Beväpna dig, nu kommer vargen!

Blandrastik

Trådstartare
Tycker att FB fullkomligt översvämmas av bilder på sargade hundar som sägs blivit uppätna/attackerade av varg.
I kommentarerna löper folk fullkomligt amok och anser att nu måste man ta itu med det stora problemet. Dvs skjuta typ alla vargar.
Det jämförs milantal mellan varg och det egna hemmet. Har varg skådats inom en 10-milradie är det dags att beväpna sig.

Förutom att jag gärna vill bli besparad, att vid inloggning, att få se en bild av en hund utan tarmar. Så känns det hela lite befängt.

Vart tog t ex vildsvinen vägen? Jag har med egna ögon sett vad de kan göra med en hund, de är många fler än vargen, men verkar i dagsläget inte vara ett problem.
Eller dvärgbandmasken, klart så här års är det kanske inget hot, men diskussionen har liksom försvunnit.
Till sist undrar jag om ändå inte sannolikheten är större att hunden får en bil i skallen än att den blir uppäten av varg.

Så, tar du med dig en knölpåk när du ska kissa hunden?

Sv: Beväpna dig, nu kommer vargen!

Nej, jag är inte särskilt bekymrad över vargen.. Även om det kändes lite obehagligt härommånaden när jag var ute på kvällskissen med hunden och hon tittar mot skogen, raggar lite och ser lite missnöjd ut över att vara ute.. Dagen efter får jag höra att varg setts i på den finska sidan i höjd med var mamma och pappa bor på den svenska...

Men det hindrar mig inte från att gå ut med hunden för det.. Uppenbarligen var vargen så pass skygg att jag inte såg den ;)

Däremot har jag läst att de på finska sidan bedriver ungefär samma hetsjakt på vargen som pågår söderut i Sverige...

Senast ändrad:

Lyssnade på radion för ett tag sedan. Minns inte hur många, men var flera tusen jakthundar som blir dödade i trafiken. Och då var det bara jakthundarna som nämndes, men det hör man inget om.

Eller om han som blev överfallen av en vildsvinsgalt i förrgår, det är tydligen heller inte så farligt.

Är så jäkla trött på detta hatet mot vargen. Folk vågar inte gå ut, barn får inte leka. Och ändå har vi ännu farligare saker att vara rädda för.
Helt otroligt :mad:

Och läser man tråden där två jakthundar bitit ihjäl en dp. Ja då får dp skylla sig själv. men hade det varit jägarens hundar som blivit ihjälbitna av en varg, ja då jäklar blir det ett himla liv..

Nej, jag är inte rädd för varg och nej, jag är inte rädd när jag är i mer vargtäta områden heller. Och självklart ska vargarna få finnas.

Grana: Jag håller med.

Rastar hundarna i vargområde då och då och grisområde de flesta dagar i veckan. Är mest orolig för trafikskador på dem, any day!

Bombas också med bilder på lemlästade hundar i facebookfeeden (massa fårbönder i vänskapskretsen), förstår inte vad de håller på med. Snacka om stark lobbyism som ligger bakom den här hysterin!

nu ar det ju ett annat land.. men slanger in mina 5 cent anda

I vart naromrade har 3 olika vargar setts (timberwolves), vi har inte vargskrack har och folk ar tillrackligt kunniga for att se skillnad pa hundar, coyotes och vargar. For nan vecka sedan sparade maken en varg som traskade langst med vagen dryga 4 miles bort, latt sparande.

Vara hundar verkar ha vett nog att inte utmana vargar, hor vi vargarna yla - da och da - sa ar vara hundar knapptysta. Ylar eller yippar yotes blir det ett jakla liv har pa garden.

pga ett overvaldigande vilddjursbestand, bade yotes, vargar, en och annan bjorn, pumor och sura algar - ja till och med griniga vildsvin som virrar sig ner hit fran Moose Mountain, sa gar jag inte promenader.. de ar inte sardeles givande heller - allt ar platt, platt och plattare sa det ar ratt trakigt... Ingen i omradet gar promenader, gor man sa gar man hela familjen och oftast med nagon form av vapen.. inte for att man ar radd men man kanske rakar se en coyote. Vet bara ett par familjer som inte later sina barn leka ute utan oversikt, men det ar familjer med sma barn, inga hundar och yotes som kommer in pa gardsplan (ofta for att stjala gardskatternas mat, eller kaka applen)

Vargarna har ar sa j-vla skygga att de inte ses som ett hot alls, mot tvabeningar. Det som oroar folk ar nar de marker att en varg slar lovar runt deras boskap/hastar/vaddenuhar. Manga haller llamor pga rovdjuren, eller asnor.

Trotts valdigt, valdigt, mycket losspringande gardshundar och jakthundar sa hor man aldrig om varg som tagit hund. Da och da en flock yotes som lurat ut en hund och haft ihjal den, men det ar sallan det med. Undrar vad skillnaden egentligen ar? Hundarna har overlever yotes, vargar, pumor och bjornar liksom... ar svenska hundar dummare? Svenska handlers dummare? Elakare vargar? Hungrigare vargar? Resursforsvar?

Jag har svart att forsta varghatet.. klart de ar lite laskiga djur, sa jakla stora, och det ar klart det ar synd om hundar far satta livet till - oavsett vad det ar som bringar dom av daga sa att saga... men att sprida skrackbilder pa fb ar ju bara... ueack. :cool:

Jag är inte rädd för något vilt. Nu finns det väl inte direkt varg i Sthlm (även om en varg blev påkörd här i närheten för ett antal år sedan), men det finns otroligt gott om vildsvin!

Vildsvinen bökar upp mer eller mindre hela skogen där jag nästan alltid tar mina långpromenader och jägarna har ständigt lappar uppsatta med "Nu skjuter vi vildsvin" lite överallt. Jag har hört att många är rädda för dem, de få som faktiskt förstår att det är vildsvinsspår de ser, själv är jag övertygad om att de är så rädda för mig att jag aldrig kommer få se dem.

Är det inte lite komiskt förresten, att stooora ytor i skogen här kan vara totalt uppbökade av vildsvin, men folk går förbi helt utan att notera det? Jag kan gå där, prata med någon och säga "Titta vad vildsvinen gjort!" och svaret blir i 99% av fallen "Vildsvin? vadå? Eller va? Jaha, har de bökat här? Eller vad har hänt med marken?". Och jadå, samma människor tycker ofta att det är lite läskigt med varg :cool:

Det verkar mest vara i Sverige vargarna är fruktansvärt blodtörstiga, människo-orädda och onda. :cool:
Vi har dels såpass få, dels en stark lobbygrupp, så jag tror mest det har med inställning och lite vana att göra.

Jag var i Tanzania i höstas. Där gick det geparder runt knuten och det var inga direkta problem. Vissa hade taggbuskar som skydsstängsel till boskapen. Händer väl att nån blir tagen men inga stora katastrofer.

Är det inte lite komiskt förresten, att stooora ytor i skogen här kan vara totalt uppbökade av vildsvin, men folk går förbi helt utan att notera det? Jag kan gå där, prata med någon och säga "Titta vad vildsvinen gjort!" och svaret blir i 99% av fallen "Vildsvin? vadå? Eller va? Jaha, har de bökat här? Eller vad har hänt med marken?". Och jadå, samma människor tycker ofta att det är lite läskigt med varg :cool:

Det där har jag också varit med, gick på en vanlig grusväg med en kompis och två hundar, ser plötsligt att det gick en gris-överfart rätt över vägen. Upptrampade spår en typ 60cm bred gata som passerade ett fårstängsel, eller det som var kvar av fårstängslet.
När jag reagerade ryckte kompisen bara på axlarna typ, "ja vaddå?"
Så det är tydligen helt lugnt.

Det jag blir så otroligt ledsen och bedrövad över är de historier med vargdödade hundar är de fall som händer när hundarna är ute på t.ex. kvällspromenad och kom aldrig tillbaka utan h*n hittade sin älskade fina hund dödad av den hemska vargen.

VARFÖR släpper man ut sin älskade och fina hund utan uppsikt i områden där det finns varg?! :cry:

Den senaste jag läste om var en jakthund som blev dödad under sista promenaden för dagen med husse, vart var husse? Vart var hunden? På bilden ser man hunden ligga ute i skogen... den har alltså inte gått vid sin husses sida....

Det verkar mest vara i Sverige vargarna är fruktansvärt blodtörstiga, människo-orädda och onda. :cool:

Japp, åker du ut på fel ställe och öppnar bakluckan för att släppa ut din hund, så: SWOSCH! Hunden är borta för att bli lunch åt en hungrig varg.

Vi har dels såpass få, dels en stark lobbygrupp, så jag tror mest det har med inställning och lite vana att göra.

Jag var i Tanzania i höstas. Där gick det geparder runt knuten och det var inga direkta problem. Vissa hade taggbuskar som skydsstängsel till boskapen. Händer väl att nån blir tagen men inga stora katastrofer.

Lite olika "livsregler" dar man ar mer van vid rovdjur sa nara kan jag tro... Nu ar varan gardsplan en av de sakraste i omradet (mangden hundar ar ratt avskrackande for de flesta rovdjur, tvabenta som fyrbenta, utom ett ravpar som jagar moss i de gamla halmbalarna) men en av grannarna har da och da yotes hela vagen upp till deras "veranda" - MEN, och det ar han medveten om, det ar hans eget fel for att han later hundmaten sta ute. Samma med "farfar"/"farmor" har - de har problem med racoons uppe till huset - men det ar for att farmor envisas med att mata sina katter precis vid ytterdorren. Klart djuren kommer upp da!

lite kallt, slapper man sin hund vind for vag sa har man brustit i sitt agaransvar imo - har ocksa. Tror inte nagon skulle sitta och gnalla for att deras hund blivit tagen, ledsna, sjalvklart, men lagga upp bilder pa fb av deras hund? Aldrig. Da och da om de har jatteproblem med coyotes och forsakringsbolaget ar en bitch sa hander det att de lagger upp bilder pa falld boskap, eller bilder pa spar sa folk vet att halla lite battre koll - men annars? Nepp.

Arligt talat, ar jag sa j-vla blast att jag slapper Kaiser ur mitt synfalt och han rakar i tangle med ett annat rovdjur sa ar det mitt fel, bara mitt fel, inte rovdjurets och inte min hunds. Jag skulle skammas och anklaga mig sjalv sa grovt for min bristande uppsikt att aldrigihelvete skulle jag fa for mig att gnalla om det.

Nu tittar jag på djursjukhuset på tv. En hund där hade tydligen gjort att även jägare varit övertygade om att det bodde vargar i området... Duktiga jägare. Hunden var inte direkt varglik varken till kroppsbyggnad eller någonting. Om jägarna ser så fel är det ju inte förvånande om "alla" tror att det finns varg överallt.

Visst är det olika livssituationer. Bara det att jag nästan är fascinerad över hur "stora problem" vi har med varg här där det ändå finns rovdjursstängsel, rovdjursfria städer osv, jämfört med ställen med sämre förutsättningar och "värre" rovdjur runt hörnet. Det är klart att det enbart har med vana och inställning att göra.

Vill jag inte leva med rovdjur uppe vid husknuten så har jag två val.
1) Inte flytta till ditt område.
2) Flytta dit och kräva att alla rovdjur ska utrotas.

Ja, jag hade ju snarare kallat det ett val..

kl
Vi har djur i skogarna i Sverige. Om man vill bo ute i skogen tycker jag faktiskt man får acceptera det. Till viss del måste vi faktiskt rätta oss efter naturen istället för att försöka tvinga den till att anpassa sig, då går allt åt helvete.

Nej, jag hade inte valt att släppa min hund utan uppsikt i ett vargområde. Inte i nåt område utan varg heller för den delen. Högre faror=mer uppsikt.

Lite rörigt men ja. Och ja, nu pratar jag såklart om vargar generellt, inte enstaka individ som får "störningar" och orsakar extra mycket problem.

kl

Det var ju en bautatråd på "hästmänniska" med 800 inlägg eller nåt, med riktigt rabiata vargmotståndare, själv bor jag i Rialareviret o har inga problem med det. Leon blir knäpptyst de få ggr vi har hört varg.

<snip>
Arligt talat, ar jag sa j-vla blast att jag slapper Kaiser ur mitt synfalt och han rakar i tangle med ett annat rovdjur sa ar det mitt fel, bara mitt fel, inte rovdjurets och inte min hunds. Jag skulle skammas och anklaga mig sjalv sa grovt for min bristande uppsikt att aldrigihelvete skulle jag fa for mig att gnalla om det.

Exact! ... Man far anpassa sig till var mar ar helt enkelt.

Nu bor inte jag i ett vargområde, även om vi har en och annan vandrare här. För nåt år sen 5-6 st på genomresa.
Jag är inte rädd. Om jag håller koll, har mina hundar nära mig så är jag övertygad om att vargen inte rör varken mig eller mina hundar.
Sätter man ut sin hund i lina eller låter hunden ströva utan människa i närheten i vargområde så är man inte nå vidare smart.
Att vargen är skygg för människor är ingen nyhet, så vad är problemet att då hålla din hund i trygghet hos dig är min fråga till hundägare..
Jag hade blivit rädd däremot om jag stod öga mot öga med ett vildsvin i skogen!

Sen tar varg boskap, ja. Det är trist. Men så gör även lo, räv, korp och andra rovfåglar. Vi får helt enkelt utrota alla rovdjur..........

Jsg är personligen betydligt mer rädd för vildsvin och björn än varg. Vi har haft vargspår 500 meter från vårt hus och varg är synlig emellanåt i trakten, men jag har ingen vargskräck för det. Här i värmlandsskogarna trivs visst vargen men jag har inte hört någon bli upprörd över det. Det finns stora fårflockar i området också, men de har vargstängsel och ett par vallhundar (Pyrenéer) som håller ordning. Vildsvinen är jag ärligt talat livrädd för. Varför går inte folk igång på dem? Helt ofattbart för mig.

Jag bor inte i vargområden, däremot där det finns väldigt gott om vildsvin. Jag skulle nog vara mer rädd för varg än för vildsvin, sådana träffar vi ju på så gott som dagligen på våra skogspromenader :p

Jag är också rädd för vildsvin men tröstar mig med att de är väldigt skygga och brukar hålla sig undan. Men spår efter dem ser jag dagligen.

En varg eller två har vi visst också fått, vilket är ganska överraskande när man bor på Söderslätt i Skåne. En varg har rivit får i närheten. Spår har också setts precis vid den väg där vi brukar promenera bara en knapp km från vårt hus. Lite obehagligt får jag allt erkänna att det är. Jag har ju små och fjantiga hundar som förmodligen skulle tro att det var en stor hund som kom och ville leka. Men inte tycker jag att vargen ska skjutas för det. Vi håller hundarna kopplade och låter bli att gå utanför byn i mörkret.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka