Bevisfråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bevisfråga.

Frågeställningen är

"Är det upp till mig el stallvärden att bevisa var viruset kommer ifrån? Kan jag bli skyldig till vet. räkningar för de andra hästarna? Till saken hör att på gården finns ridhus där flera utomstående kommer m sina hästar o rider nu under vintern, alltså svårt att m säkerhet veta var viruset kommer ifrån....."

Vad spelar det överhuvudtaget för roll om det finns en bakgrundshistoria och eventuell tvist. Påverkar det bevisbördan och på vilket sätt? Och vad har du för rätt att kräva alla detaljer, som sagt det har inget med sakfrågan att göra.

Först vill jag bara klargöra vissa saker eftersom vissa tvivlar på mig, vilket är oerhört tråkigt. Jag har faktiskt inte en aning om orsaken till varför stallägare vill bli av med mig- har betalat i tid varenda gång under de två år jag stått där, sköter min häst efter bästa förmåga. Sammanlagt har nu 3 vet under två år friskförklarat min häst.

Anledningen att jag åkte t klinik var att jag helt enkelt ville kolla upp honom en extra gång då stallägare o övriga inackorderinga tyckte jag skulle det. Jag litade på dem eftersom de anses vara duktiga hästmänniskor

Detta beteende är tyvärr inte nytt på stället och två inackorderingar har flyttat under dessa två år pga osämja m stallägaren.

Jag säger som Trix. Det finns stallägare/hästmänniskor/"vanliga" människor som faktiskt är så.
Jag har stött på en bunt... många hästmänniskor och där inackordingarna tröttnat och flyttat.
Vi kan bara se en sida av saken här ja, men det här osar inte troll för det. Sånt här händer. Tyvärr.

Jag har inte KRÄVT nånting!!
Jag har satt upp frågeställningar och ifrågasatt om historien TS
skriver är hela sanningen.
Eftersom detta är ett diskussionsforum har alla rätt att uttrycka sig.
Man måste inte tro på allt man läser.

För den skull behöver du inte ifrågasätta TS på det sätt du gjort. :)
Det går att fråga saker utan att vara otrevligt ifrågasättande.

Och som Lobelia skrev, vad har ev bakomliggande bråk för vikt i den frågeställning som TS har? Ev bråk är inte relevant.

*knapplån*

Tråden är rensad, jag rekommenderar att de som vill fortsätta diskutera håller sig till ämnet och en trevlig ton.

Lovis
moderator

Ett stort grattis till Soya som knäckte den här nöten och tänkte till lite extra! Självklart finns det en annan sida av den här historien. Jag känner till just den här händelsen. Vet inte om jag har alla fakta, eftersom jag har följt alltihop på lite håll och indirekt, men jag har i alla fall fler fakta än de som TS valt att presentera här. Stallägaren i fråga är en kunnig och vanligtvis både tolerant och tålmodig person, men hon har den egenheten att hon tänker på sina inhyrda hästar i första hand och deras ägare i andra. Det har resulterat i att två hästägare under tre år blivit uppsagda, på grund av misskötsel av sina hästar, då stallägaren inte tyst kunde stå och se på hur ett djur for illa i hennes stall. Detta var precis vad som höll på att hända i TS fall också. Jag har hört att hon var på mycket god väg att bli uppsagd redan innan ovan nämnda händelse, då hon vägrade ta ansvar för och hantera sin häst på ett vettigt sätt eller följa stallets regler och rutiner. Hon hade vid det här tillfället fått åtskilliga chanser att rätta till sitt beteende, ett beteende som hade lett till att hennes häst är i väldigt dålig kondition, både fysiskt och psykiskt och vilket förmodligen ledde till att just hennes häst även var mer mottaglig för virus.

Som Soya påpekar så är det ju lite märkligt att hästen gång på gång blivit friskförklarad av veterinärer - enligt TS - men ändå blev behandlad. Den har blivit behandlad för hasledsinflammation, två gånger tror jag, en gång i tidigare stall och en gång i detta, och den mådde/mår helt uppenbart inte bra. Något som TS inte tycktes - eller ville - se, men alla de andra i stallet såg klart och tydligt. Droppen kom när TS, som var väl medveten om att det fanns dräktiga ston på gården, utan medgivande från stallägaren tog med sin häst på massage i grannstallet och lät hästen stå uppstallad (vilket alltid innebär ökad smittorisk) där i flera timmar medan hon själv var på teorikurs, trots att det bara hade tagit några minuter att istället leda tillbaka hennes häst till stallet där den är inhyrd, detta var på måndagen. Ett par kvällar senare, onsdag, stod hästen återigen uppstallad i det andra stallet, återigen utan medgivande från stallägaren, som sällskap till en annan häst där. På fredagen stod TS häst med feber och vägrade äta. TS tempade ej sin häst, det gjorde istället stallägaren, som fick påpeka temp för TS. En vecka senare var en av stallägarens egna hästar sjuk. Under denna vecka tempade TS ej sin häst. Ytterligare 4 dagar senare insjuknade ännu en häst. Inga andra hästar har varit utanför stallet utom TS häst och ridhuset är inte alls öppet för alla, som TS påstått. Ganska uppenbart var smittan kom ifrån kan jag tycka, om än kanske svårt att bevisa. Under hela den här tiden så har TS inte visat något som helst intresse för att ta minsta ansvar för det hon gjort, inte ens för att ta hand om sin egen häst. Allt har bara handlat om henne själv och att vårda hennes eget "goda" rykte.

Veterinärundersökning av TS egen häst skedde väl typ 10 dagar efter att hästen insjuknat och är alltså missvisande eftersom den gjordes i ett alldeles för sent skede. Några relevanta prover på hästarna i det andra stallet är inte tagna så vitt jag vet. Ingen sjukdom där dock, men det behöver ju inte innebära att de inte var smittbärare. För alla inblandade parter tycks det snarare som ganska självklart att det är där det kommer från. Jag skulle tippa på att TS själv håller med, eftersom hon är så pass skrämd av situationen att hon startat en tråd om det här.

Över huvud taget har den här hästägaren inte verkat minsta lilla berörd av det faktum att hela den här historien orsakat de andra i stallet oro och merkostnader, eventuellt riktigt stora merkostnader om nu de dräktiga stona skulle drabbas, vilket de än så länge sluppit. Som hon själv sagt, när stallet skulle desinfekteras efter att viruset upptäckts, så tyckte TS att det var inte var hennes skyldighet att hjälpa till med det där, trots att de andra hästägarna i stallet jobbade med det en hel dag och trots att det med all sannolikhet är hon som dragit dit smittan från första början.

Angående den ursprungliga frågan, så är det säkerligen knepigt att bevisa så här i efterhand med 100% säkerhet att TS har skulden till situationen, så den juridiska skulden kan hon kanske svära sig fri från. Jag kände bara inte att jag kunde hålla tyst medan hon svor sig fri från den moraliska skulden också och dessutom fick massor av medhåll från personer som bara fått en väääldigt vinklad version av vad som hänt.

Angående den ursprungliga frågan, så är det säkerligen knepigt att bevisa så här i efterhand med 100% säkerhet att TS har skulden till situationen, så den juridiska skulden kan hon kanske svära sig fri från. Jag kände bara inte att jag kunde hålla tyst medan hon svor sig fri från den moraliska skulden också och dessutom fick massor av medhåll från personer som bara fått en väääldigt vinklad version av vad som hänt.

Det är inte bara knepigt det i stort sett omöjligt, dessutom så spelar det ingen roll så länge det var oavsiktligt och oförutsägbart. Har man ett stall där folk rör sig så händer det att hästar blir sjuka (och även spontant), det är en del av att ha häst.

Tack pa72.
Tyckte väl jag kände igen detta men var inte säker på att det var rätt.
Men detta har jag hört om i ett drygt år.
Ja, denna stallägare vet vad h*n pratar om, och det har varit mycket om just TS och hennes häst.
Sanningen kommer alltid fram till sist.

Jag kände bara inte att jag kunde hålla tyst medan hon svor sig fri från den moraliska skulden också och dessutom fick massor av medhåll från personer som bara fått en väääldigt vinklad version av vad som hänt.

Vilka här har hållit med TS på ett sådant sätt så att det inte spelar roll ifall h*n ljuger eller talar sanning.
Återigen vi utgår från det TS skriver. Om TS ljuger så resulterar det bara i att de svar h*n får är totalt värdelösa.

Detta är inte riktat mot dig men jag tycker det är underligt att det alltid, i alla sådana här situationer, är ett nytt nick som poppar upp och talar om att TS ljuger. Hur hittar alla dessa nya människor trådarna eller är det gamla användare som inte vill avslöja för mycket om den som är omtalad? Bara allmänt förundrad över saken och inget personligt mot pa72.

Så efter att ha läst inlägget kan jag bara undra vad det är för facistfasoner i det omnämnda stallet. Om det inte uttryckligen står i kontraktet så har man faktiskt full frihet att besöka ett grannstall utan tillåtelse, varken jag eller mina stallkamrater frågar om lov om vi vill gå massagekurser eller tävla.

Har man som TS stått i ett stall under några år så är det inte ovanligt att hästen blivit sjuk, hasledinflation är inte trevligt men normalt sett ger det inget nedsatt allmäntillstånd och inte känns det som någon direkt varningssignal när det gäller vanvård med två x behandling av hasleden, det låter snarare som om man letat efter något att klaga på.

Din historia syrker väl mest TS version att det inte finns någon egentlig grund till uppsägningen utan det är mest skitsnack.

TS vägrade att låta ta blodprov på hästen, och det gjordes för sent för
att komma till klarhet om ifall den är smittbäraren.

Hur kan man både vägra ta blodprov och ta blodprovet för sen?
Hur skulle ett blodprov kunna bevisa något alls, hästen var ju uppenbarligen sjuk så att den smittat sin stallkompis låterlogiskt.

För att reda ut historian behöver ni ta blodprov på alla hästar som rört sig på anläggningen under den aktuella tiden samt på hästarna i grannstallet och övriga hästar som ni kunnat komma i direkt och indirekt kontakt med. Möjligen kunde det ge något, men till vilken nytta?

Har ni stallregler som förbjuder kontakt med andra hästar? Att träna och tävla i andra stall, att rida ut och kanske träffa på hästar?

Inse, har du en häst och inte isolerar den så finns det risk att den blir smittad. Bedriver man avelsverksamhet och vill på bästa sätt försäkra sig om att slippa smittspridning är det lämpligt att vidta försiktighetsåtgärder som skilda stallar och hagar för hästar som rids aktivt, tränar och tävlar och avelsdjuren som har lite behov av kontakt utåt. Det är inte rimligt att anklaga folk för att sprida smitta för att de är aktiva och gör saker med sin häst.

Ni vet ju inte hur hästen ser ut, har sett ut eller hur TS betett sig, men det är ju upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning. Ville bara bidra till att båda sidor framkommer.

Bägge sidor verkar nu ha framställt sin historia, och diskussionen ser ut att stampa på samma fläck.

Jag väljer därför att rensa tråden och stänga den.

Lovis
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 957
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 722
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 199
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka