Sv: Bf Idag
Sonens födelse började med sipprande vatten 15 dagar före bf. Åkte in på koll och fick sedan åka hem för att återvända dagen efter för att bli igångsatt, hade inte haft en enda värk eller känning alls innan värkstimulerande dropp. droppet sattes ca kl 10 och sonen är född 16.02 samma dag. Allt gick bra men gjorde oooont förstås.
Dotterns födelse var en dröm som jag gärna skulle kunna uppleva tusen gånger om jag kunde!
4 dagar efter bf kände jag vid 08.20 en molande mensvärksliknande smärta. Hade helt hanterbara småvärkar hela dagen. farmor kom och hämtade sonen vid 10. Jag hade inga problem med att andas mig igenom smärtan och stå och gunga mot ett bord var skönt. Duschade vid 13.30 tiden då kom även maken hem och då sade jag åt honom att nejdå det är ingen fara...vi behöver inte åka ännu....han duschade , käkade och värkarna tilltog i styrka...Hade nu ca 7 min emellan mot tidigare 13 min hela dagen. Kl 14.30 säger han att NU ÅKER VI!!! mot min vilja sätter jag mig i bilen, DÅ ökar värkaran i intensitet och täthet, det gjorde djävulskt ont och de kom med 4 min mellanrum ca. De 15 min till BB var lååånga! och bilens handtag fick visa sin hållfasthet vill jag lova. Mellan två värkar ringde jag min far och sa att vi var på väg, detta var ca 14.35...
Kom till förlossningen och fick tränga oss före i hissen, hade värkar heeela tiden, kom in på rummet och de frågade om jag kände krystvärkar...nejdå det gjorde jag ju inte...fast jag behövde inte mer än säga det så tryckte det på och 13 min efter att vi parkerade bilen precis utanför dörren och 4 krysvärkar senare ( då vattnet även gick vid den näst sista krystningen) så föddes hon, vår lilla raket-Alice! En helt underbar dag!!! Jag han inte med och behövde den gången helle ringen smärtlindring och jag var sååå pigg och fräsch efteråt, allt var som en skär dröm!
Ursäkta utsvävningen....