Sv: Bevisfråga.
Ett stort grattis till Soya som knäckte den här nöten och tänkte till lite extra! Självklart finns det en annan sida av den här historien. Jag känner till just den här händelsen. Vet inte om jag har alla fakta, eftersom jag har följt alltihop på lite håll och indirekt, men jag har i alla fall fler fakta än de som TS valt att presentera här. Stallägaren i fråga är en kunnig och vanligtvis både tolerant och tålmodig person, men hon har den egenheten att hon tänker på sina inhyrda hästar i första hand och deras ägare i andra. Det har resulterat i att två hästägare under tre år blivit uppsagda, på grund av misskötsel av sina hästar, då stallägaren inte tyst kunde stå och se på hur ett djur for illa i hennes stall. Detta var precis vad som höll på att hända i TS fall också. Jag har hört att hon var på mycket god väg att bli uppsagd redan innan ovan nämnda händelse, då hon vägrade ta ansvar för och hantera sin häst på ett vettigt sätt eller följa stallets regler och rutiner. Hon hade vid det här tillfället fått åtskilliga chanser att rätta till sitt beteende, ett beteende som hade lett till att hennes häst är i väldigt dålig kondition, både fysiskt och psykiskt och vilket förmodligen ledde till att just hennes häst även var mer mottaglig för virus.
Som Soya påpekar så är det ju lite märkligt att hästen gång på gång blivit friskförklarad av veterinärer - enligt TS - men ändå blev behandlad. Den har blivit behandlad för hasledsinflammation, två gånger tror jag, en gång i tidigare stall och en gång i detta, och den mådde/mår helt uppenbart inte bra. Något som TS inte tycktes - eller ville - se, men alla de andra i stallet såg klart och tydligt. Droppen kom när TS, som var väl medveten om att det fanns dräktiga ston på gården, utan medgivande från stallägaren tog med sin häst på massage i grannstallet och lät hästen stå uppstallad (vilket alltid innebär ökad smittorisk) där i flera timmar medan hon själv var på teorikurs, trots att det bara hade tagit några minuter att istället leda tillbaka hennes häst till stallet där den är inhyrd, detta var på måndagen. Ett par kvällar senare, onsdag, stod hästen återigen uppstallad i det andra stallet, återigen utan medgivande från stallägaren, som sällskap till en annan häst där. På fredagen stod TS häst med feber och vägrade äta. TS tempade ej sin häst, det gjorde istället stallägaren, som fick påpeka temp för TS. En vecka senare var en av stallägarens egna hästar sjuk. Under denna vecka tempade TS ej sin häst. Ytterligare 4 dagar senare insjuknade ännu en häst. Inga andra hästar har varit utanför stallet utom TS häst och ridhuset är inte alls öppet för alla, som TS påstått. Ganska uppenbart var smittan kom ifrån kan jag tycka, om än kanske svårt att bevisa. Under hela den här tiden så har TS inte visat något som helst intresse för att ta minsta ansvar för det hon gjort, inte ens för att ta hand om sin egen häst. Allt har bara handlat om henne själv och att vårda hennes eget "goda" rykte.
Veterinärundersökning av TS egen häst skedde väl typ 10 dagar efter att hästen insjuknat och är alltså missvisande eftersom den gjordes i ett alldeles för sent skede. Några relevanta prover på hästarna i det andra stallet är inte tagna så vitt jag vet. Ingen sjukdom där dock, men det behöver ju inte innebära att de inte var smittbärare. För alla inblandade parter tycks det snarare som ganska självklart att det är där det kommer från. Jag skulle tippa på att TS själv håller med, eftersom hon är så pass skrämd av situationen att hon startat en tråd om det här.
Över huvud taget har den här hästägaren inte verkat minsta lilla berörd av det faktum att hela den här historien orsakat de andra i stallet oro och merkostnader, eventuellt riktigt stora merkostnader om nu de dräktiga stona skulle drabbas, vilket de än så länge sluppit. Som hon själv sagt, när stallet skulle desinfekteras efter att viruset upptäckts, så tyckte TS att det var inte var hennes skyldighet att hjälpa till med det där, trots att de andra hästägarna i stallet jobbade med det en hel dag och trots att det med all sannolikhet är hon som dragit dit smittan från första början.
Angående den ursprungliga frågan, så är det säkerligen knepigt att bevisa så här i efterhand med 100% säkerhet att TS har skulden till situationen, så den juridiska skulden kan hon kanske svära sig fri från. Jag kände bara inte att jag kunde hålla tyst medan hon svor sig fri från den moraliska skulden också och dessutom fick massor av medhåll från personer som bara fått en väääldigt vinklad version av vad som hänt.