Bettproblem! Hjälp!

M

MarinaChess

Har ett fullblodssto på 12 år som jag har problem när det gäller bett :(
Har provat lite av varje men vill helst rida på ett vanligt tredelat vilket tyvärr inte fungerar :( då hon blir spänd och drar upp huvudet, taktar och biter tag. För stunden rider jag på ponnyhackamore med kedja som fungerar hyfsat bra dock är hon grymt stark speciellt vid hoppning men hob är grymt mkt mer avslappnad med det än med vanligt bett.

Har tagit bort vargtänder förra året så tänderna är det inget fel på.

De bett jag provat som slutat stort sätt i skenturer är :

rakt gummibett
Kimblewick 2 delatgummi
vanligt ponnyhackamore med läderrem

Vill ju inte ha för skarpt bett utan vill rida henne på så snällt som möjligt.


Tacksam för hjälp!
 
Sv: Bettproblem! Hjälp!

Jag tycker inte att det är bettet som ska stoppa hästen från att skena, rakt bett är ju oftast skonsammast om du söker något skonsamt. Böj halsen på hästen lite nu och då (från marken och uppsuttet), och skulle hästen skena skulle jag inte lita på bettet. Prova one rein stop om den skulle bostavligen skena iväg? Dom springer ju dit huvudet far och oftast så snubblar dom ju över sina egna ben på detta vis. Hästen ska ju inte sticka bara för att den får ett mjukare bett i munnen.

Vad jag tycker i alla fall :) Vet inte om jag förstod korrekt.
 
Sv: Bettproblem! Hjälp!

inte så jag menar mer än att hon biter tag i bettet och skenar inte helt utan helt enkelt den gamle galoppören i henne kommer fram. har jag ett rakt bett blockerar hon helt och lyssnar inte alls utan bara tacktar. vad menar du med one rein stop ?
 
Sv: Bettproblem! Hjälp!

Om det är en gammal galoppör så springer den bara fortare ju mer du drar. Släpp trycket i handen och räta på dig så saktar den ner. Eller ja, kan förstås inte garantera något:p. Men jag har själv haft ett fbl som gått på bana och trots att. Han var knäpp med mkt var han en klippa att galoppera fort på eftersom han var så fostrad från banan.
 
Sv: Bettproblem! Hjälp!

inte så jag menar mer än att hon biter tag i bettet och skenar inte helt utan helt enkelt den gamle galoppören i henne kommer fram. har jag ett rakt bett blockerar hon helt och lyssnar inte alls utan bara tacktar. vad menar du med one rein stop ?

one rein stop är bara om hästen bokstavligen skenar iväg med dig, du tar i en tygel så huvudet böjs in mot bogen.

Har du provat ta in hon på mindre volt direkt hon "ökar eller biter tag i bettet?" Min unghäst sticker gärna i traven, oftast hjälper det att luta sig bakåt och behålla och fortsätta rida lätt i "den lugna" farten. Men funkar inte det tar jag in henne på en så liten volt som krävs, släpper ut henne, och sticker hon tar jag inte henne på liten volt igen. Det känns som att det inte är bettet som ska lösa en sådan sak, utan att hästen helt enkelt lär sig med hjälp av ridningen.
 
Sv: Bettproblem! Hjälp!

Tänker som de andra, träna på att kunna kontrollera hästen mer, funkar hon på hacket så behåll det :)
Funderar du på att tävla och så (exempelvis dressyr där man ska rida på vanligt tränsbett) och hon inte funkar på det så kanske hon har någon spänning utöver tänderna imed att de är kollade? Kanske prova ha henne betslad under hacket bara för att hon just ska känna betslet utan att dem gör någon större inverkan.
 
Sv: Bettproblem! Hjälp!

hade samma problem med mitt fullblod. ett eggbett funkar bra , vanligt tvådelat med stora D ringar. Som den kan snurra på bett"kulorna" i munnen. det funkar bra på alla fullblod. se till så det passar perfekt och inte är för stort eller för litet. Använd även ett pullar-träns så den inte har lika lätt att öppna munnen och ta bettet från dig.

kan även använda en tidemantygel, den är inte jobbig för hästen men gör så att den inte kan slå upp huvudet. men ändå inte är nertvingad med huvudet =) lycka till !
 
Sv: Bettproblem! Hjälp!

hon inte funkar på det så kanske hon har någon spänning utöver tänderna imed att de är kollade? .

Hur menar du? hon fick tänderna raspade i somras och vargtänderna togs bort i november har jag för mig :P
 
Sv: Bettproblem! Hjälp!

sluta att dra i tyglarna och räta på dig samtidigt som du flyttar vikten bakåt.
det är så jag har fått lära mig när jag red hos en galopptränare och det har funkat super på ALLA hästar jag haft. :D (Y)

på så vis så kan du nog behålla dom snälla tränsbetten :)
 
Sv: Bettproblem! Hjälp!

Du kan ju också testa att arbeta hästen mer från marken så att hon lär sig att lyssna på rösten och kan få utlopp för sin energi. Longera, promenera, arbeta i repgrimma eller kapson. Det brukar hjälpa en att bli av med diverse problem även i ridningen.
 
Sv: Bettproblem! Hjälp!

Hur ser hästen ut i munnen? Har den hög eller låg gom? Har den tjocka eller tunna läppar? Hur långt mellanrum är det vid lanerna? Hur högt mellanrum har den vid lanerna? Var har du satt bettet tidigare i förhållande till mellanrummet?
Alla de frågorna måste du ställa dej själv för att kunna ge din häst ett bett som ligger bra i dens mun.
En häst med låg gom kan inte ha ett tvådelat bett. Då slår bettet upp i gommen när du tar i tyglarna och det gör ont. En häst med litet mellanrum vid lanerna kan inte ha ett tjockt bett. En häst med kort mellanrum mellan tänderna vid lanerna kan inte ha bettet på samma ställe som en med långt mellanrum.

När du passar in bettet så ska det ligga ungefär två fingrar ned ifrån första tanden. Det får du helt enkelt känna efter när du har passat in bettet. Ligger det för nära tänderna så kan de skadas.

Ta bettet löst och sätt in det i hästens mun. Dra det mycket sakta uppåt och nedåt tills hästen suger tag och håller bettet själv. Där sätter du bettet. Om hästen inte suger tag så provar du nästa bett tills du hittar ett som hästen själv väljer. Tänk på att verkligen dra jättesakta så att hästen har en chans att suga tag. Om hästen jalar runt med bettet i munnen så passar det inte alls så då behöver du inte prova det mer. När hästen får in ett bett den trivs med så lägger den det tillrätta och sedan är munnen stilla.

När du väl har hittat en mundel som hästen trivs med så provar du dej fram med vilka ringar hästen trivs med. Vill den ha lösa eller fasta eller kanske D-ringar? Kanske trivs den med en kedja eller rem (curbstrap) under hakan som gör att bettet ligger mer still.

Jag skulle gissa att gummibetten som du har provat är för tjocka så börja med att prova smalare bett.

Det kan vara svårt att hitta ett bett som passar och det kan också bli dyrt. I vissa ridsportsbutiker lånar de ut bett mot deposition vilket gör att du slipper köpa alla. Vissa butiker går också med på att man får prova bettet man köpt och lämna tillbaka om det inte passar.

Försök också när du har hittat ett bett som hästen trivs med att rida mer med sätet så att inte lydnaden sitter i munnen. Det ger en betydligt mer harmonisk häst.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Bettproblem! Hjälp!

Hur menar du? hon fick tänderna raspade i somras och vargtänderna togs bort i november har jag för mig :P

Jag tänkte ifall hästen spände käken, nacken eller liknande när hon får bett i munnen, inte pga tänderna utan andra eventuella spänningar menar jag :). Kanske har hon råkat ut för något när hon va betslad?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp