Bettproblem - Jag blir så trött =/

the_connemara

Trådstartare
Har en unghäst som nu blir 4:a i april som verkligen inte verkar vänja sig vid bettet. I ridningen fungerar han numer väldigt bra, och har eg gjort hela tiden. Första (feb-maj 2007) och andra (juli-september 2007) ridperioden kändes han sådär unghästkänslig i munnen, man fick hela tiden kämpa för att få honom fram till bettet o våga lita på handen. Inte driva elelr liknande utan bara vara vääääldig finkänlig i handen o hela tiden tänka på att rida honom till en stilla, mjuk lätt hand för att få ett sug framåt till bettet. Framåtbjudningen, känsligheten o arbetet har det aldrig varit ngt problem med förutom det här att man då lätt tappat honom bakom lod.

Nu efter höst-vintervilan känns han mer som en vuxen. Vi har lyckats etablera en relativt stabil kontakt och kommer till ridning mer utan att tappa bort honom för minsta lilla. Lite ostadig ibland på unghästvis men ändå väldigt mycket mindre än vad man kan förvänta sig.

För, han verkar hata bettet såfort man inte sitter på?! Han biter i det, lägger upp det, pillar med tungan, kör fram nosen o drar i det, kan bli tjafsig o bitig när man håller honom bara för att han är sur på bettet. Vi håller honom oftast i nosgrimman o försöker låta bli att ta i bettet men det hjälper inte så mkt. Han börjar redan när man tränsat (som dock går jättelätt och han får alltid en sockerbit med bettet för att främja lite sug på det).

Har redan testat endel bett och detta han har nu fungerar bäst, även bäst i ridningen (även om det aldrig varit direkt dåligt där, förutom med Novabettet då han i princip blev halt av avsky :crazy:). Jag är alltså inte så pigg på att testa mer bett bara för att han inte funkar på marken när han fungerar så bra i ridningen.

Jag vill nog mest höra från andra som har liknande erfarenheter, jag blir så trött på allt tjafs som sedan helt försvinner när jag sitter o rider. Visst tycker jag synd om honom som uppenbarligen inte gillar bettet då, men jag gillar inte att byta runt en massa på en unghäst (så länge hästen funkar bra). Jag vill att han ska lära känna mig o bettet så vi kan börja fungera ihop och kanske längre fram testa mer när jag vet om det är bett/ridproblem. Jag får liksom inte ihop att han fukar bra vid ridning men inte när han bara "står" med bettet?

Munnen är kollad och där har vart problem men de problemen borde han ha "glömt" nu, även om jag väl vet att det kan ta tid. Just därför fick han oxå bettvila under ridvilan.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp