Betyder kort steg alltid hälta?

Lill76

Trådstartare
Min ena häst hade förra året problem med knäledsinflammation, men efter behandling blev han friskförklarad. Vi har sedan ägnat lång tid till uppbyggnadsträning och nu kan man säga att han är i full kondition. Han rör sig dock inte helt jämt, när man titta på honom i arbete syns det väldigt tydligt att han tar ett kortare steg med vänster bak, jag känner även det i ridningen. Betyder detta att han är halt igen? Jag masserar honom en del och stretchar bakbenen/bakdelen för att underlätta för honom, men förstår ju att andra delar av kroppen belastas fel när han inte rör sig korrekt.
Bör jag ta honom till kliniken igen eller vad tror ni?

Sv: Betyder kort steg alltid hälta?

ring till kliniken och fråga!!

det kan mkt väl vara hältan som är tillbax, men det kan oxå vara "minnet" av skadan som gör att han är rädd att använda benet fullt ut..

hellre att kolla upp en gång för mkt än en gång för lite!

Kolla med vet först om det inte är någon hälta så skulle jag ta en equiTR för att kolla upp hästen, där får man oxså ofta tips om ev stretchövningar mm för att hjälpa hästen.
Men helt klart är det att det inte är bra om de rör sig ojämt.
/M

ett kort steg behöver inte betyda hälta. Det kan vara muskeln/musklerna som står för den framåt förande rörelsen som hämmad eller t.e.x ett roterat bäcken, inskränkt lateral flexion i ryggen....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka