Betyg idrott högstadiet

nyttnick

Trådstartare
Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet sjönk det direkt till ett C, trots samma insats enligt barnet. Jag ifrågasätter inte betyget (men mitt barn gör det), men jag har försökt att hjälpa till att fråga vad det grundas på och vad som krävs för att höja. Barnet vill ha och tycker att hen förtjänar ett B.

Svaren jag får är att det inte går att förklara så bra eftersom de inte sätter poäng som på ett prov, men det är något i barnets rörelsemönster som inte duger. Löpstilen t ex. Inte konditionen eller prestationen, inte på det andra heller, utan just rörelserna. Jag tittar på barnets jumping jacks som också togs upp som exempel och ser ingenting skevt, eller ur fas.

Oavsett detta, jag ber då om tips på vad vi kan öva på under sommaren eftersom barnet bryr sig om betyget, särskilt då det är favoritämnet. Då får jag veta att i idrott kan man ju inte plugga in något för att höja betyget, men nog borde det väl ändå gå att ge förslag på träning som förbättrar det som saknas? Annars skulle man ju aldrig kunna lära sig något nytt eller utvecklas.

Är det någon som kan tolka och kanske ge tips? Det är som sagt inte bedömningen som är problemet utan oförmågan att definiera vad grunden till betyget är och vad som krävs för att det ska påverkas uppåt. Det är bara ett år kvar, så inte mycket tid att få ordning på det heller inför slutbetyg i nian.
 
Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet sjönk det direkt till ett C, trots samma insats enligt barnet. Jag ifrågasätter inte betyget (men mitt barn gör det), men jag har försökt att hjälpa till att fråga vad det grundas på och vad som krävs för att höja. Barnet vill ha och tycker att hen förtjänar ett B.

Svaren jag får är att det inte går att förklara så bra eftersom de inte sätter poäng som på ett prov, men det är något i barnets rörelsemönster som inte duger. Löpstilen t ex. Inte konditionen eller prestationen, inte på det andra heller, utan just rörelserna. Jag tittar på barnets jumping jacks som också togs upp som exempel och ser ingenting skevt, eller ur fas.

Oavsett detta, jag ber då om tips på vad vi kan öva på under sommaren eftersom barnet bryr sig om betyget, särskilt då det är favoritämnet. Då får jag veta att i idrott kan man ju inte plugga in något för att höja betyget, men nog borde det väl ändå gå att ge förslag på träning som förbättrar det som saknas? Annars skulle man ju aldrig kunna lära sig något nytt eller utvecklas.

Är det någon som kan tolka och kanske ge tips? Det är som sagt inte bedömningen som är problemet utan oförmågan att definiera vad grunden till betyget är och vad som krävs för att det ska påverkas uppåt. Det är bara ett år kvar, så inte mycket tid att få ordning på det heller inför slutbetyg i nian.

Det låter ju väldigt märkligt om inte läraren kan specificera vad som inte funkar, och vad som krävs för att förbättra sig och höja betyget? Jag tycker du ska ta det en vända till med skolan och kräva förtydligande - känns ju omöjligt för Buke att svara på vad för övningar som skulle kunna hjälpa något väldigt odefinierat.
 
Det låter ju väldigt märkligt om inte läraren kan specificera vad som inte funkar, och vad som krävs för att förbättra sig och höja betyget? Jag tycker du ska ta det en vända till med skolan och kräva förtydligande - känns ju omöjligt för Buke att svara på vad för övningar som skulle kunna hjälpa något väldigt odefinierat.
Jag har tryckt på igen och allt är bra utom hur rörelser utförs. Och det sänker hela betyget enligt läraren, för det är det tyngsta betygskriteriet. Normalt sett är det simningen som sänker betyget enligt läraren, men simningen är godkänd.

Jag fick också veta att det tar längre tid att öva upp sig i idrott än i andra ämnen (typ: räkna inte med att öva under sommaren kommer att göra skillnad). De ska filma barnet i höst för att kunna visa bättre, men det är långt till hösten.

Övningar där armar och ben ingår fick jag som svar och det är ju typ allt man gör när man rör sig.
 
Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet sjönk det direkt till ett C, trots samma insats enligt barnet. Jag ifrågasätter inte betyget (men mitt barn gör det), men jag har försökt att hjälpa till att fråga vad det grundas på och vad som krävs för att höja. Barnet vill ha och tycker att hen förtjänar ett B.

Svaren jag får är att det inte går att förklara så bra eftersom de inte sätter poäng som på ett prov, men det är något i barnets rörelsemönster som inte duger. Löpstilen t ex. Inte konditionen eller prestationen, inte på det andra heller, utan just rörelserna. Jag tittar på barnets jumping jacks som också togs upp som exempel och ser ingenting skevt, eller ur fas.

Oavsett detta, jag ber då om tips på vad vi kan öva på under sommaren eftersom barnet bryr sig om betyget, särskilt då det är favoritämnet. Då får jag veta att i idrott kan man ju inte plugga in något för att höja betyget, men nog borde det väl ändå gå att ge förslag på träning som förbättrar det som saknas? Annars skulle man ju aldrig kunna lära sig något nytt eller utvecklas.

Är det någon som kan tolka och kanske ge tips? Det är som sagt inte bedömningen som är problemet utan oförmågan att definiera vad grunden till betyget är och vad som krävs för att det ska påverkas uppåt. Det är bara ett år kvar, så inte mycket tid att få ordning på det heller inför slutbetyg i nian.

Och här är en av anledningarna till att jag anser att idrott som betygsatt ämne borde slopas helt i skolan!

"något i barnets rörelsemönster som inte duger" är ju så dumt så jag hade gått till rektorn om jag inte fick nåt mer konstruktivt från läraren! Så det är mitt råd: Gå till rektorn och prata med honom/henne. Läraren får lära sig att vara mer specifik än så.
 
https://www.skolverket.se/download/18.2cb9d0c18340c7dae31dd/1663664935672/pdf9718.pdf

Här kan du läsa vad läroplanen säger. Leta dig fram till idrott.
Nu är jag inte idrottslärare, så ska väl egentligen inte uttala mig. Jag bara funderar på vad komplexa rörelser är?

Fast det hjälper ju bara om idrottsläraren faktiskt hade kläckt ur sig vad elever missar/fattas för högre betyg. Tills läraren berättar vad som fattas så famlar man ju i blindo även om man skulle lära sig läroplanen utantill.
 
Ännu en icke-lärare som har (ogrundade) åsikter:
Jag blir lite provocerad av hela tanken på att knappt synbara kvalitetsbrister i rörelsemönster drar ner idrottsbetyg till C. Hur blir det för alla verkligt okoordinerade och, av olika anledningar, rörelse-ovilliga elever?
 
Ännu en icke-lärare som har (ogrundade) åsikter:
Jag blir lite provocerad av hela tanken på att knappt synbara kvalitetsbrister i rörelsemönster drar ner idrottsbetyg till C. Hur blir det för alla verkligt okoordinerade och, av olika anledningar, rörelse-ovilliga elever?

Det bekräftar bara vad jag länge sagt om idrottslärare: De är bara intresserade av att vara den som hittar nästa VM-guldmedaljör. Inte av att undervisa. Borde inte få vara ett skolämne.
 
Ännu en icke-lärare som har (ogrundade) åsikter:
Jag blir lite provocerad av hela tanken på att knappt synbara kvalitetsbrister i rörelsemönster drar ner idrottsbetyg till C. Hur blir det för alla verkligt okoordinerade och, av olika anledningar, rörelse-ovilliga elever?
Jag undrar lite hur bedömningen av en fysiskt funktionshindrad elev sker om man tänker så, t.ex. med lättare CP-skada?
Känns helt orimligt att det skulle vara absoluta normer för hur "perfekta rörelser" ska se ut som är bedömningsgrunden, inte något om hur en gör nytta av den kropp och de förutsättningar man har på ett bra sätt, i vilken grad man uppnår den potentiella kapacitet man har osv.
 
Det bekräftar bara vad jag länge sagt om idrottslärare: De är bara intresserade av att vara den som hittar nästa VM-guldmedaljör. Inte av att undervisa. Borde inte få vara ett skolämne.
Jag tycker ändå det är ett viktigt skolämne för den grundläggande folkhälsans skull. Så många som behöver hjälp för att lära sig kroppskännedom, bekanta sig med vad som är bra rörelser, få bred kunskap om hälsa och fysisk aktivitet. etc.

Att en del lärare är mindre bra gör inte ämnet som helhet förkastligt. Jag lärde mig förvisso lite av värde på mellanstadiet, men det jag lärde mig på gymnasiet var en ovärderlig grund för att hantera kropp och rörelse.
 
Och här är en av anledningarna till att jag anser att idrott som betygsatt ämne borde slopas helt i skolan!

"något i barnets rörelsemönster som inte duger" är ju så dumt så jag hade gått till rektorn om jag inte fick nåt mer konstruktivt från läraren! Så det är mitt råd: Gå till rektorn och prata med honom/henne. Läraren får lära sig att vara mer specifik än så.
Rektorn har precis slutat, men det får bli ett samtal med mentor och lärare när skolan drar igån igen. Nu är det inga fler lektioner, bara skåpstäd och avslutning typ.
 
https://www.skolverket.se/download/18.2cb9d0c18340c7dae31dd/1663664935672/pdf9718.pdf

Här kan du läsa vad läroplanen säger. Leta dig fram till idrott.
Nu är jag inte idrottslärare, så ska väl egentligen inte uttala mig. Jag bara funderar på vad komplexa rörelser är?
Jag har läst och jag förstår ändå inte riktigt grunden. Jag vill veta mer och jag har pratat med barnet som säger att ingen på två år har förklarat att det är rörelsernas utförande som är av största vikt. Barnet säger, vilket läraren bekräftar, att hen alltid dyker upp, engagerar sig och gör sitt allra bästa. Och om simningen är det som oftast bär eller brister och den är godkänd, plus att övriga delar (hälsa, skriftligt, friluftsliv etc) ligger barnet långt över C på, då förstår jag inte heller hur det enda som är kvar kan dra ner så mycket. Jag säger inte att det är fel, bara att det borde ha gjorts tydligt redan när de brjade i sjuan att det skulle bedömas hårt.
 
Jag tycker ändå det är ett viktigt skolämne för den grundläggande folkhälsans skull. Så många som behöver hjälp för att lära sig kroppskännedom, bekanta sig med vad som är bra rörelser, få bred kunskap om hälsa och fysisk aktivitet. etc.

Att en del lärare är mindre bra gör inte ämnet som helhet förkastligt. Jag lärde mig förvisso lite av värde på mellanstadiet, men det jag lärde mig på gymnasiet var en ovärderlig grund för att hantera kropp och rörelse.
Jag tycker att ämnet är bra. Jag hatade varje idrottslektion, men de hade ett värde trots allt. Och barnet älskar lektionerna.

Jag vet också att barnet inte är ett under av kroppskontroll - typ ingen dansare, men barnet har taktkänsla och hänger med. Det blir bara inte lika snyggt som för andra, så jag köper att det finns saker att jobba på, särskilt om målet varit ett A, men ändå.
 
Jag tycker ändå det är ett viktigt skolämne för den grundläggande folkhälsans skull. Så många som behöver hjälp för att lära sig kroppskännedom, bekanta sig med vad som är bra rörelser, få bred kunskap om hälsa och fysisk aktivitet. etc.

Att en del lärare är mindre bra gör inte ämnet som helhet förkastligt. Jag lärde mig förvisso lite av värde på mellanstadiet, men det jag lärde mig på gymnasiet var en ovärderlig grund för att hantera kropp och rörelse.

Jag tror att fler elever lär sig avsky träning p.g.a. skolidrotten än som lär sig att tycka om det tack vare den.
 
Jag tror att fler elever lär sig avsky träning p.g.a. skolidrotten än som lär sig att tycka om det tack vare den.
Det tror jag med. Jag var duktig på idrott i skolan och älskade att få den pausen och hade bra betyg, men när jag tänker tillbaka på hur det var var det ju ofta ren pennalism, med att välja lag, att hetsas till att göra saker man inte vågade/ville och en tävling konstant kring att vara bäst på något man inte hade tränat på där det oftast handlade om talang vilket jag hade på många sätt men kan se nu när jag har barn själv att alla inte har det lika lätt, mitt barn har samma kroppskonstitution och motoriska färdigheter som jag hade, men många av hennes kompisar har ju inte alls lika lätt för att springa snabbt, hoppa högt och koordinera sina rörelser, och mitt barn är också ganska harigt och kommer nog få problem med tex gymnastik med höga höjder som jag själv minns att jag hade problem med i lågstadiet, att det var otäckt. Gärna skolidrott men betyg kanske kan få vänta tills tex gymnasiet om man väljer specialidrott som kurs.
 
Jag undrar lite hur bedömningen av en fysiskt funktionshindrad elev sker om man tänker så, t.ex. med lättare CP-skada?
Känns helt orimligt att det skulle vara absoluta normer för hur "perfekta rörelser" ska se ut som är bedömningsgrunden, inte något om hur en gör nytta av den kropp och de förutsättningar man har på ett bra sätt, i vilken grad man uppnår den potentiella kapacitet man har osv.

På samma sätt som man bedömer skriftliga alster hos någon som har dyslexi, tex.
 
I övrigt verkar den största skillnaden mellan kursplanen för åk 6 och 9 vara skrivningen om komplexa rörelser. I kommentarsmaterialet till kursplanen skrivs skillnaden så här:

"I årskurserna 4–6 möter eleverna innehållet sammansatta motoriska grundformermed och utan olika redskap. Här ligger en tydligare betoning på elevernasutveckling av att utföra kombinationer av motoriska grundformer i olika fysiskasammanhang. Eleverna ges i undervisningen möjlighet att utveckla sinrörelsereportoar genom olika aktiviteter i syfte att automatisera sammansattarörelser, både individuellt och med anpassning till andra elever. Genom att geeleverna förutsättningar att uppleva rörelseglädje utmanas de i att våga utmanasina gränser i rörelser där kraft, avspänning, tajmning, balans, tempo, rytm ochprecision kombineras på varierande sätt i olika aktiviteter med och utan redskap.Det kan till exempel vara att springa fram till en lian eller en trädgren, hänga iden, gunga ett tag för att sedan släppa taget och landa.

Träning av olika rörelseformer och en tilltagande motorisk mognad gör atteleverna i årskurserna 7–9 ska ges möjlighet att möta mer komplexa rörelserinnehållande fler variationer och kombinationer av rörelser, samtidigt som aspekter som kraft, avspänning, tajmning, balans, tempo, rytm och precision också varieras i högre grad. Det kan till exempel handla om att hoppa höjd, såvälsom att spela rullstolsbasket eller dansa med tekniker som kräver välutveckladrums- och kroppsuppfattning."


Jag är inte idrottslärare men har varit aktiv som tränare i ett par olika sporter och jag tror att det som kan lägga krokben för en del killar i åk 7 (och kanske även 8) kan vara problemet med motoriken/kroppsuppfattningen innan puberteten. Dock skall ju idrotssläraren veta detta och ta hänsyn till det vid betygssättning.

Och det faktum att ni inte får en bättre beskrivning är under all kritik. Lärare skall kunna peka på varför en elev nått upp till /inte nått upp till ett visst betygssteg och hur alla betygskriterier vägts samman för att visa på termins- (eller slut-) betyget.
 
Men egentligen är alla färdighetsämnen orimliga att betygssätta, jag var inte bra på varken syslöjd eller bild trots ansträngningar😂. Minns när vår syslöjdslärare i åttan utlovade ett vg till alla som stickade lovvikavantar men hon kunde inte ge mig mer än g till slut ändå😂. Vantarna blev klara men fina var de inte trots mycket investerad tid..
 
Trådar likt denna får mig bara än mer att önska att idrotten antingen inte har betygsgrundande alls, alternativ vara som vissa högskolekurser som bara har IG och G som betyg. Antingen är du närvarande och försöker, eller ej samt får stöd i form av simskola om du inte kan simma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp