Sv: Bettlöst?
Okej, vad roligt att höra hur det går för andra att rida utan bett!
Tack! Jag får se när jag får Lg bridle, hur mina hästar reagerar på det.
Testade igår att byta min hästs smala tvådelade tränsbett till ett tredelat tjockare, som lär ska vara det snällaste bettet, men det var ingen skillnad, lika mycket gapade han för det...Så vi får se, kanske bettlöst är hans grej!
Har ett sto också (har allt som allt tre hästar, det här stoet har jag haft i ett år), hon har varit ganska het i terrängen, legat hårt på bettet och så, och det har ofrivilligt och nästan oundvikligt blivit en dragkamp och en ''ond cirkel'' då jag ridit henne, trots att jag försökt ta och ge, ta och ge osv. Testade att istället för att försöka bromsa när hon börjar dra iväg, vara mjuk i handen, rida på längre tyglar, bara ibland påminna henne om att bromsa farten med att ta och ge i tygeln och ''bromsa med rösten'' och jobba henne i form framåt och neråt, och hon blev helt underbar!
Mjuk i munnen, lyssnar på min minsta hjälp, går i en fin form, är helt avslappnad och går lugnt utan att ha bråttom. Började även använda rösten, vilket gav superresultat; hon älskar att få myycket beröm!
Jag har förstås berömt henne tidigare, men nu började jag alltså helt överdrivet mycket berömma och berätta för henne hur fin och duktig hon är, och hon såg så stolt ut då hon fick höra det, och då gick hon också otroligt fint!
Dessutom var vi i terrängen, hon har aldrig gått så bra på ridbanan som hon gick nu! Så där ser man!