nyttnick
Trådstartare
Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet sjönk det direkt till ett C, trots samma insats enligt barnet. Jag ifrågasätter inte betyget (men mitt barn gör det), men jag har försökt att hjälpa till att fråga vad det grundas på och vad som krävs för att höja. Barnet vill ha och tycker att hen förtjänar ett B.
Svaren jag får är att det inte går att förklara så bra eftersom de inte sätter poäng som på ett prov, men det är något i barnets rörelsemönster som inte duger. Löpstilen t ex. Inte konditionen eller prestationen, inte på det andra heller, utan just rörelserna. Jag tittar på barnets jumping jacks som också togs upp som exempel och ser ingenting skevt, eller ur fas.
Oavsett detta, jag ber då om tips på vad vi kan öva på under sommaren eftersom barnet bryr sig om betyget, särskilt då det är favoritämnet. Då får jag veta att i idrott kan man ju inte plugga in något för att höja betyget, men nog borde det väl ändå gå att ge förslag på träning som förbättrar det som saknas? Annars skulle man ju aldrig kunna lära sig något nytt eller utvecklas.
Är det någon som kan tolka och kanske ge tips? Det är som sagt inte bedömningen som är problemet utan oförmågan att definiera vad grunden till betyget är och vad som krävs för att det ska påverkas uppåt. Det är bara ett år kvar, så inte mycket tid att få ordning på det heller inför slutbetyg i nian.
Svaren jag får är att det inte går att förklara så bra eftersom de inte sätter poäng som på ett prov, men det är något i barnets rörelsemönster som inte duger. Löpstilen t ex. Inte konditionen eller prestationen, inte på det andra heller, utan just rörelserna. Jag tittar på barnets jumping jacks som också togs upp som exempel och ser ingenting skevt, eller ur fas.
Oavsett detta, jag ber då om tips på vad vi kan öva på under sommaren eftersom barnet bryr sig om betyget, särskilt då det är favoritämnet. Då får jag veta att i idrott kan man ju inte plugga in något för att höja betyget, men nog borde det väl ändå gå att ge förslag på träning som förbättrar det som saknas? Annars skulle man ju aldrig kunna lära sig något nytt eller utvecklas.
Är det någon som kan tolka och kanske ge tips? Det är som sagt inte bedömningen som är problemet utan oförmågan att definiera vad grunden till betyget är och vad som krävs för att det ska påverkas uppåt. Det är bara ett år kvar, så inte mycket tid att få ordning på det heller inför slutbetyg i nian.