Bettlöst?

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Jag tänker pröva att köpa bettlöst träns åt mina hästar, inte hackamore, utan ett träns/nosgrimma som fungerar som en repgrimma, det är typ ringar på båda sidorna ovanför hästens mungipor, där trycket kommer. Men jag undrar om man kan använda det lika bra på en ganska het häst? En av mina tre hästar är en halvarab, han har gapat mycket med bett i munnen osv., vilket bett han än har haft i munnen, så jag skulle vilja därför rida honom utan bett, men han är inte den som bromsen fungerar perfekt på, så att säga ;) Har någon här erfarenhet av bettlöst träns? Fungerar det, lönar det sig? :)
 
Sv: Bettlöst?

Min är en hetlevrad ridtravare (kallblod) och funkar alldeles utmärkt att rida bettlöst. Bästa på henne är hööks sidepull. får snart hem mitt LG bridel som jag ska testa på henne:). Så hööks sidepull tycker jag du ska prova;). Kan ju säga att hon var svår stoppad på bett och bara gapade, men med bettlöst stannar hon nästan direkt. Rider jag i paddocken så räcker det med att jag släpper efter på tyglarna helt så saktar hon in :)
 
Sv: Bettlöst?

Min är en hetlevrad ridtravare (kallblod) och funkar alldeles utmärkt att rida bettlöst. Bästa på henne är hööks sidepull. får snart hem mitt LG bridel som jag ska testa på henne:). Så hööks sidepull tycker jag du ska prova;). Kan ju säga att hon var svår stoppad på bett och bara gapade, men med bettlöst stannar hon nästan direkt. Rider jag i paddocken så räcker det med att jag släpper efter på tyglarna helt så saktar hon in :)

LG bridle är just det tränset/nosgrimman jag tänkte köpa :) får du ditt snart? Tror du att du skulle kunna berätta hur det fungerar då du har testat det? :) fungerar Hööks sidepull på samma sätt som LG bridle lär ska fungera? Kul att höra att det fungerar även på heta hästar! Min häst gapar också och drar i tyglarna när jag ska hålla in honom, tror att det kan bero på bettet, han är annars snäll, bara lite ivrig. :D vi får se! Lite spännande är det ju att fara iväg med ett helt nytt system, men månne det inte är lika bra, om inte bättre! :laugh:
 
Sv: Bettlöst?

Det beror helt på hästen som individ. En del fungerar och en del fungerar inte. Prova.
 
Sv: Bettlöst?

Jag får mitt om 6 dagar;) jo visst kan jag göra det:). Nee det funkar inte som sidepull. Har kopierat texten från en sida om lg " "Nu har jag haft några dagar på mig att testa LG tränset. Hitills ÄLSKAR jag det. Och min valack är också nöjd o glad. Han har lätt för att lyssna och förstå vad jag menar och eftergiften är ju i princip direkt. Jättebra. Bra neråt-framåt-sökning också."

Sara Hörberg

Har du någonsin testat att springa omkring med en sked i munnen?

Det är så hästen har det varje gång den har ett bett i munnen. Bett kan vara smärtsamt, stimulerar matsmältningen och påverkar hur hästen andas och inverkar på dess steglängd.

Bettet reducerar, individuellt, hästens naturliga grace och rörelse som den uppvisar i frihet.

LG Bridle ™, ett innovativ bettlöst träns som rättar till de ovannämnda problemen. Det uppfanns av Monika Lehmenkühler, i Köln, Tyskland. Under de 36 år hon ridit, har Monika utbildat och vårdat mer än 70 hästar, har hon uppmärksammat de problem hästar har med bett, oavsett vilken sorts bett det är. Hennes starka medvetande om de behov som dessa känsliga djur har och en intensiv önskan att sörja för deras välfärd ledde henne fram till LG Bridle ™, ett unikt och innovativ bettlöst träns, tillverkat i Tyskland.

LG Bridle ™ tillåter ryttaren att rikta sina hästar med en precision som hittills inte setts i olika bettlösa format. Men som ger ryttaren en känsla av bett.

LG Bridle ™ består av två hjul, ett mjukt nosläder band, och en kedje-eller lädercurb. Det kan sättas fast på valfritt huvudlag. När tyglarna sträcks snurrar det lilla hjulet, kortas nosbandet och curbkedjan (eller läderremmen) och slutligen huvudlaget, vilket ger ryttaren precis lagom kontroll. Kan också ställas in för enbart noskontakt.

Haute école (High School dressyr) är inget hinder med LG Bridle ™. Vilket klart visar att det inte längre är nödvändigt att placera ett bett i hästens mun för att tillförlitligt kunna kontrollera den.
 
Sv: Bettlöst?

Jag har nu beställt LG Bridle, tänker prova :) det enda jag funderar med det är att jag märkte att en kedja ska fästas under hakan, blir tränset hårt då iaf eller? :/
 
Sv: Bettlöst?

Har hetlevrade portugiser och de går mycket bra att rida med sidepull (ej rep över nosen utan läder). De är fortfarande heta, men jag tycker att det är lättare att hålla dem med sidepull för de blir inte så vimsiga och panikslagna av att få ont. Vilket de ju inte får längre. De lyssnar också bättre numera. Men det kanske är ridningen som har blivit lite tydligare och noggrannare också.
 
Sv: Bettlöst?

Asså jag skulle ju då inte ha en kedja utan en läder rem ist:) hur hårt den ska sitta är ca 2-3 fingrar;) jag har inte beställt utan min gudfar har svetsat i hop 2 st såna dära ringar:p^^
 
Sv: Bettlöst?

Har inte du funderingar på att rida lite western? Isåfall är mitt heta tips att skaffa en bosal, den är ju godkänd att tävla på till skillnad från de andra bettlösa alternativ här i världen. Är riktigt schysst och ger väldigt tydliga signaler, jag älskar det!
 
Sv: Bettlöst?

Jag varierar med bettlöst, och tycker det funkar bra. Det beror ju helt på hästen. Vissa reagerar väldigt starkt på trycket på nosen (/nacken), blir osäkra och backar av. Andra blir nöjda och avslappnade direkt. Ytterligare andra ser chansen att röja lite och lägger sig i handen.

Jag rider vanligen på hack, eller sidepull. Hästen fungerar fint på bägge, lyssnar bra utan vinkla in näsan. Det går ju inte att finlira riktigt på någon av ovanstående, men som skogsträns eller för hoppning funkar det utmärkt.
 
Sv: Bettlöst?

Förlåt! Jag misstolkade dig för manpila!

Mitt tidigare inlägg är alltså till manpila.
 
Sv: Bettlöst?

Kan lägga in lite bilder på det så man ser hur det ser ut. Tycker det låter bra på det jag läst:)Att man kan ställa in var trycket ska vara och så. Rider själv med repgrimma men tycker hjälperna blir klumpiga med den så detta skulle kunna vara ett alternativ men det är dock ganska dyrt!
http://www.youtube.com/watch?v=qYHJJFRrtWs&feature=player_embedded

http://www.google.se/imgres?imgurl=...KbHc4QTBg_GrCg&sqi=2&ved=0CFMQ9QEwAQ&dur=1107

vet inte hur man lägger in bilder:o
 
Sv: Bettlöst?

Okej, vad roligt att höra hur det går för andra att rida utan bett! :) Tack! Jag får se när jag får Lg bridle, hur mina hästar reagerar på det. :) Testade igår att byta min hästs smala tvådelade tränsbett till ett tredelat tjockare, som lär ska vara det snällaste bettet, men det var ingen skillnad, lika mycket gapade han för det...Så vi får se, kanske bettlöst är hans grej! :) Har ett sto också (har allt som allt tre hästar, det här stoet har jag haft i ett år), hon har varit ganska het i terrängen, legat hårt på bettet och så, och det har ofrivilligt och nästan oundvikligt blivit en dragkamp och en ''ond cirkel'' då jag ridit henne, trots att jag försökt ta och ge, ta och ge osv. Testade att istället för att försöka bromsa när hon börjar dra iväg, vara mjuk i handen, rida på längre tyglar, bara ibland påminna henne om att bromsa farten med att ta och ge i tygeln och ''bromsa med rösten'' och jobba henne i form framåt och neråt, och hon blev helt underbar! :love: Mjuk i munnen, lyssnar på min minsta hjälp, går i en fin form, är helt avslappnad och går lugnt utan att ha bråttom. Började även använda rösten, vilket gav superresultat; hon älskar att få myycket beröm! :D Jag har förstås berömt henne tidigare, men nu började jag alltså helt överdrivet mycket berömma och berätta för henne hur fin och duktig hon är, och hon såg så stolt ut då hon fick höra det, och då gick hon också otroligt fint! :D Dessutom var vi i terrängen, hon har aldrig gått så bra på ridbanan som hon gick nu! Så där ser man! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Kan lägga in lite bilder på det så man ser hur det ser ut. Tycker det låter bra på det jag läst:)Att man kan ställa in var trycket ska vara och så. Rider själv med repgrimma men tycker hjälperna blir klumpiga med den så detta skulle kunna vara ett alternativ men det är dock ganska dyrt!
http://www.youtube.com/watch?v=qYHJJFRrtWs&feature=player_embedded

http://www.google.se/imgres?imgurl=...KbHc4QTBg_GrCg&sqi=2&ved=0CFMQ9QEwAQ&dur=1107

vet inte hur man lägger in bilder:o

Bra bild och film! :laugh:
 
Sv: Bettlöst?

Bra bild och film! :laugh:
Hemsk ridning av den förste killen o jämförs med stångbett i framtungt läge.
inte bara handridning utan armridning.

I alla de flesta fallen där hästen inte går att rida med bett så saknas ridkunskap. folk tror att det är som att trampa på bromsen på en bil:mad:

Man lär hästen att svara på små signaler genom att rida via hela sin kropp o rösten i början. Hästens mun är ett kvitto på hur känslig/ okänslig man själv är i sin hand. Hård hand= "hård okänslig mun!
Kroppspråket ska inte bara användas till fots i interagerande med hästen.

Den har ju mkt lättare att KÄNNA vad ryttaren gör på dess rygg. Där avslöjas allt.
 
Sv: Bettlöst?

O andra sidan har ju ingen häst plats för ett bett i sin mun. Man gör plats för det.

Och en del hästar är känsligare än andra för detta. Hade en häst som gick och gapade konstant, drog bort läpparna från tänderna, jämt! Oavsett om man hade bett eller inte. Även när jag inte hade använt bett på 3 år...

Han var känslig helt enkelt, och det satte sig i hans huvud.
 
Sv: Bettlöst?

Hemsk ridning av den förste killen o jämförs med stångbett i framtungt läge.
inte bara handridning utan armridning.

I alla de flesta fallen där hästen inte går att rida med bett så saknas ridkunskap. folk tror att det är som att trampa på bromsen på en bil:mad:

Man lär hästen att svara på små signaler genom att rida via hela sin kropp o rösten i början. Hästens mun är ett kvitto på hur känslig/ okänslig man själv är i sin hand. Hård hand= "hård okänslig mun!
Kroppspråket ska inte bara användas till fots i interagerande med hästen.

Den har ju mkt lättare att KÄNNA vad ryttaren gör på dess rygg. Där avslöjas allt.
´

Det var nog världens sämsta reklam film.. ryckigt och okänslig ridning och väldig luddiga hjälper som blandas med glapp och ryck i tygeln :confused:

Allvarligt, det måste ju finnas något bättre att visa upp :eek:
 
Sv: Bettlöst?

kimmis87;15266912a skrev:
Hade en häst som gick och gapade konstant, drog bort läpparna från tänderna, jämt! Oavsett om man hade bett eller inte. Även när jag inte hade använt bett på 3 år...

Han var känslig helt enkelt, och det satte sig i hans huvud.

Ja då verkade det ju handla om något annat än bettet då, borde man ju kunna ana...:)
 
Sv: Bettlöst?

Kan lägga in lite bilder på det så man ser hur det ser ut. Tycker det låter bra på det jag läst:)Att man kan ställa in var trycket ska vara och så. Rider själv med repgrimma men tycker hjälperna blir klumpiga med den så detta skulle kunna vara ett alternativ men det är dock ganska dyrt!http://www.youtube.com/watch?v=qYHJJFRrtWs&feature=player_embedded


Som du ser blir ju hjälperna lätt väldigt klumpiga med detta också! :o

Ja det var ju en utmärkt film om man vill visa att det inte är ett så bra alternativ till bett nej, Förskräckligt! På alla sätt! Riktigt tråkig och dålig ridning:crazy: Och det skulle föreställa reklam?
 
Sv: Bettlöst?

´

Det var nog världens sämsta reklam film.. ryckigt och okänslig ridning och väldig luddiga hjälper som blandas med glapp och ryck i tygeln :confused:

Allvarligt, det måste ju finnas något bättre att visa upp :eek:

Den här kanske:)

http://www.youtube.com/watch?v=A5XUq56P_I0&feature=related

Nu är det kanske inte just LG bridle i denna film, men alla bettlösa där tyglarna fäster i sidostycket, oavsett hur själva fästet ser ut, fungerar på samma sätt som ett vanligt sidepull.
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 795
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 006
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp