Bevisfråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bevisfråga.

Har givetvis inte tänkt flytta min häst så länge det finns risk för smittospridning....man har ju ett ansvar gentemot andra stall!!!

Det senaste som hänt idag är att jag fått en lapp om omedelbar uppsägelse (stallvärdens ord...) eftersom jag brutit mot kontraktet genom att inte kontakta vet när min häst visade sjukdomssymptom så skulle jag vara ute senast kl 12 idag.....Alltså 14 dagars uppsägningg- vilket hon kommer med idag....en dag innan de 14 dagarna har gått....

Ringde vet som utfärdat karantänen för vårt stall, varpå jag får bekräftat att stallvärden får inte kasta ut mig nu pga smittorisken. Har dessutom haft vet kontakt vilket kan styrkas med tel listan på min mobil.....men vet tyckte att vi kunde avvakta då han inte hade mkt feber... och nästa dag var temp normal igen, alltså ringde jag inte ut vet.....

Jisses, kan snart skriva en bok om allt de hittar på för att skapa problem.....

Jisses vilken soppa.....jag hade flyttat så fort jag kunnat även om det varit någon annan i stallet som utsats, det kunde ju vara min tur nästa gång.

Men du hade ju kontaktat vet. Måste vet komma ut för varenda liten småsak?

Jag hade inte ens ringt till en vet om min häst visat lite feber någon dag utan bara avvaktat (förutsatt att hästen inte var väldigt allmänpåverkad givetvis, bäst att påpeka det det är ju faktiskt buke det här:cool:).

Hästar kan faktiskt bli sjuka utan att man behöver tillkalla vet akut.

Mvh

Tora

Tyvärr är det inte självklart för alla.

Vi fick in en sjuk häst i stallet och vi fick slåss med näbbar och klor för att den skulle kollas upp.
Nu visade den inga sjukdomssymptom när den kom men som sagt så är det inte självklart för andra det som är självklart för mig.

Fö. låter din stallägare/värd helt vrickad.
Känns som att de har bestämt sig för att du ska ut ur stallet och nu har de fått en anledning att forcera det.

Och idag kom det bästa av allt!! Min häst visar INGA antikroppar what so ever.... dvs han är frisk...:) gissa om jag suger på denna karamellen nu!!!!! underbart!!!

jag håller f ö med er bukare- detta har hållt på ett tag nu, utfrysningen...ända sedan stallägare hade fel förra gången med min häst, som då var dööö halt....och vet mer el mindre undrade vad jag sökte hjälp för.....detta hände för ett halvår sen...o eftersom man inte kan erkänna att man hade fel då också så är det lättare att göra så här, alltså kasta ut mig.......människor är fascinerande eller hur..:)

Och idag kom det bästa av allt!! Min häst visar INGA antikroppar what so ever.... dvs han är frisk...:) gissa om jag suger på denna karamellen nu!!!!! underbart!!!

jag håller f ö med er bukare- detta har hållt på ett tag nu, utfrysningen...ända sedan stallägare hade fel förra gången med min häst, som då var dööö halt....och vet mer el mindre undrade vad jag sökte hjälp för.....detta hände för ett halvår sen...o eftersom man inte kan erkänna att man hade fel då också så är det lättare att göra så här, alltså kasta ut mig.......människor är fascinerande eller hur..:)

Historien låter konstig. Och vi har ju bara läst din sida av saken.
Och det är ju så att en vuxen frisk häst behöver inte vis sjukdomstecken om den är ordentligt vaccinerd. Men den kan vara smittbärare ändå. Så din häst kan mycket väl vara den som tagit smittan med från det andra stallet, där hästar kan vara smittbärare utan att vara sjuka.
Om din häst varit nedsatt i kondition kan den då visa sjukdomstecken även om den är fullvaccinerd.
Är det tagit prover på andra hästar i ditt och det andra stallet du besökte?
Hur hanteras de sjuka hästarna?
Är det taget ett fullspäktra prov på din häst? Eller bara ett enkelt blodprov?
Det bör vara taget ett EVH1, EVH4 och ett för abortvirus.

Och det är ju så att en vuxen frisk häst behöver inte vis sjukdomstecken om den är ordentligt vaccinerd. Men den kan vara smittbärare ändå. Så din häst kan mycket väl vara den som tagit smittan med från det andra stallet, där hästar kan vara smittbärare utan att vara sjuka.

Visst kan TS häst ha tagit in smittan men finns det egentligen något som tyder mer på det än att det är någon annan häst? Ingen häst i stallet TS besökte är/var sjuk samt att det kommer och går hästar konstant på den anläggning där TS är installad.
Jag tycker nog att det låter minst lika troligt att smittan kommer någonannanstans ifrån. Varför överhuvudtaget leta syndabockar i ett sådant här läge när ingen varit uppenbart oaktsam? Jag tror det ligger något annat bakom. Människor (ja jag också) kan uppträda väldigt irrationellt när de retar sig/är arga på någon.
Till TS
Om det nu är så att du har 2 veckors uppsägningstid så måste stallägaren givetvis ge dig uppsägningen när tiden börjar löpa. Att lägga den hemma på sin kammare och överlämna den sista dagen är inte ok. Självklart måste hyresgästen meddelas att kontraktet är uppsagt i tid. Det visar bara tydligt att det handlar om en väldigt oseriös människa.

Jag tycker att stallägaren i det här fallet, sköter saken väldigt oproffsigt.
Så ska det inte gå till. Absolut inte. Det måste ligga något annat bakom det hela...

Påminner om en episod vid min gamla hemort för ett antal år sedan. En uppfödare till fullblod beskylde ridskolans hästar för att ha smittat några av hennes dräktiga ston med abortvirus.
Till saken hör då att hon hade 4 inackorderade hästar och dotterns 2 ponnys som regelbundet var ute och tävlade hoppning och dressyr och använde ridskolans ridhus för träning, som konstaterades smittade, men inga av ridskolans hästar bar på viruset.
Ridskolan fick ändå utstå mycket skitkastning från denna uppfödare, med stängda ridvägar och hot om skadestånd.

Ridvägen hon stängde av låg 500 meter från närmaste hage och stostall... Och hon lät fortfarande sin dotter och inackorderingarna träna i ridhuset som låg vägg i vägg med ridskolans stall, trots påpekande att hon därmed kunne bidra till att föra smittan vidare.

Logisk? Inte det minsta, men visar bara hur vissa människor anser sig veta mycket bättre än veterinärer och anser sig kunna göra som de vill utan hensyn till andra i närområdet.

Jag för min del tycker det osar troll. Det måste ligga andra saker bakom när en stallägare tar till så här drastiska metoder.
Att säga upp en inakordering är sista utvägen för att skapa ordning igen.
Vad vet vi alla här om hur ts uppträtt i sitt stall, eller hur hon skött sin häst?
Det är så lätt att döma, men stallägaren och eventuellt andra? inhyrningar har inte berättat sin sida av saken.
Var det här sista utvägen för stallägaren? Hade varit intressant att få veta.

Nä, vi som läser kan ju aldrig veta vad som är sant och inte. Vi kan bara lita på vad ts skriver. Visst ska man hålla sig saklig och inte döma någon utan att ha hela bilden klar, men nog kan man få ha en åsikt och tycka att det är trist när det strular, de flesta av oss har ju haft sin beskärda del av speciella stallägare och kan lätt känna igen sig. :) Det här är ju ett diskussionsforum så det faller sig naturligt att tycka om saker och ting. ;)

Till TS: hur det än är så låter det som att det inte är någon förlust att flytta till annat stall.

Med ditt resonemang kan vi lägga ner (nästan?) alla diskussioner på det här forumet eftersom vi aldrig kan veta om något är sant eller en lögn.
Det här är ett forum inte en domstol så här dömms ingen utan vi diskuterar utifrån de fakta som ges. Jag kan inte se att någon blivit dömd här utan jag ser bara att vi talar om för TS att ifall det TS säger är sant så är det inte ett normalt beteende.

Detta handlar knappast om att din häst är sjuk. Detta är ett sätt för stallägaren att bli av med dig. Varför stallägaren vill bli av med dig kan ingen annan i tråden svara på.

I flera inlägg har det ondgjorts sig över stallägaren så visst har det dömts utan att någon vet sanningen!
För övrigt undrar jag varför ts var på klinik med en "frisk häst".
Såg inte ts själv om hästen behövde undersökas, eller åkte ts till klinik enbart för att stallägaren tyckte det :grin:
Mycket märkligt!
Har hästen varit sjuk eller skadad utan att ts vidtagit åtgärder tidigare?

Just det!
Berätta gärna bakgrunden till varför stallägaren vill bli av med dig.
Det beror knappast på att din häst anses ha tagit smitta till stallet.
MÅSTE ligga andra orsaker bakom.

Har du några andra kunskaper i fallet än vi andra?
TS kan mycket väl åkt till klinik bara för att kunna bevisa att "min häst är inte sjuk så håll käften".
Angeånde att stallägaren blir dömd så säger folk att om någon gör så här så är det något fel men vem här vet vem stallägaren är? och vem har egentligen sagt att stallägaren är en skitstövel what so ever? Det jag sett är folk som förkastar ett besrkivet beteende.
Jag udnrar vad du egentligen har emot TS eftersom du vänder och vrider på saken på ett sätt som bara går ut på att kunna racka ner på det som h*n skrivit.

Har du några andra kunskaper i fallet än vi andra?
TS kan mycket väl åkt till klinik bara för att kunna bevisa att "min häst är inte sjuk så håll käften".
Angeånde att stallägaren blir dömd så säger folk att om någon gör så här så är det något fel men vem här vet vem stallägaren är? och vem har egentligen sagt att stallägaren är en skitstövel what so ever? Det jag sett är folk som förkastar ett besrkivet beteende.
Jag udnrar vad du egentligen har emot TS eftersom du vänder och vrider på saken på ett sätt som bara går ut på att kunna racka ner på det som h*n skrivit.

Nej jag har inga andra kunskaper i fallet än någon annan.
Men jag är kanske inte lika blåögd.
Jag känner inte TS och har således inget emot h*n.
Men jag tror att det ligger mer bakom ett så drastiskt beslut som att säga
upp en inhyrd med verkan inom 14 dgr.
Som påståtts i tråden är det svårt att bevisa vem som smittat hästarna i stallet,
och det torde även stallägaren veta.
Därför.... VAD är den egentliga orsaken till att TS blir uppsagd?

Spelar det någon roll för frågeställningen? Och varför måste det vara så? Det finns stallägare som är vrickade (liksom inackorderingar).

Spelar det någon roll för frågeställningen? Och varför måste det vara så? Det finns stallägare som är vrickade (liksom inackorderingar).

Självklart gör det det.
Om det ligger andra saker bakom, så kan ju misstanken om att
TS häst gragit smitta till stallet
vara "droppen som fick bägaren att rinna över".
Och därmed fick stallägaren nog och sa upp TS med 14 dagars verkan.
Detta vet jag dock inget om.
Ett problem brukar inte vara endast från en persons håll.

Nej jag har inga andra kunskaper i fallet än någon annan.
Men jag är kanske inte lika blåögd.
Jag känner inte TS och har således inget emot h*n.
Men jag tror att det ligger mer bakom ett så drastiskt beslut som att säga
upp en inhyrd med verkan inom 14 dgr.
Som påståtts i tråden är det svårt att bevisa vem som smittat hästarna i stallet,
och det torde även stallägaren veta.
Därför.... VAD är den egentliga orsaken till att TS blir uppsagd?

Eller så kanske det är så att du aldrig råkat ut för en knepig stallägare :devil:

Det finns faktiskt en hel del sådana, både här och där... Tro det eller ej, det behöver inte ligga något mer bakom alls.
Vissa stallägare har hackkycklingar och flyttar en, står snart någon annan på tur...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 957
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 720
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 199
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka