Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Är ett sto på gården som har krånglat med sina bett nu ett tag och såg att hon hamstade hö när hon åt så tandläkaren är tillkallad. Tog på henne en repgrimma och hon blev med som en annan häst, grisepassen försvann, den sänkta nacken och ryggen och hon bytte den till lång fin trav:).Letar med efter ett bettlöst alt som ska kännas ok.

En bra ridkapson i läder är för mig det självklara valet när det gäller bettlöst.

KL
Jag gillar både hack, S-hack (dock har ajag inte ridit med det än tyvärr men gillar idén) och sidepull, och vanlig grimma ;)

Kapson är en annan jag ocskå gillar, tex. amazonas (som gör sadlar om man googlar) har en trevlig variant, är bara att söka på det här eller kika i klassisk ridkonst forumet så hittar man massa tips.

Rena ridkapsoner som mank an sätta fast i vanligt träns och ha ihop med bett lättare är också trevliga, eftersom dom är ltie smidigare på vissa sätt.

lycka till!

Vi pusslade ihop ett "kryss-under-hakan-träns" av diverse lädersaker vi hittade i stallet. Hästarna lyssnade bra på det men eftergiften såg man inte mkt av även om man släppte helt på tyglarna. Kan ju vara vårat hopplock bara, men jag vet inte eftersom jag inte provat något "riktigt".

Jag rider mest på hackamore på den ena hästen som är lite piggare, och bara vanlig grimma på den andra lite lugnare hästen.

Om hon gick bra i repgrimma, varför vill du då söka nått annat? Funkar det så är det väl bara att köra på det? Jag rider ännu enbart på repgrimma.

Har ett sånt kryss-träns på min foderhäst. Är Dr. Robert Cook som har forgivit det har jag för mig om nån har lust o läsa mer :P Använder det mest när jag ska ut på lite lugnare turer i skogen o liknande. Påll slappnar av och trivs med det och det grundläggade att styra o stanna funkar, men tkr inte att det är nått vidare bra alternativ att rida mer seriöst på. "Min" isläning, som precis är igångsatt efter 1 års ledighet och inte spec. mkt riden innan heller, slappnar som sagt av och travar väldigt lätt på det här tränset, men mkt mer blir det inte. Men som sagt, både jag o hästen gillar det så används titt som tätt när det inte är upplagt för ett hårt träningspass :)
Har för mig jag såg två ligga ute på tradera om nån var sugen ;)

Jo jag rider henne med det. Men iom att hon går lektioner och på uteritter med ovana ryttare i bland så tycker jag repgrimma blir för skarpt att ha till tex barn som inte har rätta balansen och inte lärt sig rida med vikt och säte:).

Förutsatt att din häst svarar på ett bra sätt till Cooks bettlösa (kryss under hakan) så tror jag att det är ett bra alternativ till uteritter även med mindre erfarna ryttare. Tränset verkar genom att ge tryck på nacken och sidan av ganaschen, förhållande verkar det även på nosryggen. Hela idén med tränset är att det inte ska trycka på några känsliga ställen alls så även om någon skulle dra i tyglarna kan inte hästen ta skada av det.

Jag förstår :idea:
Hur funkar det att sätta tyglarna i nosgrimman då? Jag vet flera som gör så när det är nybörjare som ska rida, man vill ju inte att de ska slita i bettet..
Är ju ett ganska enkelt alternativ som verkar funka bra, har själv inte mycket till övers för alla avancerade bettlösa alternativ, tycker de bara är klumpiga, då borde tygel i nosgrimman funka lika bra..

Jo det funkar fin med nosgrimma också=). Snart kommer tandläkaren så vi får reda på hur det ser ut i hennes mun, hon äter och så men just detta eviga tuggandet på betten och det är maniskt därför vill jag kolla munnen. Efter besöket så kan vi kanske gå tillbaka till ett milt bett men fortsätter hon tycka det är ovbehagligt så blir det ett bettlöst träns om hon gillar det:). Iom att hon är lätt och gillar att vara utan bett så skulle det ju vara det ultimata.

Ja, jag ser ju ingen anledning att strula med bett när det inte behövs, även om hästen inte visar diekrt obehag för bettet så måste det ju vara oändligt mycket skönare utan.. :idea:

Vackert:love:. Ja det sitter ju inte i betten att få en häst att dansa, synd att många tror det.

Kan bara hålla med, jättevackert och trevligt att se :)

verkligen synd att så många inte förstår att det inte sitter i att "dra in" för att rida dressyr, det ska fasan vara lätt framtill :)

Är det någon här som provat Colombiansk bosal och vet vart man kan hitta en i Islandshäststorlek? Såg en sådan i en bok och tycker att den ser intressant ut. Ungefär som en remontnosgrimma med två ringar på nosens sidor och två ringar undertill, man rider alltså med två tyglar.

Har någon provat den? Och var kan man hitta en sådan?

Bilderna kommer från Lothar Lenz flickersida
380309074_a2025e99ae.jpg

Med rep under käken

380308248_efd36e285d.jpg

Med läderrem, fast bara en tygel. (eller två kanske man säger för att vara korrekt, man ser ringarna för att fästa ett par till)

Finns en film också med en häst som rids med sådan bosal. Pausa när huvudet är i närbild. Här är filmen.

Hittade en tysk sida där man kan köpa dem, men finns de i sverige så är det ju smidigare. Det verkar som om nosdelen säljs lös.

Nope. Dock har jag ridit med en remont nosgrimma och tyglar iklipsade precis som på den där!Det gick bra, förutom att hästen itne var så van men den satt bra osv. och jag skulle absolut kunna tänka mig att göra et igen, om hästen är lydig nog.

Jag gillade att det var så lätt att anpassa rätt storlek, i och med att det är en nosgrimma hihi, och att det också isånnafall finns ås mycekt val på utseende och material

Jag har också använt nosgrimman som "bosal", men det jag är ute efter är de extra tygelfästena.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 220
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka