Fixa lunch och ta hand om disk samt rycka in i barngruppen vid behov.Men fy! Det hade gett mig en skojig sommar eftersom jag var utlånad som sommarvikarie till ett annat VO
Vad innebar jourtjänstgöringen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fixa lunch och ta hand om disk samt rycka in i barngruppen vid behov.Men fy! Det hade gett mig en skojig sommar eftersom jag var utlånad som sommarvikarie till ett annat VO
Vad innebar jourtjänstgöringen?
Va? Får hon inte? Mitt barn fick sitta under disken vid mina fötter och klistra air-mail-lappar eller express tills han lessnade. Sen fick de skjutsa honom i rullvagnar och leka sjörövare.På mitt BARNS dagis är det öppet alla vardagar över helgerna, även hela sommaren, så det är bara just helgdagar det blir stökigt.
BARNET ifråga hade gärna följt med till jobbet och vaktat banditer men det får hon ju inte. Hon får nöja sig med att ha besökt både fängelse och häkte på anhörigdagar![]()
Min erfarenhet är att det är olika kultur i olika företag och branscher och att det mest sker på kvinnodominerade företag.Jag har aldrig varit med om att någon använt föräldraledighet som ultimativa argument.
En fråga om lojalitet och ömsesidigt förtroende går inte att lösa med ultimatum.
Jag är inte förvånad.Får mig att minnas en julhelg för väldigt många år sedan. Jag arbetade som ssk på Mariapols vuxen o ungdomsakut, natt. Sammanlagt var vi tre syrror på huset nattetid. Övriga ansökte om semester över julen, de blev nekade. Där kommer jag julafton o inser att mina kollegor sjukskrivit sig. Själv står jag där med ansvaret för hela kliniken o jouren har i bästa fall med kand kompetens.
Detta är många år sedan o förhoppningsvis inte något som skulle kunna inträffa idag.
Dessvärre tror jag absolut det kan hända idag...Får mig att minnas en julhelg för väldigt många år sedan. Jag arbetade som ssk på Mariapols vuxen o ungdomsakut, natt. Sammanlagt var vi tre syrror på huset nattetid. Övriga ansökte om semester över julen, de blev nekade. Där kommer jag julafton o inser att mina kollegor sjukskrivit sig. Själv står jag där med ansvaret för hela kliniken o jouren har i bästa fall med kand kompetens.
Detta är många år sedan o förhoppningsvis inte något som skulle kunna inträffa idag.
Att de inte förstår att man kan bli av med jobbet?Får mig att minnas en julhelg för väldigt många år sedan. Jag arbetade som ssk på Mariapols vuxen o ungdomsakut, natt. Sammanlagt var vi tre syrror på huset nattetid. Övriga ansökte om semester över julen, de blev nekade. Där kommer jag julafton o inser att mina kollegor sjukskrivit sig. Själv står jag där med ansvaret för hela kliniken o jouren har i bästa fall med kand kompetens.
Det beror nog på vad man har för val.
Jag har varit på både bra och dåliga arbetsplatser. Idag har jag utbildning och kompetens och kan välja bort en sådan arbetsplats. När jag var 22 så hade jag absolut inte den möjligheten. Jag fick vara tacksam så länge jag ens hade ett jobb att gå till. Även om det var på timmar och fulkontrakt som bara förlängdes två veckor i taget osv.
Men diskussionen handlar ju inte alls om att vabba för ett sjukt barn. Klart man förstår det.Jag förstår att man blir sur på de som missbrukar systemet, men ibland tycker jag vissa är lite för snabba med att dömma...
Mina föräldrar vill inget annat än arbeta, men de tar ut väldigt många dagar VAB om året och det är inget de vill göra men de måste. Min syster har epilepsi så det är många dagar hon är som en zombie pga hennes mediciner och inte är i skick att åka till skolan. Då måste en förälder vara hemma. Eller så ringer skolan mitt på dagen och säger att hon sover för mycket, att hon haft en kramp eller som förra veckan, de ringde mamma klockan 9 mitt i en lektion (hon är lärare) och sa att hon var magsjuk eftersom hon varit lös i magen. Så mamma fick åka hem med henne. Visade sig att hon bara hade mensvärkSå varje gång det händer måste någon annan hoppa in och ta över (oftast är det mamma som åker eftersom hon jobbar i samma stad som systern går i skolan i, pappa kan vara flera timmar hemifrån på jobb) vilket lägger mer arbete på hennes kollegor. Som tur nog är så brukar mamma jobba hemma med planering så gott det går, och skolan har en extra lärare som hoppar in som viktarie när någon inte kan jobba.
Så min syster kräver en hel del. Och sen har de tre till barn som har möten, doktors tider osv som de måste passa in. Det blir extremt svårt att ge och ta i en sån situation... Och ja, jag förstår att det kan vara svårt att förstå om man inte har varit i situationen själv.
Jag vet hur frustrerande det kan vara att dra med andras arbetsuppgifter, men det är inget de aktivt väljer och ibland funderar jag hur det hade sett ut om min syster inte haft epilepsi. Men det är knappast något man kan välja bort sådär och jag vet att det finns flera famljer som får dras med samma sak. Det är jobbigt nog utan att samhället dömmer för att en förälder borta från jobbet.
(och nej, det går knappast att ringa in en barnvakt för någon med epilepsi. Kramperna skrämmer bort de flesta om man nu ens skulle hitta någon)
Jo men visst tycker man det. Alla håller dock inte med, som de "suriga" kollegor som behövde ta hand om mammas elever de dagarna hon var hemma på hennes förra jobb. De gick till chefen och klagade. Fast å andra sidan verkade de inte trivas med sitt eget jobb alls, så det är nog ingen överraskning när man tänker efter.Men diskussionen handlar ju inte alls om att vabba för ett sjukt barn. Klart man förstår det.
För min del handlar det om respekt åt båda håll.Jo men visst tycker man det. Alla håller dock inte med, som de "suriga" kollegor som behövde ta hand om mammas elever de dagarna hon var hemma på hennes förra jobb. De gick till chefen och klagade. Fast å andra sidan verkade de inte trivas med sitt eget jobb alls, så det är nog ingen överraskning när man tänker efter.
Jag tog nog åt mig lite för mycket när jag vet att mina föräldrar försöker få ihop det bra på jobbet, men de måste vara hemma med min syster och min syster aldrig någonsin kommer kunna bli lämnad ensam på samma sätt. Hon är 15 år så det har pågått 12 år nu. Och så att vissa säger att man bör börja titta på andra, mer flexibla jobb, ta alla helger som finns osv. Men som du säger, det är väl inte samma sak.![]()
Ja precis. Vet man med sig att andra ofta får täcka upp så borde man i min mening då även vara lite schysst tillbaka och kanske bjussa lite på sommaren/klämdagar ect istället där att roffa år sig bara för att man kanFör min del handlar det om respekt åt båda håll.
Jag förstår att folk behöver vabba. Men då är det bra att föräldern också har respekt för att detta innebär en extra ansträngning för kollegor,
Respekt åt båda håll.
@lady_vip for presidentMitt förslag är (jag har funderat mycket på detta) är att barnlösa ska få gå i pension ca 2 år tidigare utan att förlora pension. Anta att genomsnittsföräldern är föräldraledig 2 år så borde det jämna ut sig. Ev ha rätt att ta ut två år när som för att åka på öluff i Grekland
OT.
Fixa lunch och ta hand om disk samt rycka in i barngruppen vid behov.
Va? Får hon inte? Mitt barn fick sitta under disken vid mina fötter och klistra air-mail-lappar eller express tills han lessnade. Sen fick de skjutsa honom i rullvagnar och leka sjörövare.. På ett annat ställe kom Svartenbrant en morgon innan de öppnat för kunderna och en mamma var där med sitt barn. Sen sa vi att man kan inte vara där med barn utan man får vara hemma eller hitta barnvakt. Lättare sagt än gjort
. Nu finns inte det jobbet kvar.