Bettproblem!

F

fean

Har en halvblodsvalack på 20 år som tränas i hoppning mest. nu krabbar det med bett, hade nämnligen ett pessoa bett tredelat innan, hade det i både hoppningen och i skogen, då han blir välidgt stark. vill nu byta bett, testade ett vanligt tredelat (han måste ha tredelat) men han blir väligt stark i gallopen både ute och i hoppningen.
vill gärna känna att ja ha kontroll då han är en stor och stark kille.
förslag på bett som skulle passa?
hoppas ni kan hjälpa mig!

Sv: Bettproblem!

varför byta om de funkar? varför måste han ha tredelat?

När ja köpte han (för två år sen) så sa den förra ägaren att han va tvungen att ha de för munnen, det var nått med tänderna. :crazy:
men har inte kollat upp de sj då han äter allt och visar inga problem med det. vafö ja vill bytta är att när ja rider ute, främst i gallopen så får ja, dra ,dra tills han stannar :confused:

Ta vad som helst utom pessoa. (Läs gärna tråden om pessoabett som finns på utrustning)
Annars är det bara att pröva sig fram vad som passar bäst på just din häst. Fråga tränare om tips.
Testat ett 3-delat bridongbett? Ser ut som ett vanligt tränsbett men är lite smalare.

Av vilken anledning måste han ha tredelat?

:smirk: det står inget om varför han MÅSTE ha det, bara att det är något med tänderna..Man kan ju testa nåt annat å se.. Kolla med en tandläkare kanske..

just varför vet ja inte, hans tänder är slitna så som jag förstod det och han är trivs bäst på tredelet :o testat två delat men då kör han bara upp huvudet och springer iväg. mena du den tråden med pessoa och pelham?

precis, den tråden menade jag.

Jag skulle ev testa ett rakt tränsbett, många hästar trivs jättbra på det eftersom det ligger mer still i munnen..

Skulle också rekomendera rakt tränsbett.

Har själv en häst som är jätte het, men hon springer tack och lov inte iväg utan flyger mest runt på plats. Henne rider jag på ett rakt syntetbett i skogen samt vid hoppning av små hinder då hon inte blir lika het, eller jag inbillar mig att hon inte blir det iaf:D .
När vi hoppar mer avancerade övningar och hon blir helt tokig så har vi ett kombinations bett, alltså ett hackamore kombinerat med tränsbett. Det funkar väldigt bra för oss då hon är lydig för tryck över nosryggen.

Lycka Till :)

okej tack :smirk:
har läst den tråden med pessoa, samt hört det innan därför vill ja inte fortsätta ha det, plus att man får dra, dra tills han stannar tyvärr :crazy:
Kan ju testa de, sen är ju frågan om han kan ha de, får kanske ta ut vetrinären och höra. :confused:

novabetten är jättebra - till vissa hästar. de är raka silikonbett.. vissa starka hästar blir mycke bättre på dessa medans vissa blir värre, men de är ju inte speciellt dyra bett kostar runt 300 så de kanske är värt att prova! :)

okej tack :)
men hur fungerar ett rakt bett? har aldrig använt det på någon häst innan nämnligen.

Det fungerar som ett vanligt bett, du kan rida precis som vanligt, bara att det ligger mer still i munnen eftersom det inte har någon led som rör sig.

Ett välanpassat bett förstör inte tänderna, inte något bett. Så nej, det kan inte förstöra tänderna.
Om inte- bettet är helt felanpassat eller hästen är vanskapt i munnen.

tack så mycket. kanske ska testa det. har även tänkt på pelham eller jaktkandar i främst hoppningen, är det bra bett? När min häst kom till mig hade han ett smalt, tredelat bett som var 12,5 stort, vilket ja tycker var väldigt litet, hur vet ja att ett bett passar bra?

Jag tycker att jaktkandar är ett utmärkt bett, men du måste vara medveten om dess effekt och hur det fungerar oxå - som med alla bett, ffa de skarpare.

Ett bett som passar bra: Bettdelen ska vara i munnen, det ska inte sticka ut en massa utanför, det medför isf att bettet glider i munnen när du tar i tygeln. Dock om man har rörliga ringar så får inte de vara så pass nära (typ direkt på) mungipan så hästen blir nypt.

Du kan ju kolla tänderna själv genom att ta tag i tungan och känna med fingrarna hur slemhinnorna känns vid munsidorna och känna efter tandsidorna efter skarpa kanter..

Sen är inte pessoa ett bra bettalternativ. Man lurar sig själv och gör hästen en björntjänst..

okej tack så mcyket båda två. de ska ja kolla. är tyvärr inte så duktig på det här med bett och mina föräldrar rider ju inte engelskt så de vet ju inte heller så mycket om det.
För när han kom så hade han som sagt ett 12,5 bett och han är väldigt stor på alla sätt, de betten klämdes innåt om ni förstår? det kan väl inte sitta bra?

hörde det med me pessoa, därför vill ja byta. trodde inte att det bettet var så dåligt, mena det är många som rider på de.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 947
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 167
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix