Bettsling hoppning/terräng

Malda

Trådstartare
Vet någon vad som gäller för bett i hopp och terräng 2014? gärna citat ur TR. hittar bara massa om ponnybett.

Sv: Bettsling hoppning/terräng

Mom 439 Terräng- och hopprovet
Sadling är i princip fri. Stigbygeln måste hänga fritt. Det är inte tillåtet, av säkerhetsskäl, för
ryttaren att på något sätt fästa, direkt eller indirekt, någon del av sig själv till hästens utrustning.
Undantag är fastsättande av utlösningsbandet till den automatiskt uppblåsbara säkerhetsvästen.
Blinkers och huva är förbjudna, dock får insektsskydd och luva användas. Alla slags hjälptyglar
är förbjudna med undantag för martingal med löpande ringar. Tyglar får endast vara fästa i bettet
(-en), eller direkt i huvudlaget. Hackamore och gags (där tyglarna är fästa i nack-eller sidstycket
och löper genom betselringarna) är dock tillåtna i hopprovet. Hackamore är i terrängprovet endast
tillåtet för ”H” i CNC3* och CNC2* klass
. Gags är tillåtna.
För unghäst: Skydd enligt TR III i hoppning.
TR III:s regler rörande vikt och mått på benskydd är ej tillämpliga i terrängprovet.
Fårskinn/plysch eller annan dylik beklädnad på huvudlagets sidstycken får ej användas. I övrigt
får beklädnad ej skymma eller begränsa hästens synfält.
H” Betslingen är i princip fri.

Sv: Bettsling hoppning/terräng

Fig 1a Godkända tränsbett för häst
1. Tredelat tränsbett
2. Tränsbett med rörliga ringar
3. Galoppbett
4. Tvådelat tränsbett med fasta ringar, med eller utan parerstänger
5. Tränsbett med parerstänger
6. Tränsbett med överskänklar
7. Tränsbett i gummi, läder, plast eller stål, ledat eller oledat
8. Hanging cheek snaffle
9. Tredelat tränsbett
10. Tredelat tränsbett
11. Vågigt tränsbett i gummi eller syntetmaterial, med eller utan parerstänger
12. Tränsbett med roterade delar
13. Tränsbett med roterande mittdel

allt taget från TR för fälttävlan

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 675
Senast: Sootie
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: sweep
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 322
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV