Sv: Bettlöst
Olika hästar reagerar olika på olika bett. Jag köper att hästars munnar ser olika ut och därför kan bettet betyda väldigt mycket. tex delat eller rakt. Jag tycker också att hästägaren är skyldig att ta reda på varför hästen är extremt het eller på annat sätt visar obehag med bett i munnen. Heta hästar....de allra flesta HAR ett hett påbrå. Inbillar mig att heta hästar är mer känsliga för saker och tar i mer,man tar i hårdare i bettet, de tar i ännu mer man tar hårdare eller byter till skapare bett och den onda cirkeln är igång. Endel hästar är heta för att de är halta eller har ont någon annanstans.
Tycker att det där tränset är jätteintressant och kan mycket väl tänka mig att prova på en och annan.
Det kan ju vara så att om 30 år så visar vi bilder för våra barnarn vilka tortyrredskap vi satte i våra hästars munnar.........
gulan
Alltså...jag vet inte om jag tror på att bettets inverkan ser ut just så som de visar i de där filmerna? Hur ser ett rakt bett ut i munnen?Kl
Uppdaterar.
Nu har jag kört samtliga turer i 2 veckor med det bettlösa och dessutom utan bettet, jag j´har kört långsamt och fort (rakbana) och det är helt underbart ...ur hästens perspektiv...idag körda jag den som är pisshet utan bett , och tränaren jag hyr in mig hos lovar att jag ska få ett HELT kapitel för mig själv när han skriver sina memoarer
Nä, men han är inte hetare, något lite lugnare faktiskt, men han har inte heller ONT......det känns bra för mig att slippa ligga o dra han i munnen.. Den andra jag har som är lite skarp emellanåt ( mest i jobben) har jag kört fort rakbana med andra hästar, han kan ta tag i grejorna men hitills har jag fått stopp på honom ...han har också munnen stängd nu fast jag drar i honom allt jag orkar.
Unghästarna tror dom hamnat i himlen ( dom fäller ju tänder för fullt nu )
De andra som är okomplicerade märks inget speciellt och ingen har problem att tyda de "nya" signalerna.
För den intresserade, här visas vad som händer i munnen på en häst med felaktigt bett....
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0a-aV0Rsxmg
Olika hästar reagerar olika på olika bett. Jag köper att hästars munnar ser olika ut och därför kan bettet betyda väldigt mycket. tex delat eller rakt. Jag tycker också att hästägaren är skyldig att ta reda på varför hästen är extremt het eller på annat sätt visar obehag med bett i munnen. Heta hästar....de allra flesta HAR ett hett påbrå. Inbillar mig att heta hästar är mer känsliga för saker och tar i mer,man tar i hårdare i bettet, de tar i ännu mer man tar hårdare eller byter till skapare bett och den onda cirkeln är igång. Endel hästar är heta för att de är halta eller har ont någon annanstans.
Tycker att det där tränset är jätteintressant och kan mycket väl tänka mig att prova på en och annan.
Det kan ju vara så att om 30 år så visar vi bilder för våra barnarn vilka tortyrredskap vi satte i våra hästars munnar.........
gulan