Bibliska amerikaner, hallellulja....

mik

Trådstartare
Sitter och tittar på en dokumäntär om folk i USA som uppfostrar sina barn "bibliskt"...
Usa måste väl vara dubbelmoralernas land, det ska alltid vara en ytterlighet:eek:

Dom slår sina barn med specialtillverkade "träpåkar" i guds namn!!
Barnen får inte gå i skolan för då kommer de exponeras för "ondska"!!
Alla barn föds onda och det är förälderns jobb att ta det ur barnet, på olika charmiga sätt (ironi)!

Detta är bar några av deras åsikter...
Stackars barn.:cry:

Någon mer som ser/sett dokumäntären?
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Jag tittar nu, har dock bara sett typ sista kvarten.
Det var ett par som inte höll varandra i handen förrän de varit ihop i 2,5 år :p
De skulle kyssa varandra första gången på bröllopsdagen.
Jag har mkt svårt att tro att det är guds vilja :p


Sen ang barnagan...
Känner man sig inte som en dålig förälder om man inte kan få dem till bra människor UTAN att slå dem?
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Såg inte heller från början..

Fattade nu på slutet att de bodde i ENGLAND inte USA som jag skrev....

Helt skruvat i vilket fall....
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Såg du det lilla barnet med den hårda mamman, från USA? Hon var så sjukt rädd om händerna! Undrar varför:cool:
Barnet som spelade dator och hade glömt plocka undan var ju också förfärligt. Mamman frågar argt, hon blir arg när han säger nej, då säger han ja och får smisk.

Man blir ju gråtfärdig när man tänker på de där barnen. Vilka otrygga människor de kommer att bli. Jag brukar vara emot att förkasta andras sätt att leva, men det där är ju bara :spysmiley:

Hon kunde inte ens krama ungen.

OoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoO
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Var det från USA också??? Trodde också det men på slutet var de i Englan i allafall.

Ja visst var det hemskt när man hörde hur hon slog honom och han grät...:cry: för att han inte hade plockat bort perfekt efter lunchen och svarade lite svävande på frågan om han hade plockat bort.

De uppfostrar männen till att bli "ledare" och kvinnorna till "husfruar"...Jag mår illa:eek::eek:
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Helt OT men visst skulle vi behöva en riktig spysmiley!! Den här :eek: fast lite mera "målande"....:rofl:
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Jag såg dokumentären.

Kan säga att jag tycker inte de har helt fel i alla fall...
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Du får gärna utveckla vad med det de gjorde som var bra och vad som kändes "sunt" med derad sätt att behandla sina barn...
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Ja, lite aga har väl aldrig skadat någon? Jag fick minsann stryk av farsan och se vad bra jag blev, och jag smiskar mina barn.
Det skulle vara katastofalt om barnaga blev olagligt....
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Det är i såna där lägen som man bortförklarar sina handlingar med religionen. De hävdar att de agerar i religionens och guds namn - jag hävdar att de agerar i sektens och fanatismens namn:crazy:
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Ja, lite aga har väl aldrig skadat någon? Jag fick minsann stryk av farsan och se vad bra jag blev, och jag smiskar mina barn.
Det skulle vara katastofalt om barnaga blev olagligt....

Det ar helt godkant att "smack" barn har i England, vilket verkligen or mig illa till mods varje gang jag tvingas bli vittne, hur kan man sla en 2-3 aring de har ju verkligen inte en chans.

Nar jag kommit i diskussion med en del Engelsman om det, som menar att det ar en del av uppfostran och att det inte gar att inte sla dem, sa brukar jag kontra med att om jag kan fa hastar pa 600 kg att forsta vad jag vill och folja mig, utan att anvanda vald, sa borde det vara annu enklare med ett barn. De kan man ju resonera med.
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Det ar helt godkant att "smack" barn har i England, vilket verkligen or mig illa till mods varje gang jag tvingas bli vittne, hur kan man sla en 2-3 aring de har ju verkligen inte en chans.

Nar jag kommit i diskussion med en del Engelsman om det, som menar att det ar en del av uppfostran och att det inte gar att inte sla dem, sa brukar jag kontra med att om jag kan fa hastar pa 600 kg att forsta vad jag vill och folja mig, utan att anvanda vald, sa borde det vara annu enklare med ett barn. De kan man ju resonera med.

Jag håller fullständigt med dig, mitt svar var ironiskt till aino som tyckte de var vettiga i programmet.
Just det där med "hur ska man annars få dem att lyda?" ehh har du TESTAT någon annan metod?!
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Ja "självklart" ser jag inte allt i programmet som okej.
Den hm kraftigare mamman med spöna i köket och mannen som gjorde nå daskplankor i trä gav mig en speciellt obekväm känsla.

Det jag håller med om är det de säger att barn "nuförtiden" uppfostras för slappt, de tillåts göra olämpligheter och lär sig inte ordentligt att skilja på rätt och fel, att uppföra sig och respektera andra människor. Jag är för snävare hårdare ramar.

Sedan säger jag inte att man ska daska/piska till barn, men jag tycker det är lika illa med okonsekventa mjäkiga föräldrar. Kom ihåg när jag var yngre i 7års åldern och jag var med familjen och besökte några bekanta. Blev absolut chockad då deras 5åriga son helt plötsligt ställer sig och sparkar på mamman för att han inte fick mer tårta, mamman frågar (:eek:) om han kan sluta, vilket han inte gör och när han fortsätter ger hon han en bit tårta till. En ytterlighet kanske, men jag reagerade starkt trots att jag var liten. Hade jag eller min bror sparkat mamma/pappa hade vi blivit inburna på rummet tills vi tagit reson.
Man ser ju endel föräldrar runt en som inte enns vågar ta i sina barn.

Jag är också för det de säger att föräldrarna ska vara hemma med barnen, inte nödvändigtvis mamman dock, pappan går bra det med. Hemskt att se att barnen skyfflas iväg på dagis/fritids och barnen träffar bara föräldrarna någon enstaka timme per dag och den tiden tas upp av så mkt annat än interaktion.

Kan väll kort säga att jag inte är för barnaga men inte emot att föräldrarna är hårda och tar till fysisk styrka.
Gillar på ett sätt grundtanken som jag ser den presenterades i programmet men inte helt deras metod.

(Nej jag har aldrig blivit daskad av mina föräldrar, det värsta är väll när jag inte velat gå in på rummet och pappa råka nypa mig runt armen lite hårt när han skulle föra en arg skrikande Ainon till rummet)

Reserverar mig för ihopblandning och att jag endast tagit med en liten del av det som fanns i programmet, måste plugga till tentan
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Fast jag tycker att det är ett ytterst märkligt synsätt om man ser en dokumentär om föräldrar som misshandlar sina barn och tänker "ja men de har ju rätt grundtanke". Det normala är väl ändå att man blir förfärad och känner avsky oavsett om man tycker att föräldrar idag är för mjäkiga eller för hårda?
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Fast man kan väl vara koncekvent utan att slå sina barn?! Att till och med ha ett speciellt verktyg att slå sina barn med:eek:

Jag tror stenhårt på koncekvens och att fullfölja sina regler. Men man måste ha realistiska regler och som har en nytta.

Men det är en del av barns utveckling att ifrågasätta, säga nej och protestera mot saker. Det gör det inte för att de är onda som de sa i programmet, utan för att det är normalt.

Jag tror att de där barnen blir nedtryckta och har en skev självbild och många av dem kan nog senare i livet "explodera" på olika sätt.

Ett barn måste få utvecklas, inte förtryckas, för att bli en sund vuxen individ med självförtroende och goda värderingar. Det är vårat jobb att vägleda dem dit.
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Fast man kan väl vara koncekvent utan att slå sina barn?! Att till och med ha ett speciellt verktyg att slå sina barn med:eek:

Som jag skrev, jag är EMOT barnaga.

Jag tror stenhårt på koncekvens och att fullfölja sina regler. Men man måste ha realistiska regler och som har en nytta.

Självklart. Kommer inte ihåg hela programmet (såg inte precis hela heller då jag sprang ut med hunden), men av det jag såg så kommer jag inte ihåg några orimliga regler de visade i programmet. De visade väll inte så mkt regler öht.

Men det är en del av barns utveckling att ifrågasätta, säga nej och protestera mot saker. Det gör det inte för att de är onda som de sa i programmet, utan för att det är normalt.
Jag tror att de där barnen blir nedtryckta och har en skev självbild och många av dem kan nog senare i livet "explodera" på olika sätt.
Ett barn måste få utvecklas, inte förtryckas, för att bli en sund vuxen individ med självförtroende och goda värderingar. Det är vårat jobb att vägleda dem dit.

Håller med. Speciellt den sista meningen. Fast är inte säker på att barnen i de familjerna kommer att explodera eller ha "men" som vuxna av deras uppväxt med daskning.

niphredil Som jag såg det så var det det som var grundtanken, inte daskningen. Ser nog på dokumentären på ett annat sätt än ex du. Tänk att du tar bort agan och bara tänker på resten.
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Om du är mot aga men för fysisk styrka mot barn förstår jag inte hur du tänker? Man ska använda fysisk styrka, men inte aga (=slå barn)?

Vad tror du att en "dask" ska göra? Att barnet litar mer på ditt ledarskap och vågar anförtro sig till dig (även om felande saker) eller att barnet tappar förtroendet för dig och inte vågar ha sina egna åsikter?
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Använda fysiskstyrka =hålla fast, lyfta, bära, flytta osv

daska=slå=aga=inte ok

Är jag helt klar nu? Känns som om folk försöker tolka ens inlägg så hemskt som möjligt, eller så är jag bara mkt dålig på att skriva :p
 
Senast ändrad:
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Jag håller fullständigt med dig, mitt svar var ironiskt till aino som tyckte de var vettiga i programmet.
Just det där med "hur ska man annars få dem att lyda?" ehh har du TESTAT någon annan metod?!

Jag forstod att du var ironisk:)

En annan tanke som slar mig hur en religion som predikar att man ska vanda andra kinden till kan anvandas for att rattfardiga barnaga?

Gor mot andra sa som du vill att de ska gora mot dig, ring a bell anyone?
 
Sv: Bibliska amerikaner, hallellulja....

Fast det var ju inte bara att de daskade, de slog med tillhyggen som var utformade för att "kännas" ordentligt.

Desutom ansåg dom att alla barn föddes onda och att det skulle tas ur dem.

Inga regler? De fick inte titta på Tv, lyssna på pop musik, inte läsa vissa böcker/tidningar, inte gå på fest mm mm.

Barnen fick inte gå i skolan med andra och istället för rast hade de arbetsuppgifter i hemmet som skulle skötas och det var mkt som skulle göras!! Visst ska barn hjälpa till men det är inte de som ska SKÖTA hushållet!!

Jag skulle ha mer förståelse för en förälder som slår sitt barn när det "rinner över" vi något extremt pressat tillfälle, än en förälder som helt iskallt sitter framför kameran och berättar att nu ska jag ge mitt ena barn stryk och utför det utan minsta känsla och ungen gråter i högan sky.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

Tillbaka
Upp