Beviljad semester

Alltså, det finns väl inget som rättfärdigar det mer än att a, man har rätt till det enligt lag, B, barnen går före vuxna arbetskamraters liv. Inga bra argument alltså som du ser.

Med anställningsavtalet kommer också en lojalitetsplikt mot arbetsgivaren. Har man varit öppen med ag om hur man tänker göra så är det väl OK.

Jo så är det. Jag som varit ofrivilligt barnlös i tio år vill inte jobba storhelger nu när jag äntligen fick barn. Jag tar föräldraledigt i stället. Ego ja, kasst mot mina arbetskamrater ja men jag gör det och kommer att göra det så länge jag kan. Sen när mina barn är stora kommer jag jobba som andra. Jag hade retat ihjäl mig om jag varit på andra sidan men nu har jag rätt att göra så och kommer att göra det. Det finns ju inga argument som rättfärdigar min taskighet mot mina arbetskamrater mer än att arbetslivet nog borde förändras i grunden för att passa med familjelivet men innan vi är där passar jag på att utnyttja mina rättigheter som förälder.

Also sprach Superegoisten!:wtf:

Med anställningsavtalet kommer också en lojalitetsplikt mot arbetsgivaren. Har man varit öppen med ag om hur man tänker göra så är det väl OK.
Jag har inga problem med att ställa upp för arbetskamrater med småbarn o arbeta jul o nyår, detta under förutsättning att d ställer upp andra tider på året, så att jag kan åka på tävlingar eller stanna hemma för "vård av sjuk hund"

Ja så se ju lagen ut i Sverige, att man kan göra det. Som jag skriver, nej det är inte schysst, men så gör jag. Jag kan inte rättfärdiga det heller mer än att konstatera att nej, det är inte schysst, men barnens rättigheter går före mina arbetskamrater i det här fallet. Jag är fullt medveten om att det är oerhört provocerande och illa gjort, tyvärr.
Barnens rättigheter? Att vara hemma med båda föräldrarna under vissa datum?

Hade @Kattennizze varit öppen med det under anställningsintervjun hade jag nog tagit mig en extra fundering kring hennes lämplighet i mitt företag och valt någon annan med samma kompetens. Diskriminering av småbarnförälder? Otvivelaktigt men jag hade tagit den striden.

Hade @Kattennizze varit öppen med det under anställningsintervjun hade jag nog tagit mig en extra fundering kring hennes lämplighet i mitt företag och valt någon annan med samma kompetens. Diskriminering av småbarnförälder? Otvivelaktigt men jag hade tagit den striden.
Fast det är ju inte ens diskriminering av förälder, tycker jag. Snarare att man väljer bort någon med fullständigt fel attityd till arbete och arbetskamrater.

Oj, du är precis tvärtom mig, jag delar vabb med min man men det blir i genomsnitt 2-3 dagar per månad, jag är ledig gärna 3-4 veckor per sommar föräldraledig utöver min semester så barnen får långt sommarlov och jag får umgås med dem, jag tar föräldraledigt alla högtider jag kan nästan. Vad intressant att du har noll sjukdagar också, det har inte jag. Jag blir ofta sjuk av mina barn. Dessutom jobbar jag deltid för att jag inte vill att mina barn ska vara på förskola o fritids så mycket.
Gör din man samma sak? Om inte så varför?

Fast ibland handlar det inte om att vara schysst eller inte, oftast är det ju svårt för ensamstående mammor t.ex. att jobba över jul och nyår när barnen har jullov och inga skolor/dagis/fritidsgårdar har öppet.. De kan ju inte bara ta med barnet till jobbet.

Jag tror (eller i varje fall hoppas innerligt!) att om man i arbetsgruppen har en ensamstående mamma utan backup så är det ingen som har något emot eller retar sig på att hon tar föräldraledigt varje storhelg.

Att man retar sig på föräldrar som gör det bara för att de kan är en helt annan sak tycker jag :)

Alltså för att förtydliga, jag jobbar inte storhelger, jag jobbar kontorstider. Men jag tar ledigt runt alla storhelger. Men om jag hade jobbat storhelger hade jag tagit föräldraledigt, men det gör jag inte som tur är. Men ja, då kanske jag hade fått byta jobb, det hade nog varit det bästa.
Hur kan du med att som du skrev, att både ta ur semester och föräldraledigt så att du i princip får hela sommaren ledig när andra sannolikt får annpassa sig till dig? Seriöst?
Bryr du dig inte om att det är folk som du som gör att kvinnor i barnafödande åldrar kan få svårare att få jobb?

Jag har ibland haft kollegor som du och ärligt talat så suger det.

Hur kan du med att som du skrev, att både ta ur semester och föräldraledigt så att du i princip får hela sommaren ledig när andra sannolikt får annpassa sig till dig? Seriöst?
Bryr du dig inte om att det är folk som du som gör att kvinnor i barnafödande åldrar kan få svårare att få jobb?

Sen förundras man över att kvinnor får lägre lön:rage:

Oj, du är precis tvärtom mig, jag delar vabb med min man men det blir i genomsnitt 2-3 dagar per månad, jag är ledig gärna 3-4 veckor per sommar föräldraledig utöver min semester så barnen får långt sommarlov och jag får umgås med dem, jag tar föräldraledigt alla högtider jag kan nästan. Vad intressant att du har noll sjukdagar också, det har inte jag. Jag blir ofta sjuk av mina barn. Dessutom jobbar jag deltid för att jag inte vill att mina barn ska vara på förskola o fritids så mycket.

Nu har ju jag och dotterns pappa växelvis vårdnad men på de 2,5 år som har gått sedan vi separerade har dottern inte varit sjuk på "mina" veckor utöver de dagarna 2013. Vad jag vet har dottern inte varit sjuk särskilt ofta hemma hos sin pappa heller. Kanske är hon ett ovanligt friskt barn och jag en ovanligt frisk vuxen.
Föräldraledighet på sommaren har jag öht inte berört utan det jag skrev gällde just ledighet kring jul och nyår.

Gällande att spendera tid med sina barn så brukar mitt schema se olika ut jämna resp. udda veckor. Den här veckan som varit en barnvecka har jag t.ex. bara jobbat ons-fre. Förra veckan jobbade jag alla dagar förutom fredag. Det är en utmärkt lösning för min del.

Jag tror (eller i varje fall hoppas innerligt!) att om man i arbetsgruppen har en ensamstående mamma utan backup så är det ingen som har något emot eller retar sig på att hon tar föräldraledigt varje storhelg.

Att man retar sig på föräldrar som gör det bara för att de kan är en helt annan sak tycker jag :)

Det är precis det här som är skillnaden för mig! Hade jag fortfarande bott tillsammans med dotterns pappa så hade jag inte kört över mina kollegor med föräldraledighet varje högtid. Det är i mina ögon respektlöst och rentav ouppfostrat.

Alltså, det finns väl inget som rättfärdigar det mer än att a, man har rätt till det enligt lag, B, barnen går före vuxna arbetskamraters liv. Inga bra argument alltså som du ser.
Har man den inställningen bör man nog skaffa sig ett eget företag.
Ska man jobba i ett team på en arbetsplats så behöver man förstå att man måste kompromissa. Och man kan inte bara se till sig själv och sin egen familj,

Jag kan inte rättfärdiga det heller mer än att konstatera att nej, det är inte schysst, men barnens rättigheter går före mina arbetskamrater i det här fallet.

Barnens rättigheter att göra vad, fira jul med två föräldrar? Då är det himla synd om min dotter som inte har gjort det sen 2012. Eller lider barnen av att tillbringa tid med enbart en förälder under din arbetstid?

För mig är allt ett givande och tagande, dvs kompromisser.
Jag stället gärna upp för kollegor. Men - jag gillar inte om jag då möts av egoism tillbaka.
Jag vet att saker händer i folks liv som gör att deras jobb påverkas dvs folk blir sjuka eller skaffar barn etc. Men man måste också skälv vara lite ödmjuk. Man kan inte bara kräva utan att ge något själv.

Och jag är rädd för konsekvenserna dvs om mammor kräver för mkt så kommer mammor få ett enormt dåligt läge på arbetsmarknaden. Jag vet många arbetsgivare som redan tycker detta är besvärligt och dyrt med föräldraledighet. Och vi måste vara rädda om föräldraledigheten etc och inte utnyttja rättigheterna.

Jag skulle sätta det som ett enormt minustecken (big no-no). Har inte med rollen som småbarnsförälder att göra, utan en allvarlig avsaknad av lojalitet att göra.

Dels gör det det onödigt svårt att planera verksamheten, dels påverkar det andra områden också när lojaliteten är så svag och till sist riskerar det att skada hela gruppens motivation om enskilda så flagrant inte är lojala.

@Kattennizze tycks heller inte bry sig om de av sina arbetskollegaer som har barn som har passerat åldern för föräldraledighet men inte är stora nog att ta hand om sig själva och där hon tydligen förväntar sig att dom skall anpassa sig efter henne. Bara hennes barn behöver lång sommar, andras barn är likgiltiga.

Jag håller med 100% om att attityder som din bidrar till kvinnors svårigheter/löneskillnader på arbetsmarknaden.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka