Bettproblem

A

Alkemisten

Nu har jag och pållen flyttat till Spanien, och efter att han blev stående i Calais 2,5 veckor :eek: !! innan han skickades vidare till Spanien har jag stött på lite nya problem. Han hade tappat så himla mycket vikt och muskler så jag har inte kunnat rida förrän nu 1.5 mån efter.

Det är nämligen så att han känns så himla stum i munnen. Jag har tidigare ridit honom endast på ett ganska tunt tredelat sprengerbett endast på detta eller i kombination med stång (kandar). Mitt tredelade har gått sönder och jag har haft på honom ett tredelat men rakt plast/gummibett som är mycket tjockare än mitt sprenger. Han vill inte gärna lyssna utan går imot bettet och är allmänt okoncentrerad. Jag har funderat lite på att rida honom på blank stång (alla gör det här) men är rädd för att han aldrig kommer att kunna lyssna på ett mjukare bett om jag börjar rida på stång... Vad göra???
 
Sv: Bettproblem

varför inte köpa ett nytt smalt tredelat, om han trivdes på det förut? Det är få hästar vars mun klarar av tjocka bett, eftersom det inte brukar finnas plats för dem. Det behöver inte vara ett dyrt sprenger för att vara smalt, finns andra billiga som är minst lika bra.
 
Sv: Bettproblem

Hej,

Jag har ett bettlöst/nästan kapson som jag rider på. Men det är svårt att få de finkänsliga signalerna igenom på detta. Dessutom om jag rider ut, kan han helt sonika bara ignorera detta, om han blir rädd för något som helt plöttsligt hoppar fram bakom en mur. Här rider man ganska ofta på smala bergsvägar med ett stup på ena sidan :crazy: och det känns liksom inte helt tryggt att sitta på endast en kapson.
 
Sv: Bettproblem

Jag har funderat på om det bettet kanske är för tjockt. Men jag ville prova och se, då jag fick för mig att det var ett mildare bett än det jag ridit på innan. Jag är nämligen rädd för att han i detta bett visar sitt rätta jag - dvs att han egentligen inte är mjuk och följsam:o Han är liksom struttig och okoncentrerad. Han är till och med bättre på det bettlösa som ger ett visst tryck runt nosen.

Jag upplever nämligen att han medvetet är mjukare i munnen om kandarstången ligger där i kombination med bettet (även om tygeln hänger löst) då han anstränger sig mer.

En annan teori jag har är att om jag bara ger signaler med förhållningar i tyglarna och mellan dessa förhållningar har tyglarna slaka, kan man lägga honom "i växel" så att säga och då håller han huvudet själv och verkar jobba på bra. Och i detta bett måste jag dra till ganska hårt i signalerna (och det gillar jag inte) Och om man vill ha en mjuk kontakt i tygeln hela tiden går han och drar imot. Varför??

Får gå och köpa ett nytt tredelat men verkar svårt att hitta här, jag är mitt ute på bonnalandet. Här rider männen på stångbett av olika kaliber...
 
Sv: Bettproblem

Du kan ju ta en vanlig vaquera-stång och ha dubbla tyglar på den (så tycker inte gubbarna du är helt konstig ;))... Låna en stång och testa innan du köper, inte alla hästar tycker om alla bett... Annars är det nog en god idé att köpa sig ett nytt tränsbett ändå, alltid bra att ha ett som hästen uppskattar om det skulle behövas.

Det går ju att beställa via nätet, köper du sprenger så vet du ju vad det är du köper.
 
Sv: Bettproblem

En annan teori jag har är att om jag bara ger signaler med förhållningar i tyglarna och mellan dessa förhållningar har tyglarna slaka, kan man lägga honom "i växel" så att säga och då håller han huvudet själv och verkar jobba på bra.

Han ska väl alltid hålla huvudet själv oavsett vad? Låter som att han är lat i rumpan och inte arbetar som han ska, eller att du är lat i rumpan och inte arbetar som du ska :idea:


Och i detta bett måste jag dra till ganska hårt i signalerna (och det gillar jag inte)

Sgnaler i ett bett ska alltid vara små och fina, är de inte små och fina så får man lösgöra mer.Att dra innebär bara att hästen måste hålla emot, så det är väldigt dumt eftersom hästen väger ett par 100 kg mer än dig.


Och om man vill ha en mjuk kontakt i tygeln hela tiden går han och drar imot. Varför??

Hm....En mjuk kontakt innebär att hästen bjuder fram till handen. Känns det som att han drar emot så är det en "feltolkning/felkänsla" från din sida, den enda som kan dra emot är du, en häst ska fram tilll handen.
Kanske försöker du genom tygelns hjälp få honom att böjja på halsen? dvs att du rider honom framifrån och bak?
 
Sv: Bettproblem

Djurjouren skrev:
Sgnaler i ett bett ska alltid vara små och fina, är de inte små och fina så får man lösgöra mer.Att dra innebär bara att hästen måste hålla emot, så det är väldigt dumt eftersom hästen väger ett par 100 kg mer än dig.

Hm....En mjuk kontakt innebär att hästen bjuder fram till handen. Känns det som att han drar emot så är det en "feltolkning/felkänsla" från din sida, den enda som kan dra emot är du, en häst ska fram tilll handen.
Kanske försöker du genom tygelns hjälp få honom att böjja på halsen? dvs att du rider honom framifrån och bak?

Nej! jag håller inte in huvudet på honom! Hur jag märker att han är stum, är att han inte lyssnar på bettet. Tex... när jag börjar rida brukar jag skritta på långa tyglar medans jag vill att han söker framåt neråt. Sedan när jag ska börja samla in honom brukar jag försiktigt korta tyglarna. När jag gör detta brukar han stanna upp och och mjukt följa min hand och börja lyda sätet. Ofta börjar jag göra en lös öppna när jag samlar in honom. Om jag bara kortar tyglarna utan att sätta mig i "samlande" sits förväntar jag mig att han ska stanna.

Vad som nu händer är att jag kortar tyglarna... och så fort han känner trycket i munnen ökar han takten och drar imot. Han lyssnar inte alls! Man får slita som ett djur (med höften och låren) för att få honom att flytta för vikthjälper mm. Sen skrittar han i min hatskritt där han sänker ryggen och är som en spagetti i hela kroppen (han har så böjliga leder).... Börjar jag däremot trava på långa tyglar jobbar han bra i takt men så klart inte med samma styrka som innan, då han tappat muskler på resan. Så länge jag inte vill ha kontakt med munnen lyder han ganska bra på halt med sätet och sådär på sidtryck. Men som sagt går han emot om jag rör munnen på honom. Jag vill bara inte komma till en ond cirkel där jag börjar bli hård i handen.. Han känns så himla annorlunda, precis som om någon annan ridit honom. Jag hade jobbat så himla mycket med att få honom stark och följsam precis innan jag flyttade - hade till och med haft honom så samlad i galoppen att jag börjat galoppombytena. Nu om jag ber om galopp går han i kort galopp men den är inte följsam- det är som om jag lagt honom i växel om du förstår. Han är spänd.

Kanske detta inte har med bettet att göra - snarare att han har ont någonstans eller så, det skulle bara vara hjälpsamt och veta hur ni gör om era hästar är som han..
 
Sv: Bettproblem

jag rider inte AR med min, men jag tävlar dressyr upp till msv nivå.
min har varit lite konstig på bett. men samtidigt försökt vara till lags.
(vi har placerat oss vid flertalet ggr) men det funkar inte riktigt. åkte in och kollade en grundlig undersökning där det visade sig att underkäkens tänder var så långa så dom hade gnagt sönder överkäkens tänder där bettet vill placera sig. (jag har inte haft hästen så jättelänge) I samband med detta upplevs obehag i munnen. jag provade att byta bett ett par ggr men eftersom jag inte upplevde ngn större skillnad så tröttna jag och åkte in och ville veta vart felet låg istället.

för övrigt funkar min också bättre på kandar samt sidepull!

rekomenderar dig att göra samma sak.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bettproblem

Jag tycker att det låter som en bra idé att gå igenom kroppen på honom. Efter en så lång resa med så mycket stillastående (och sannolikt mental press) kan kroppen vara rätt så ordentligt låst. Jag har märkt att hästar ofta blir tighta i ffa rygg och länd efter långa transporter.

Jag tror att det kan vara en bra idé att gå tillbaka och jobba med mjuk longering, samt flytta sidvärts och rygga från marken. Det kan hjälpa till att "låsa upp" musklerna om det behövs. Kombinera med massage och stretching. Kan du få tag på massör elelr liknande så är det bra, annars får du meka själv.

En nödlösning som kan funka att testa är att ge t ex Finadyne i 2-3 dagar samtidigt som man försöker jobba loss ryggen försiktigt. Det kan hjälpa dem att börja röra sig naturligt och släppa på spänningarna om de får hjälp att bli av med eventuell smärta.

Vad gäller bettet så tror jag att det är vitkigt att du skaffar ett liknande bett som du hade innan, så att du får en korrekt referens på hur han går nu jämfört med innan resan och slipper fundera på om det är bettet som gör hela skillnaden. Jag vet att det finns en stor spansk postordetfirma. Tyvärr har jag dock glömt vad den heter. De borde ha Sprenger.

Lycka till, och hör av dig och berätta hur det går!
 
Sv: Bettproblem

Oj! Det där med tänderna var ju inget roligt! Jag hade senast ute hästtandläkare i våras, och då hade han nästan inget att ta, dock har han ganska trång mun.
 
Sv: Bettproblem

Hej Svea,

Du är alltid så vis!:idea: Jag har faktiskt fått tag på numret till en dansk equiterapeut som arbetar i området... ska ta ut henne, tänkte jag. Doremi ramlade nämligen omkull med min syster när de red på ridbanan. Han är väldigt ostabil, och antagligen snubblade han, hon tappade balansen då, vilket gjorde att han inte kunde ta sig upp utan föll på sidan. Sedan dess har han ett klickande ben :( Min syster har verkligen sett fram emot att han skulle komma då hon gärna vill rida, men han är så himla svår pga sina lösa leder, överbyggdhet och dålig balans.

Jag vet inte vad Finadyne är??

Jag ska surfa nätet lite efter sprengerbett. Finanserna är dock inte de bästa efter denna flytten....:crazy:
 
Sv: Bettproblem

Alkemisten skrev:
Jag vet inte vad Finadyne är??

Fiadyne är ett NSAID-läkemedel, alltså antiinflammatoriskt och antipyretisk. Den aktiva substansen är flunixin.
 
Sv: Bettproblem

Mga hästar gillar inte alls tjocka bett! Och det behöver inte alls vara speciellt mkt tjockare än de som de gillar utan räcker med lite. Så det kan mkt väl vara så att han vill ha ett lika smalt som innan.

Däremot tror jag inte att du behöver vara rädd för att stången skall göra så att han sedan inte lyssnar på snällare bett sen. För även om de rids år ut och år in på kandar/stång och blir mer okänsliga så brukar det gå relativt lätt att få de bra igen på träns. Visst, man får ta ett steg tillbaka under en period men sedan går det fort att få tillbaka känsligheten. Jag har hittills inte hört om ngn häst som inte blivit bra igen på tränset/vanligt bett! Tvärtom!
Likaså med okoncentrationen eller rättare sagt den automatiska lydighet som brukar följa med anv av stången att den upphör vid vanligt bett igen är också oftast bara en omställningsfråga (och inte ett kvitto på grundlydnaden). Det går att arbeta upp samma konc. på vanligt bett igen när man lägger ner lite tid på det.

Så kontentan av mitt svamlande är att byt till ett smalare bett igen eftersom att han säkert inte gillar det nya för att det är för tjockt. Samt var inte rädd för stången av den anledningen att det skulle vara lika med att det aldrig går att byta tillbaka neråt igen. För det går!
 

Liknande trådar

Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp