Status
Stängd för vidare inlägg.
L

linda_84

idag är de sagt..hur startade era förlossningar? smärta, sammandragningar osv..hur känns de??
 
Sv: Bf Idag

min första startade med vattenavgång utan värkar, värkarna kom igång typ ett halvt dygn senare - sonen är född på utsatt datum - hade inte en endaste förvärk och såg aldrig röken av någon slempropp

andra startade med att slemproppen gick 2 dygn efter uträknat bf, hade tid hos bm som sa att jag inte skulle föda något barn den dan i alla fall :D, började få som mensmol och lite sammandragningar och blödde en del så vi åkte in på koll - utan värkar - började få regelbundna värkar i bilen som blev starkare i väntrummet och bm där tyckte väl att jag kunde få stanna eftersom vi bodde så långt bort och hade svårt att ta oss till förlossningen och typ 4 timmar efter vi kommit in till förlossningen så föddes dottern ...har insett att vi hade världens tur som fick skjuts in - hade vi väntat längre så hade det blivit ambulans - när mina förlossningar sätter igång så går det fort och intensivt


MEN jag är verkligen inget typexempel för hur förlossningar brukar se ut...

lycka till!!!:banana:
 
Sv: Bf Idag

Jag vaknade på natten av att jag hade lite molande värk i magen. Jag gick upp på toa och skulle kissa och då gick vattnet. Sen tog det inte lång stund innan värkarna satte igång, och dom kom väldigt tätt och intensivt direkt. Min dotter föddes 6 timmar efter det att jag vaknade på natten. Hon kom tio dagar före utsatt tid.
 
Sv: Bf Idag

Min smygstartade,lite molvärk när jag vaknade...tänkte inte så mycket på det,åkte till torget med en kompis och var hos optikern,sa att jag inte kunde komma på undersökning på ett tag då jag skulle föda snart (då hade jag inte anat hur snart)
Fortsatte till coop,hade lite ont men det var inget att pjoska om tyckte jag,inte föränn en kvart senare då jag krampaktigt höll i grönsaksdisken och sa AJAJAJAJAJ!!!

Så jag och kompisen åkte hem då hade slemproppen gått,sedan började det komma småvärkar,ringde BB som sa att jag skulle bada och se om de slutade men det gjorde det inte så då åkte vi in,då hade jag jätteont...10 timmar senare ploppade Hampus ut...
 
Sv: Bf Idag

Min började med värkar som kom igång på riktigt natten innan jag skulle bli igångsatt. Slemproppen hade gått några dagar tidigare och jag hade då också haft lättare värkar som kommit och gått.
Sonen är född på BF+16, så det var en seeeg väntan...
 
Sv: Bf Idag

Jag vaknade efter att ha sovit bara ett par timmar och gick på toa. Då kom det nåt annat än bara kiss, det var mycket gulare och med lite bruna slemklumpar i. Jag trodde det var slemproppen så jag tog på en binda och gick och lade mig igen. Men efter bara en halvtimma började värkarna. Det är väldigt svårt att beskriva hur det känns men det tilltog. Först kände man bara att det var något som kändes lite annorlunda, efter ett tag gjorde det ont. Mellan värkarna kändes allt som vanligt.

När jag tillslut kom in till förlossningen visade det sig att det inte varit slemproppen utan det var förmodligen vattnet som gått.
 
Sv: Bf Idag

Började med "mensvärk" och lite flytningar i en dag, ungefär. Fick sedan värkar efter att jag gått och lagt mig vid tolvtiden på natten. Åkte in till BB mellan tre och fyra nån gång, och dottern är född klockan ett på dagen.
 
Sv: Bf Idag

Började av att jag vaknade på natten av vattenavgång (hade väl haft lite mensvärksliknande molande ett par kvällar innan dess men inga värkar). Vattnet var missfärgat så vi ringde förlossningen och blev ombedda att komma in. Medan vi packade och gjorde oss i ordning började värkarna komma igång, men de gjorde inte ont ännu. Kom till förlossningen kl 04, sonen är född kl 19.
 
Sv: Bf Idag

vattenavgång utan värkar, blev igångsatt 3 dar senare på dag 17 över tiden, igångsättning funkade inte så dag 18 på kvällen snittades jag :)
 
Sv: Bf Idag

Båda gångerna har det startat med att vattnet gått, första gången som om någon öst ut en 10 l hink andra gången mer ett litet glas.

Därefter någon lugn timme innan värkarna kommit igång och sedan 14 resp. 6 timmar med hemska värkar (varför gör jag det här en gång till :smirk: ) och 1 timme med betydligt mindre smärtsamma krystvärkar.

Eftersom jag inte haft några som helst förvarningar har förlossningen "bara" bestått av ovanstående vilket man kanske ska se som positivt, det är ju faktiskt avklarat på mindre än ett dygn :angel:
 
Sv: Bf Idag

Jag kom aldrig igång... så mig fick de sätta igång 17 dagar över tiden... hon föddes sedan på kvällen 18 dagar efter utsatt datum:angel: ... envis som synden tydligen...

LYCKA TILL!!!:bump: :banana:
 
Sv: Bf Idag

Fem dagar efter bf vaknade jag 04.20 av att det blev blött och varmt i sängen. Satte mig upp och asgarvade och berättade för en förvirrad sambo att vattnet gått. Ringde förlossningen som ville ha in oss för koll. I bilden satte värkarna igång. På förslossningen hade jag regelbundna värkar med 3-4 minuter, men helt plötsligt avtog det och det blev 10 minuter emellan.
Åkte hem och hade värkar hela dagen. Åkte in igen kl 19.00 med värkar med tre minuters mellanrum. Då var jag öppen 5 cm. Kl 22 var jag öppen 9 cm. Sen tog sista halva centimetern tid, lill-herrn stod nämligen lite snett och tröck. Efter värkstimulerande dropp föddes han kl 02.21.
 
Sv: Bf Idag

Hade som "mensvärkar" & lite blodflytningar..
Men jag reagerade inte så mycket över det, trodde det var dax för dottern att vända sig för det var 8 veckor kvar..
Men inte då, hon låg redo med rumpan i säte...
 
Sv: Bf Idag

12 dagar över tiden så vaknade jag vid två av värkar. Svaga (upptäckte jag sen när de kom igång på allvar) men regelbundna så vi tog och matade djuren och for in till BB.

Kändes som mensvärk fast intensivare och djupare på något sätt.

Jenny
 
Sv: Bf Idag

Min förlossning startade genom igångsättning dagen efter bf.
Fick regelbundna värkar vid 20-tiden.
Vattnet gick 03.59, några sekunder senare var han född.

Den här gången hoppas jag på att inte bli igångsatt.
Får se om jag slipper vattenavgång hemma eller i bilen.
 
Sv: Bf Idag

Sonens födelse började med sipprande vatten 15 dagar före bf. Åkte in på koll och fick sedan åka hem för att återvända dagen efter för att bli igångsatt, hade inte haft en enda värk eller känning alls innan värkstimulerande dropp. droppet sattes ca kl 10 och sonen är född 16.02 samma dag. Allt gick bra men gjorde oooont förstås.

Dotterns födelse var en dröm som jag gärna skulle kunna uppleva tusen gånger om jag kunde!
4 dagar efter bf kände jag vid 08.20 en molande mensvärksliknande smärta. Hade helt hanterbara småvärkar hela dagen. farmor kom och hämtade sonen vid 10. Jag hade inga problem med att andas mig igenom smärtan och stå och gunga mot ett bord var skönt. Duschade vid 13.30 tiden då kom även maken hem och då sade jag åt honom att nejdå det är ingen fara...vi behöver inte åka ännu....han duschade , käkade och värkarna tilltog i styrka...Hade nu ca 7 min emellan mot tidigare 13 min hela dagen. Kl 14.30 säger han att NU ÅKER VI!!! mot min vilja sätter jag mig i bilen, DÅ ökar värkaran i intensitet och täthet, det gjorde djävulskt ont och de kom med 4 min mellanrum ca. De 15 min till BB var lååånga! och bilens handtag fick visa sin hållfasthet vill jag lova. Mellan två värkar ringde jag min far och sa att vi var på väg, detta var ca 14.35...
Kom till förlossningen och fick tränga oss före i hissen, hade värkar heeela tiden, kom in på rummet och de frågade om jag kände krystvärkar...nejdå det gjorde jag ju inte...fast jag behövde inte mer än säga det så tryckte det på och 13 min efter att vi parkerade bilen precis utanför dörren och 4 krysvärkar senare ( då vattnet även gick vid den näst sista krystningen) så föddes hon, vår lilla raket-Alice! En helt underbar dag!!! Jag han inte med och behövde den gången helle ringen smärtlindring och jag var sååå pigg och fräsch efteråt, allt var som en skär dröm!
Ursäkta utsvävningen....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
28 102
Senast: sthu
·
Gravid - 1år BB Gårda öppnar efter nyår. Ett helt privat allternativ där en förlossning kostar 55 000 kr. Enligt artikeln i DN har de ingen medcinisk...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
10 065
Senast: skogaliten
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 692
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp