är borderterrier, Norfolkterrier och bichon havanais. Jag tycker sistnämnda låter som ett jättebra val på pappret, men vet väldigt lite? Hur är det med de andra Bichon-raserna? Löwchen? Skiljer det väldigt mycket ur en sällskapsägares synvinkel? (Och väcker det ont blod hos uppfödare om man väljer att ha hunden nerklippt?)

Beror helt på. Vet vissa som blir förbannade och andra som erbjuder sig att klippa hunden gratis :D

Tur :D

Jag förstår om man vill att en uppfödningar ska vara fina representanter för rasen, men som kattuppfödare föredrar jag ju helt klart de köpare som väljer rasen för att temperamentet och hälsan är vad de letar efter. Klippa päls är så mycket lättare än att börja kompromissa med de andra faktorerna.

Vår uppfödare ( havanais) blev ganska upprörd när hon fick veta att vi klippt pälsen kort. Men det blev så mkt enklare både för oss och hunden. Vi var mkt i skogen och han älskar att bada i sjön. Han bor inte hos oss längre, men är fortfarande kortklippt-helt klart en fördel då han tränas mkt i agility,spår och sök ( han letar svamp;)) i skogen. I den långa pälsen fastnade a l l t.
Havanais är en fantastisk familjehund!

Jag känner en havanais, vet såklart inte hur rastypisk den är, men jag har svårt att se hur den skulle vilja hålla på med agility och freestyle, det är inget krut alls i den. Extremt enkel hund dock som är genomsnäll mot allt och alla.

I ärlighetens namn så hade jag hållit mig borta från en uppfödare som blir sur för att man vill ha sin hund i en annan klippning än vad som är tradition inom rasen. Så länge hunden inte far illa av klippningen (t.ex. att man renrakar hunden och sen skiter i täcke även om det är 0-gradigt och ösregnar underkylt) så spelar det väl ingen roll.

Kan ju tillägga att mina föräldrar har en pudel från en framgångsrik show-kennel. De har inga showambitioner och hunden är kortklippt helt och hållet. Inga sura miner där.

Senast ändrad:
Jag känner en havanais, vet såklart inte hur rastypisk den är, men jag har svårt att se hur den skulle vilja hålla på med agility och freestyle, det är inget krut alls i den. Extremt enkel hund dock som är genomsnäll mot allt och alla.
Jag håller med.

Spontant tänker jag att kanske pappis eller löwchen är lite roligare hundar på så sätt att de känns enklare att motivera och träna med :)

Jag håller med.

Spontant tänker jag att kanske pappis eller löwchen är lite roligare hundar på så sätt att de känns enklare att motivera och träna med :)

Pappis faller på pälsen. Är det mer speed i löwchen? Jag har bara träffat enstaka individer av bägge så jag kan inte jämföra (men skulle jag ha skaffat hund själv så står löwchen på den tänkbara listan) :)

Pappis faller på pälsen. Är det mer speed i löwchen? Jag har bara träffat enstaka individer av bägge så jag kan inte jämföra (men skulle jag ha skaffat hund själv så står löwchen på den tänkbara listan) :)
Tror det är lite mer fart i en Löwchen. De är också lite högre på benen än havanaise vilket borde vara en fördel i agility.

Men en papillon har väl inte jobbig päls? Jag tänker mig att en välmående papillonpäls är otroligt lättskött, betydligt lättare än tex bichon och inte heller lika stor smutsmagnet. Vill man inte ha en papillon långhårig så går det ju att välja en av de som inte är mest håriga och sedan borsta lite "oförsiktigt".

Men en papillon har väl inte jobbig päls? Jag tänker mig att en välmående papillonpäls är otroligt lättskött, betydligt lättare än tex bichon och inte heller lika stor smutsmagnet. Vill man inte ha en papillon långhårig så går det ju att välja en av de som inte är mest håriga och sedan borsta lite "oförsiktigt".

Det får inte vara en ras som fäller. Klipp- eller trimras (därav frågan om nedklippta hundar också, den kommer inte vara långpälsad om den bor där).

Det får inte vara en ras som fäller. Klipp- eller trimras (därav frågan om nedklippta hundar också, den kommer inte vara långpälsad om den bor där).
Hur är det med pudel då? Tänker att en liten trevlig pudel även den skulle kunna vara med på allt det som efterfrågas.

Men ja, om den inte är det så säger jag absolut Löwchen :) Det är ju några härinne som har erfarenhet av att bo med en men jag kommer inte riktigt ihåg vilka. :down: Hur som så upplever jag löwchen som trevligare och med mer fart i :)

Det är fortfarande lång päls och lång päls blir blöt, smutsig och drar in en hel massa grus. Corgins fluff-päls kräver ingen skötsel alls, men efter en sväng i skogen en regnig höstdag ser hon mer ut som en skitig disktrasa än en hund.

Min lilla löwchentjej är det absolut krut i. Bruksfolk på klubben kommer fram och tycker hon verkar vara en riktigt rolig liten hund när hon hänger och låter som en liten symaskin i kampsnöret :D länge kan hon hålla på också. Och i alla miljöer.

Absolut. Det är ingen brukshund. Men det är en lagom hund som absolut går att träna med. Långbent är hon och kvick i både ben och huvud.

Kallade henne min lilla blondin när hon var yngre och la träningsplanerna lite på hyllan och byggde bara på relationen och lekte och hon kunde knappt sitt och ligg förrens hon var 1 år. Jag brydde mig inte så mycket utan lekte in en riktigt bra inkallning och sådär istället :) hon är väldigt lätt att ha lös och även om hon är nyfiken på folk och fä så är hon lätt att bryta och kalla in.

När hon hade sitt andra löp strax innan 1,5 års ålder kom matmotivationen igång och fokus och träningsmotivation blev plötsligt större. Här märkte jag att hon inte alls var halvkorkad utan bara ointresserad tidigare :angel:

Hon har på ganska kort tid lärt sig nostarget, fot, ligg, platsliggning, sitt, ingångar, början på apport, hopp över hinder (lydnadsmässigt) osv osv.
Olika miljöer är inget problem. Kan hon något kan hon det "överallt".

Min har absolut ganska nära till skall. Skäller när hon leker och kan larma till inne. Inget överdrivet dock men beror på vad man är van vid. Men det är inget gapande ute trots att hanen jag har kan skälla/boffa på andra hundar och människor. Hon är nyfiken och avreagerar fort om hon ser något konstigt. Hon vill gärna fram och kolla det som är konstigt, när hon luktat/kollat går hon vidare i livet.

Hon har varit skottfast på både skott på brukshundklubben och på fyrverkerier. Kan kolla/gå mot skytt ett par steg men sen leker/luktar hon vidare:)

Hon går ihop med allt och alla och har låg jaktlust. Fåglar och annat litet och snabbt är absolut kul att springa efter några steg. Men jag tycker det snarare är lek/nyfikenhet än jaktlust. Lätt att kalla in.

Min tik är jag halvfodervärd på och det var inga problem för uppfödaren att jag klippte henne. Trots att hon nog gärna velat att jag ställt mer så tyckte hon det var viktigare att jag trivdes med pälsvården.

Jag har en havanais. Han är en fantastisk familjehund! Saknar inte krut för fem öre, han har massor av energi och vilja! Det är dn fantastisk liten hund faktiskt, jag som storhundsmänniska har blivit mycket positivt överraskad av honom :)

Han är med på allt, älskar att arbeta och har tyckt om allt han fått pröva på. Vi kör mycket tricks och vardagslydnad, men också rally, lite freestyle och agility på egen hand samt spår (vilt och person). Han älskar det och är jätteduktig, massa motor och vill aldrig sluta :)

Han har varit otroligt lättlärd, kunde sitt, ligg, tass, stanna, hit, vänta, snurra runt, sitt vackert, stå på baktassarna, gå fot, slalom mellan mina ben när han var 11 veckor, och han lär sig nya saker varje vecka. Han är väldigt rolig att jobba med just för att han är så lättlärd och arbetsvillig!

Han har fått följa med mig när jag rider från tidig ålder och har inga problem med orken. Han springer med när jag cyklar och springer och fixar 1,5 mil utan problem. Skulle nog kunna springa bra mycket längre om bara jag hade orkat oxå ;)

Pälsen håller jag klippt, dock inte superkort utan han får ha 5-7 cm lång päls ungefär. Fäller inget och pälsen är lätt att sköta om man gör det hyfsat regelbundet.

Snällare hund har jag sällan träffat, otroligt anpassningsbar och trevlig :) (inte alls partisk). Vi har tre barn under 7 år och ett himla röj här hemma, och han har aldrig höjt ett ögonbryn över allt stoj och stim! Är också otroligt fin med barnen. Ja , jag är väldigt nöjd!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 782
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar